Jeste li se ikada zapitali na kako ugasiti požar ako slučajno plane električni automobil? Ako ste mislili da je isto gasiti aute s konvencionalnim motorima i aute s baterijama, prevarili ste se!
Požar na električnom autu ili na hibridiu puno je teže ugasiti nego na benzincu ili dizelašu, a kako se požar gasi, za Danas.hr pojasnili su zagrebački vatrogasci.
"Kod vozila na alternativne pogone najvažnije je po dolasku na mjesto intervencije prepoznati da se radi o takvom vozilu te isključiti mogućnost daljnjeg širenja požara na ono što nije zahvaćeno, npr. mjesto smještaja baterija dodatno hladiti vodom kako se požar ne bi proširio na baterije", pojasnio nam je Siniša Jembrih iz JVP Zagreb.
Vozilo treba osigurati od pomicanja, primjerice klinastim podmetačima pod kotače, a ključ vozila odmaknuti najmanje pet metara od vozila. Čim ranije, ukoliko nije zahvaćeno požarom, potrebno je isključiti napajanje na glavnoj sklopki koja je u većini slučajeva smještena u prtljažnom prostoru vozila ili na za to označenim mjestima prerezati visokonaponske kablove s opremom za rezanje električnih kablova pod naponom.
POGLEDAJTE VIDEO: Spaljivali korov pa izazvali požar, vatrogasac savjetuje što učiniti u tom slučaju
Ukoliko su električne baterije zahvaćene požarom, potrebne su velike količine vode za gašenje istih pa tako primjerice Tesla model S 2016+ u svom priručniku navodi da je potrebno 3000 galona, odnosno otprilike 11,350 litara vode za gašenje direktno na baterije. Ako kojim slučajem nije došlo do zapaljenja električnih baterija, trebalo bi se termalnom kamerom izvršiti kontrolu baterija.
Gorenje traje i do 24 sata
Gašenje požara traje duže ako je došlo do zapaljenja baterija. "Neki proizvođači navode da gorenje traje i do 24 sata. Baterije su smještene na teško dostupno mjesto, zatvorene sa svih strana te je potrebno nanositi velike količine vode u kućište koje je zatvoreno. Renault je napravio otvore na kućištu u kojemu su smještene baterije, ti otvori u požaru izgore na temperaturi na kojoj su u opasnosti baterije te se kroz njih može unositi voda u kućište baterija”, pojašnjava šef zagrebačkih vatrogasaca.
Zbog toga što ne postoji standard kojeg se proizvođači vozila moraju pridržavati, vatrogasci se moraju kod svakog vozila snaći i iznaći način na koji će vodu unijeti u kućište baterija.
Ukoliko se električno, odnosno hibridno vozilo zapali, potrebno je ugasiti vozilo te ga parkirnom kočnicom osigurati od pomicanja. Potrebno je ukloniti ključ vozila barem 5 metara od vozila, pozvati vatrogasce te u dojavi vatrogascima treba napomenuti o kojoj se vrsti vozila radi (električno vozilo ili hibridno).
Jembrih ističe da su za navedenu temu imali par dodatnih osposobljavanja s tvrtkama Toyota i Renault. “Toyota je izdala i kjnižicu prije par godina o uputama za hitne službe, a s Renaultom smo prošle godine održali seminar na temu hibridnih vozila na kojima smo radili s 4 potpuno nova Renault vozila”, rekao je.
Također, dodaje da svi zagrebački vatrogasci na svojim pametnim telefonima imaju instaliranu aplikaciju za upoznavanje sa svim sigurnosnim i drugim elementima na svim vozilima.
“Broj i vrsta automobila kao i mnogobrojnih sigurnosnih i drugih elemenata je ogroman i to nam predstavlja problem sa stanovišta naše sigurnosti, ali i sigurnosti pacijenta kojeg spašavamo, pa su takve aplikacije neophodne”, kaže, dodajući da Renault grupacija ima izvrsno to riješeno. “Za bolje i brže hlađenje baterija oni su napravili plastični poklopac na bateriji kojim se ona brzo može hladiti”, kaže.
Vatrogasci ističu da je najvažnije savladati znanja o pristupanju baterijama ovisno o vrsti vozila i o sigurnosnim sklopkama i elementima za odvajanje baterije. Baterija ponekad gori dva dana i moguće ju je ugasiti samo ako joj se priđe dovoljno brzo nakon početnog požara, kada se baterija još može odvojiti od vozila putem sklopki ili rezanjem kablova da auto ne bi bio pod naponom. Baterija se ne može ugasiti jednostavnim zalijevanjem kućišta vodom, već se gasi izravno zapaljena ćelija, a njih zna biti i tristotinjak. U gašenju se može koristiti voda, ali je malo učinkovitije specijalizirano sredstvo F-500. Za gašenje ovog tipa požara koriste se i deke za prekrivanje kao i sigurnosni prekidač Emergeny plug.