Biblija sadrži mnoge likove. Osim glavnih protagonista, postoje i osobe koje su spomenute, ali nisu identificirane imenom. Na primjer, faraonova kći koja je posvojila Mojsija, ili ime čovjeka koji je Isusu ponudio ocat dok je bio na križu? Ovo su samo neki od brojnih primjera bezimenih biblijskih likova.
Zašto Biblija ovo prešućuje? 16 ključnih figura o kojima ne znamo ono najvažnije
Ako ti ljudi nisu imenovani u Bibliji, gdje možemo pronaći njihova imena? Odgovor bi mogao biti u brojnim apokrifnim tekstovima. Da, neka nekanonska evanđelja i drugi tekstovi zapravo identificiraju mnoge od ovih bezimenih biblijskih likova, prema izvorima Listverse i Internet Sacred Text Archive.
1. Kainova žena: Postanak 4:17 spominje Kainovu ženu, ali njezin identitet nije jasan. To je posebno zbunjujuće jer do tog trenutka u svijetu su bila samo četiri čovjeka: Adam, Eva, Kain i Abel (koji je bio ubijen). Apokrifna knjiga Jubileja sugerira da je ta žena zapravo Kainova mlađa sestra i da se zvala Awan. Zlatna legenda, zbirka tekstova iz 1290. godine, također spominje imena Aclima i Delbora.
2. Noina žena: Noina žena spominje se u Postanku 7. Stari židovski apokrifni tekst Knjiga Jubileja naziva je Emzara. Drugi nekanonski židovski tekst, zvan Genesis Rabbah, navodi da se zvala Naamah.
3. Mojsijeva maćeha: Knjiga Izlaska drugo poglavlje govori nam da je bebu Mojsija pronašla faraonova kći dok je plovio u košari po Nilu. No, kako se zvala žena koja je posvojila Mojsija kao svog sina?
Njezino ime pojavljuje u nekoliko tekstova, uključujući stari židovski tekst Leviticus Rabbah, gdje se faraonova kći naziva Bithija ili Bitya. Knjiga Praeparatio Evangelica, koju je napisao Euzebije iz Cezareje, naziva je Merris, a povjesničar Flavije Josip spominje ime Thermutis.
4. Kraljica od Sabe: Kraljica od Sabe putovala je iz mjesta koje danas predstavlja Jemen i Etiopiju i nosila je poklone izraelskom kralju Salomonu. Na kraju se vratila kući noseći njegovo dijete. No, kako se stvarno zvala? Tradicionalna etiopska predaja naziva je Makeda, dok islamske tradicije identificiraju Kraljicu od Sabe kao Bilqis. Rimsko-židovski povjesničar Flavije Josip također spominje ime - Nicaule.
5. Pastiri iz rođenja: Evanđelje po Luki govori nam da su pastiri bili u blizini kada je Isus rođen, ali ne otkriva tko su oni bili. Identificira ih se kao Ašera, Baršabu, Josipa, Justusa, Nikodema i Zebuluna.
6. Mudraci: Mudraci, poznati i kao Tri kralja ili Tri mudraca, posjetili su Isusa kada je rođen i donijeli mu darove, zlato, tamjan i mirtu. Zapadna tradicija ih imenuje Baltazar, Melhior i Gašpar, dok druge tradicije imaju različite verzije.
Knjiga Sirahova, na primjer, kaže da je zapravo bilo 12 mudraca. Tekst zvan Excerpta Latina Barbari navodi njihova imena kao Bithisarea, Melichior i Gathaspa. Dok apokrifni etiopski tekst, naziva ih Basanater, Hor i Karsudan. Osim toga, sirijska kršćanska predaja ih navodi kao Larvandada, Hormisdasa i Gushnasapha.
7. Isusove sestre: Evanđelje po Marku 6:3 i Mateju 13:55–56 spominju da je Isus imao sestre. Što se tiče broja i njihovih imena, to u Bibliji nije navedeno. Međutim, postoje različita imena spomenuta u apokrifnim tekstovima. Nekanonsko Evanđelje Filipa spominje jednu Mariju (sestru, ne majku). Drugi tekst, zvan Povijest Josipa tesara, spominje imena Assia i Lidija. Imena Marija, Ana i Saloma mogu se naći u tekstovima Epifanija Salaminskoga, a Kronika Hipolita spominje imena Marta, Estera i Saloma.
