Tržište jaja je složeno i ovisi o mnogo različitih faktora, neovisno je li riječ o konvencionalnoj ilio integriranoj proizvodnji. Proizvođači svakako moraju paziti na kvalitetu jaja, kako unutrašnjosti tako i vanjskog izgleda, a označavanje mora sadržavati veličinu, težinu, vrstu i obavezno mora uključivati datum isteka.
S obzirom na njihovu ključnu ulogu u proizvodnji hrane, činjenica da su jedan od glavnih izvoznih proizvoda i ne iznenađuje.
Vrijednost svjetskog izvoza svježih jaja u 2018. godini iznosila je 2,3 milijarde dolara, što je oko 15 milijardi kuna. Iz godine u godinu vrijednost se izvoza postepeno povećava, a samo je od 2017. do 2018. godine njegov udio povećan za 4,2 posto, piše Agroklub.
Nizozemska prednjači u izvozu
Najviše se jaja plasiralo na europsko tržište, u vrijednosti od 1,4 milijarde dolara ili približno dvije trećine (62,9 posto) ukupnog globalnog iznosa. Na drugom su mjestu azijski izvoznici sa 31,1 posto, dok je 5,1 posto svjetskih pošiljki za svježa jaja podrijetlom iz Sjeverne Amerike. Manji udio dolazi iz Latinske Amerike (0,5 posto).
Na vrhu liste izvoza, prema Weltexportu nalazi
se Nizozemska. Država godišnje izvozi jaja u iznosu od
786.193.000 dolara (oko pet milijardi kuna). Izvozi se
oko 66 posto jaja proizvedenih u zemlji i to
ponajviše u Njemačku.
Na drugom mjestu ljestvice je SAD, a Iowa, Ohio i Indiana su
najveće zemlje proizvođači dok se najviše američkih
jaja uvozi u Meksiko, Hong Kong, Trinidad i Tobago, te
Kanadu.
Odmah iza SAD-a našla se Turska. Ova je država napredno radila na poboljšanju svoje industrije jaja, a napravila je veliki napredak u proizvodnji infrastrukture od 1970-ih. Ima jedinstvenu geografsku prednost što ju čini brzim izvoznikom svojim glavnim tržišnim partnerima, odnosno Iraku i Siriji, nakon kojih slijede države članice EU.
Potrošnja po glavi stanovnika
Najveći potrošači jaja su Japanci, koji u prosjeku potroše 19,15 kilograma jaja po glavi stanovnika godišnje. Slijedi ih Paragvaj, Kina, Meksiko i Ukrajina s 18,01 kilograma po stanovniku.
Kako stoji Hrvatska?
U prvih devet mjeseci 2019. uvoz je iznosio 5,25 milijuna, a izvoz 5,62 milijuna komada, podaci su Hrvatske gospodarske komore.
Uvozi se sve više konzumnih jaja za koja domaći proizvođači kažu da su upitne kvalitete. Dok je u Hrvatskoj lani proizvedeno oko 640 milijuna jaja, uvezeno ih je 91 milijun komada.
Uvozna jaja uglavnom dolaze iz farmi u Poljskoj od kojih mnoge imaju više od milijun koka nesilica. Ta su jaja osjetno jeftinija od domaćih i prodaju se uglavnom kao trgovačke marke u velikim supermarketima u Hrvatskoj.
Prema podacima iz Ministarstva poljoprivrede samodostatnost u proizvodnji jaja 2018. godine bila je oko 90 posto.