Vjerovali ili ne, na današnji dan (7. studenog) prije točno 67 godina u tvornici VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau započela je proizvodnja Trabanta.
Sjećate li se njih? Bili su hit na jugoslavenskim cestama, ponos radničke klase
To kultno vozilo rođeno je iz potrebe za jeftinim i pristupačnim automobilom u Istočnoj Njemačkoj, a osmišljeno je kako bi konkuriralo zapadnonjemačkom Volkswagen Bubi.
Proizveden je u više od 3 milijuna primjeraka te je ostavio neizbrisiv trag u povijesti Europe i automobilizma.
Jedna od najzanimljivijih značajki Trabanta bila je njegova karoserija izrađena od duroplasta, materijala napravljenog od recikliranih pamučnih vlakana i fenolnih smola.
Ta inovativna konstrukcija omogućila je laganu i jeftinu proizvodnju, što je bilo ključno u uvjetima ograničenih resursa u Istočnoj Njemačkoj.
Trabant je bio opremljen dvotaktnim motorom s dva cilindra, koji je bio poznat po karakterističnom zvuku.
Početni model, Trabant 500, imao je motor zapremine 499 ccm, dok su kasniji modeli dobili nešto snažniji motor od 594 ccm.
Tijekom proizvodnje, Trabant je doživio nekoliko iteracija - Trabant 500 (1957. - 1962.), Trabant 600 (1962. - 1964.), Trabant 601 (1964. - 1990.), Trabant 1.1 (1990. - 1991.), Trabant 601 bio je najdugovječniji i najpoznatiji model, a cestama je "jurio" uz maksimalnu brzinu od 107 kilometara na sat.
Kada je 1989. godine pao Berlinski zid, Trabant je postao simbol oslobođenja. Naime, tisuće istočnih Nijemaca prešlo je granicu u svojim Trabantima što je stvorilo nezaboravne prizore koji su obišli svijet. Te slike postale su ujedno prikaz pada komunizma u Europi.
Zanimljivo, unatoč kojekakvim nedostacima, bio je izuzetno tražen, a prosječno vrijeme čekanja na isporuku novog Trabanta iznosilo je nevjerojatnih 18 godina!
Ipak, proizvodnja Trabanta završila je 1991. godine, nedugo nakon ujedinjenja Njemačke.
Posljednji model, Trabant 1.1, dobio je moderniji četverotaktni motor iz Volkswagena, ali to nije bilo dovoljno da spasi proizvodnju.
Trabant je tijekom svih ovih godina svejedno postao predmet fascinacije i nostalgije.
I danas uživa kultni status među entuzijastima, a brojni klubovi i udruge posvećeni su očuvanju i restauraciji tih automobila.
U Berlinu i drugim gradovima bivše Istočnje Njemačke, turisti još uvijek mogu iznajmiti Trabante za vožnju te doživjeti duh prošlih vremena.
Prodaja Trabanta u Jugoslaviji bila je zastupljena još od početka šezdesetih godina, a podatak koji smo pronašli kaže da je bio desetak postoj jeftiniji u odnosnu na Zastavu 750, odnosno sveprisutnog Fiću.
Za kolekcionare, dobro očuvani Trabanti mogu predstavljati zanimljivu investiciju.
Cijene restauriranih primjeraka variraju, ali rijetki i dobro očuvani modeli mogu postići značajne iznose na aukcijama i među entuzijastima.
Mnogi muzeji diljem Europe, posebno u Njemačkoj, izlažu Trabante kao važne artefakte povijesti 20. stoljeća.
Pa, posjeduje li i vaša obitelj još uvijek neki primjerak, razmislite o tome da pronađete kolekcionare i raspitate se koliko su vam eura voljni dati za taj simbol socijalističke automobilske industrije.
Ti predstavnici nekadašnjih cestovnih "kolica" pomažu u očuvanju sjećanja na život u DDR-u i simboliziraju važnu epohu europske povijesti.