Kvaliteta goriva koje ulijevate u svoj automobil ima izravan utjecaj na njegove performanse, dugovječnost i ukupnu učinkovitost.
Na snazi su nove cijene: No, koliko znate o kvaliteti goriva i što zapravo kupujete?


Iako se na benzinskim crpkama nude različite vrste goriva, jedan od ključnih faktora koji utječe na kvalitetu je oktanski broj. Razumijevanje značaja oktanskog broja može vam pomoći u donošenju informiranih odluka o tome koje gorivo odabrati, a potencijalno i uštedjeti novac i izbjeći skupe popravke.

Oktanski broj je mjera otpornosti goriva na nekontrolirano samozapaljenje, poznato i kao "kucanje" ili "detonacija" motora. Do detonacije dolazi kada se smjesa goriva i zraka u cilindru motora zapali prerano, prije nego što svjećica baci iskru. To stvara nekontroliranu eksploziju koja može oštetiti motor i smanjiti njegovu učinkovitost.

Što je veći oktanski broj, to je gorivo otpornije na detonaciju. Goriva s višim oktanskim brojem mogu izdržati veći tlak i temperaturu prije nego što se spontano zapale. Ovo je posebno važno kod modernih motora s visokim performansama, koji često koriste turbopunjače i imaju visoke kompresijske omjere.

Zašto odabrati gorivo s višim oktanskim brojem? Vozila s motorima visokih performansi, posebno ona s turbopunjačima ili visokim kompresijskim omjerima, često zahtijevaju gorivo s višim oktanskim brojem da bi postigla optimalne performanse. Korištenjem goriva s preporučenim oktanskim brojem, upravljačka jedinica motora (ECU) može optimizirati vrijeme paljenja i ubrizgavanja goriva, što rezultira boljim ubrzanjem, većom snagom i boljim odzivom na gas. Neki proizvođači automobila često preporučuju, pa čak i zahtijevaju, korištenje premium goriva za svoje modele visokih performansi.

Detonacija, iako ponekad jedva čujna, može uzrokovati značajna oštećenja motora. Dugotrajna izloženost detonacijama može dovesti do oštećenja klipova, svjećica, glave motora i drugih vitalnih komponenti. Korištenje goriva s odgovarajućim oktanskim brojem pomaže u sprječavanju detonacije, čime se štiti motor od potencijalno skupih popravaka. Neki proizvođači ističu da, iako neki njihovi modeli mogu raditi na gorivu nižeg oktanskog broja, korištenje premium goriva može poboljšati performanse, posebno kod EcoBoost motora.

Iako viši oktanski broj sam po sebi ne znači nužno i manju potrošnju goriva, u nekim slučajevima može dovesti do poboljšanja učinkovitosti.

Ako motor može iskoristiti prednosti višeg oktanskog broja, optimiziranjem parametara rada, može se postići bolja iskoristivost energije iz goriva. Međutim, važno je napomenuti da ovo vrijedi samo za vozila koja su dizajnirana da iskoriste prednosti goriva s višim oktanskim brojem.

Neka premium goriva, uz viši oktanski broj, sadrže i dodatne aditive koji pomažu u čišćenju motora od naslaga. Ovi aditivi mogu spriječiti nakupljanje štetnih naslaga na ventilima, brizgaljkama i drugim dijelovima sustava za gorivo, što dugoročno doprinosi boljem radu motora i smanjenju emisija štetnih plinova.

Ako vaš automobil ima motor koji je dizajniran za rad na gorivo s nižim oktanskim brojem, ulijevanje premium goriva obično neće donijeti nikakve primjetne prednosti. Motor jednostavno nije konstruiran da iskoristi višu otpornost na detonaciju, pa nećete vidjeti poboljšanje performansi ili potrošnje goriva. U tom slučaju, korištenje premium goriva je samo nepotreban trošak. Uvijek provjerite preporuke proizvođača u priručniku za vozilo.

Odabir pravog goriva za vaš automobil ključan je za njegov optimalan rad i dugovječnost. Iako je gorivo s višim oktanskim brojem skuplje, ono može pružiti značajne prednosti za vozila koja su dizajnirana da ga iskoriste.

Uvijek se pridržavajte preporuka proizvođača vašeg vozila kako biste osigurali najbolje performanse, zaštitili motor i potencijalno poboljšali učinkovitost goriva.
Od utorka su na benzinskim postajama u Hrvatskoj na snazi nove cijene goriva koje će vrijediti idućih 14 dana. Tako litra Eurosupera 95 košta najviše 1,45 eura što je šest centi manje nego do sada, dok je Eurodizel pojeftinio pet centi (nova cijena 1,39 eura), a za pet centi je jeftiniji i plavi dizel koji sada košta 79 centi po litri. Plin za spremnike je tri centa jeftiniji i košta 1,36 eura po kilogramu.
No, koliko zapravo znate o kvaliteti goriva i zašto je oktanski broj važan? Saznajte više u galeriji.