Zahvaljujući viralnom videu koji je skupio oko dva milijuna pregleda na YouTubeu, svijet je ovih dana dobio prigodu prisjetiti se postojanju zrakoplova Boeing E-4B.
Ugledate li ikad ovaj zrakoplov u izvanrednom letu, to će značiti da je započelo najgore
Nadimak te letjelice glasi "Zrakoplov sudnjeg dana", što vam odmah daje do znanja kako uz sebe potencijalno nosi jako loše vijesti.
Naime, služi kao mobilno zapovjedno mjesto u slučaju nacionalne krize, nuklearnog rata ili uništenja zemaljskih zapovjednih centara.
Razvijen tijekom Hladnog rata, E-4B je nastao kao odgovor na potrebu za mobilnim zapovjednim središtem koje bi moglo preživjeti nuklearni napad. Jedan je od najvažnijih i najsofisticiranijih zrakoplova u službi Američkog ratnog zrakoplovstva.
Taj modificirani Boeing 747-200 služi kao Nacionalni američki zračni operativni centar i ključna je komponenta nacionalnog sustava vojnog zapovijedanja za predsjednika, ministra obrane i Združeni stožer.
E-4B posebno je dizajniran da preživi elektromagnetski impuls (EMP) nuklearnog napada.
Za razliku od modernih zrakoplova, koristi analogne instrumente koji su otporniji na EMP.
Opremljen je naprednim sustavima za zaštitu od nuklearnih i toplinskih učinaka te posebnim oklopom za zaštitu osjetljive elektronike.
Zrakoplov je opremljen s 42 različita komunikacijska sustava koji omogućuju povezivanje s bilo kojom točkom na svijetu.
E-4B održava neprekidno 24-satno dežurstvo, pri čemu je barem jedan zrakoplov uvijek spreman za polijetanje.
Cijena pojedinačnog zrakoplova iznosi približno 207 milijuna eura, dok sat leta košta oko 150.000 eura. Trenutno su u službi četiri zrakoplova te su stacionirani u zrakoplovnoj bazi Offutt u Nebraski.
Sierra Nevada Corporation nedavno je dobio ugovor za razvoj nasljednika E-4B pod nazivom Survivable Airborne Operations Center (SAOC), koji bi trebao ući u službu 2036. godine.
Boeing E-4B opremljen je s više od 40 različitih komunikacijskih sustava te može održavati vezu s nuklearnim podmornicama, kopnenim zapovjednim centrima, drugim vojnim zrakoplovima i satelitskim komunikacijskim mrežama.
Dolet mu je 11.500 kilometara, kreće se maksimalnom brzinom od 969 km/h, može letjeti do 12 sati bez nadopune goriva, a kapacitet posade je do 112 osoba.