8. Bezimena djeca u evanđeljima: U Bibliji postoji nekoliko bezimene djece. Evanđelje po Mateju 18:2, na primjer, spominje trenutak kada je Isus pozvao malo dijete k sebi. To dijete kasnije se identificira kao Ignacije, koji je kasnije postao biskup Antiohije, poznat i kao sv. Ignacije Antiohijski. U jednom specifičnom slučaju, Isus je rekao svojim učenicima da ne kore djecu i da ih puste da dođu k njemu.
9. Prokleti bogataš: Priča o prokletom bogatašu i blagoslovljenom Lazaru može se naći u evanđelju po Luki 16:19–31. U zapadnoj tradiciji poznata je i kao priča Bogataš i Lazar, gdje "dives" na latinskom znači "bogat". No, kako se zvao taj čovjek? Koptska predaja ga naziva Ninevom, dok se ime Pinoas pojavljuje u pseudociprijanskom tekstu De Pascha Computus.
10. Samarijanka na studencu: Evađelje po Ivanu 4:5–42 spominje Samarijanku koju je Isus sreo na studencu, s kojom je razgovarao. Prema istočnjačkoj pravoslavnoj tradiciji, ta žena je krštena kao Fotina i postala je sljedbenica Isusa.
11. Majka koja moli Isusa da pomogne njenoj kćeri: Evanđelja po Mateju 15:22-28 i Marku 7:25–30 spominju priču o ženi koja traži Isusa da spasi njenu kćer, koju je opsjedao demon. U Bibliji nisu navedena imena. Međutim, tekst iz 3. stoljeća kaže da se žena zvala Justa, a njezina kći Berenice.
12. Majka mrtvog čovjeka: Isus vraća mrtvog čovjeka u život u gradu zvanom Nain. Taj čovjek je sin udovice, koja je bila u gomili kada ga je Isus podigao. Priča se može naći u Evanđelju po Luki 7:11-15, ali ime majke nije navedeno. Koptski tekst o Kristovom uskrsnuću, međutim, kaže da se zvala Lia ili Lea.
13. Razbojnici razapeti uz Isusa: Biblija kaže da je Isus bio razapet uz dva razbojnika. Obojica razmjenjuju nekoliko riječi s Isusom, pri čemu jedan traži Isusa da ga spasi, a drugi moli Isusa da se sjeti njega kada dođe u svoje kraljevstvo. Imena ovih ljudi nisu navedena u Bibliji, ali možda se može odgovor pronaći u apokrifnim tekstovima.
Odgovor se može naći u Evanđelju Nikodema. Tekst navodi da su se razbojnici zvali Gestas i Dysmas. Ipak, apokrifno arapsko Evanđelje djetinjstva naziva ih Titom i Dumachusom.
14. Čovjek koji je Isusu ponudio ocat: Evanđelja po Mateju 27:48, Marku 15:36 i Ivanu 19:29–30 spominju da je čovjek ponudio Isusu spužvu s octom za piće dok je bio na križu. No, tko je bio taj čovjek? U 10. stoljeću, Codex Egberti identificira ga kao Agathona.
15. Vojnik koji je probio Isusu bok: Evanđelje po Ivanu 19:34 kaže: "Jedan od vojnika probio je Isusu bok kopljem." No, tko je bio taj vojnik? Njegovo ime također nije navedeno u Bibliji.
Apokrifno evanđelje Djela Pilata kaže da se vojnik koji je nosio ono što je postalo poznato kao Sveta koplja zvao Longin.
16. Rimski vojnici koji su čuvali Isusov grob: Evanđelje po Mateju 27:65 kaže da je Poncije Pilat odredio grupu vojnika da čuvaju Isusov grob i učine ga što sigurnijim. Biblija ne otkriva njihova imena, ali tko su bili ti ljudi?
Evanđelje po Petru iz 2. stoljeća također ne spominje njihova imena, ali kaže da su muškarci bili pod nadzorom rimskog satnika po imenu Petronije.
Čini se da je bilo pet čuvara i da su se zvali Isahar, Gad, Matija, Barnaba i Šimun. Međutim, postoji još jedan stih koji kaže: "Ali drugi kažu da ih je bilo petnaest, tri satnika i njihovi rimski i židovski vojnici."
Ovi neimenovani biblijski likovi zapravo imaju imena, samo što ih zasigurno nećete saznati čitajući Bibliju.