TRAGEDIJA KOJA JE PRELILA ČAŠU /

Stručnjak predlaže 5 nužnih mjera za 'prometni terorizam': 'Najzanimljivija je mjera za bicikliste'

Image
Foto: Pixsell

Željko Marušić predlaže uvođenje novih pravila na cesti

21.6.2021.
9:49
Pixsell
VOYO logo

Detalji tragedije u kojoj su u nedjeljno prijepodne na raskrižju Zagrebačke avenije i ulice Hrvatskog sokola poginuli motociklist i biciklist, pokazuju kako je svemu kumovala strahovita brzina, piše za Autoportal prometni stručnjak Željko Marušić. Pritom, ističe on, ne treba pitati policiju o brzinama kojima motociklisti jure gradskim prometnicama. Dovoljno je slušati svjedočanstva stanara obližnjih zgrada i slučajnih prolaznika...

Image
STRAVIČNA NESREĆA U ZAGREBU /

Poginuli motorist i biciklist: 'Čula sam kako motor ubrzava, udarac i proklizavanje. Prizor je bio grozan'

Image
STRAVIČNA NESREĆA U ZAGREBU /

Poginuli motorist i biciklist: 'Čula sam kako motor ubrzava, udarac i proklizavanje. Prizor je bio grozan'

Svima je dobro poznat jezivi zvuk trkaćeg motora pri ubrzavanju. No, koliko brzinu takvi motocikli razvijaju? Više od 100 kilometara na sat jure već u prvom stupnju, a u trećem su nerijetko i na 200 km/h. Dinamika motocikla, koji je nakon udara u biciklista završio 150 metara dalje od mjesta nesreće, sugerira da je vozač jurio oko 150 km/h.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Obijesna vožnja motociklista

Istraga također treba utvrditi je li biciklist gurao ili voio bicikl preko raskrižja i je li prošao kroz crveno svjetlo, procijenivši da to može napraviti, jer nije vidio da mu itko dolazi u susret, sve dok mu nije "doletio" motor.

Sigurno je jedino da je vozač motocikla "prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama vozio prebrzo (čl. 53. st. 3), neprilagođenom brzinom u blizini zebre (čl. 51. st. 1), a zbog prevelike brzine, sasvim izvjesno, počinio i kazneno djelo 'obijesne vožnje' (KZ, čl. 226.)", citira Marušić prometne propise i fokusira se na bit problema.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pet nužnih mjera

On, naime, smatra da se motociklisti uopće ne boje voziti brže. Naime, na zapadnom dijelu Zagrebačke avenije nema mjerača brzine s kamerama, a policijske patrole su rijetke i neučinkovite. Pritom upozorava da je vožnja motociklom deset puta pogibeljnija od vožnje automobilom. Stoga smatra da je potrebno povećati izvjesnost kažnjavanja, što bi se temeljilo na sustavnom videonadzoru prometa te poštenijem i učinkovitijem pravosuđu. Stoga predlaže uvođenje pet nužnih mjera.

"Kaznenim zakonom treba definirati i propisati najteže i izravno pogibeljno kršenje propisa, iznad odredbe 'obijesne vožnje', koje se može tretirati 'prometnim terorizmom'. Za to bi trebalo propisati izravno poništenje vozačke dozvole (12 kaznenih bodova), izravnu zatvorsku kaznu i oduzimanje vozila, bez obzira tko je vlasnik, kojeg je vozač, kao jutros, pretvorio u oružje za ubijanje.

Policija treba hitno unaprijediti metode i sredstva (opremu), u sustavnom, multidisciplinarnom postupku, kako bi bila u stanju hvatati i zaustavljati pomahnitale motocikliste koji teško, izravno ugrožavaju živote ostalih sudionika u prometu. Integralni sustav videonadzora, uz sve ostale benefite, itekako bi disciplinirao takve prometne prijestupnike, pogotovo nakon pooštravanja kazni za najteže prekršaje i unapređenja pravosuđa.

Za motocikle snage veće od 50 kW (68 KS) treba uvesti dodatnu 'osiguravateljsku trošarinu', koja bi se izravno uplaćivala u fond za promicanje sigurnosti vožnje. Treba pojačati kontrole pješaka i biciklista na pješačkim prijelazima, posebice na zabranjene prelaske preko crvenog svjetla, korištenje mobitela i slušalica te vožnju umjesto guranja bicikala", navodi Marušić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A što s biciklistima?

Uz to, upozorava da je posljednja mjera najzanimljivija, jer niti dosad nije dovoljno definirana. Naime, čak i u sudskoj praksi neki suci toleriraju vožnju bicikla preko biciklističke staze na raskrižju, a drugi to sankcioniraju. Marušić smatra da treba uvesti odredbu po kojoj biciklisti preko pješačkog prijelaza uvijek moraju sići s bicikla i gurati ga. Time bi, smatra, zaštitili sebe, ali i omogućili vozačima automobila da pravilnije reagiraju kad uoče biciklista. Kao dodatak tome, predlaže označavanje biciklističkih staza preko pješačkih prijelaza isprekidanim linijama, a ne crvenom bojom.

No, s time se ne slažu iz Sindikata biciklista, koji smatraju da nije točno da biciklisti trebaju gurati bicikle preko pješačkih prijelaza, niti je to opisano ni u jednom zakonu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Zakon o sigurnosti prometa na cestama kaže da bicikl treba voziti po biciklističkoj stazi ili traci, a ukoliko ona ne postoji onda što bliže desnom rubu kolnika. U apsurdno izvedenoj infrastrukturi, uglavnom u Zagrebu, gdje često biciklistička staza nestaje na svakom raskrižju, biciklist bi trebao, poštujući zakon, raskrižje proći po kolničkoj traci. Pravilnik o biciklističkoj infrastrukturi nalaže da se mora osigurati kontinuitet biciklističkog prometa, što znači uredno izveden prijelaz sa staze na kolnik i obratno. Dakle, nije problem u nejasnoćama u propisima i zakonima - oni su u tom pogledu vrlo jasni, ali se ignoriraju i pet godina nakon donošenja pravilnika, a sudionici u prometu su prepušteni sebi da se nekako snađu u tom kaosu", pišu u Sindikatu biciklista.

Pretvaranje biciklista u pješaka

Dodaju kako prema Zakonu i Pravilniku o biciklističkoj infrastrukturi, bicikli trebaju voziti po obilježenim biciklističkim prijelazima preko kolnika, gdje imaju prednost nad ostalim vozilima koja im sijeku put. Smatraju da se uvođenjem ovakve odredbe " biciklist na svakom raskrižju treba pretvoriti u pješaka i vratiti u biciklista", što smatraju apsurdnim.

"Suvremeni europski gradovi potiču razvoj pješačenja, javnog prijevoza i biciklističkog prometa, a smanjenje individualnog motoriziranog prometa, s ciljem povećanja održivosti, zdravlja i općenito kvalitete života u gradovima. Propis koji bi na ovakav način diskriminirao biciklistički promet, a pogodovao motoriziranom prometu i odgovornost za sigurnost prebacio na ranjiviju skupinu, ne postoji nigdje u suvremenom svijetu. Vjerujemo da ni Hrvatska neće postati najgori redikulozan primjer za muzej prometa iz 1970.-ih", navode i dodaju kako je opasno sudjelovati u prometu gdje svatko zna nešto drugo, gdje se vozi napamet i obijesno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo