Nedavne predsjedničke izbore u Crnoj Gori obilježila je i do sada neviđena stranačka kampanja na društvenim mrežama, uz korištenje velikog broja lažnih korisničkih računa, tzv. 'botova'. Najveća marketinška predizborna bitka vodila se na Twitteru, gdje je zabilježeno više od 130 tisuća jedinstvenih tvitova, koji su dalje dijeljeni.
Slično je bilo i na Facebooku i Instagramu, gdje su političke stranke podijelile desetke tisuća fotografija i videozapisa, piše za Net.hr Ivan Trajković, analitičar koji se bavi sigurnosnim i znanstveno-tehnološkim temama.
Kraj političkih kampanja s lažnih profila?
Ipak, uskoro neće biti moguće koristiti mreže lažnih računa (influence bot networks) na Twitteru. Naime, promjene u samom računalnom kodu mreže (Twitter API) više neće dozvoljavati korištenje neodobrenih aplikacija za masovno slanje tvitova. Najveći broj marketinških agencija i stranačkih PR timova koriste aplikacije koje im omogućuju da jedan te isti tvit (u ovom slučaju političku propagandu) za manje od minute objave kao nekoliko tisuća (lažnih) korisnika.
Vlasnik Twittera, milijarder Elon Musk (koji je i vlasnik kompanija Tesla i Space X), rekao je početkom ove godine da će ''borba protiv lažnih profila i lažnih vijesti biti njegov prioritet u vođenju ove društvene mreže''. Musk također zahtijeva od novog tima programera u Twitteru isključivo korištenje 2F verifikacije svakog naloga. '2F' je kratica za 'two factor' autentifikaciju korisnika, obično putem e-maila, telefona i povezivanjem još jedne društvene mreže. U najvećem broju slučajeva, to nije moguće ostvariti kada su u pitanju 'farme botova' pa će u bliskoj budućnosti biti gotovo nemoguće kreirati političke kampanje s lažnih profila na Twitteru.
I Meta najavila gašenje 'mreža botova'
U svim zemljama regije velike vladajuće stranke koriste Twitter botove. Oni su naročito 'vidljivi' kada su aktualne izborne kampanje, ali i kada treba 'pogurati' neke odluke Vlade. Nove izmjene API koda Twittera također će onemogućiti i masovno reklamiranje proizvoda, kada vam tijekom pregledavanja sadržaja stalno iskaču reklame.
Kompanija Meta (koja stoji iza Facebooka i Instagrama) nedavno je priopćila da je ukinula mrežu sastavljenu od čak 5374 lažna Facebook računa, 12 grupa i stotinu računa na Instagramu zbog širenja propagande povezane sa Srpskom naprednom strankom (SNS) Aleksandra Vučića. Ista ta mreža je 2020. vodila kampanju i na izborima u Crnoj Gori, sa 637 lažna profila. Kompanija Meta najavila je i da će u narednom razdoblju fokusirati se na gašenje sličnih 'mreža botova' u zemljama Balkana. Inače najveći broj online botova dolazi iz zemalja Istočne Europe, Balkana i iz Južne Amerike (pogotovo Brazila) te s Filipina i iz Malezije na području Azije, piše Ivan Trajković.