ŠOFERI STARI, GDJE STE? /

Manjak vozača kamiona širi se na cijelu Europu, nedostaje ih čak 400.000! 'Problem postaje iznimno opasan'

Image

U Njemačkoj nedostaje oko 80.000 vozača kamiona, a u cijeloj EU oko 400.000. Udruženja prijevoznika upozoravaju da će situacija biti još gora zbog starenja radne snage

14.10.2021.
22:05
VOYO logo

Ne samo Velika Britanija, nego i cijela Europa suočava se s dramatičnim nedostatkom vozača kamiona.
Svjedoči tomu i Steffen Bork, vlasnik obiteljske tvrtke za prijevoz tereta u središnjoj Njemačkoj. On ovih dana nemoćno gleda 25 kamiona parkiranih u krugu svoje tvrtke, za koje ne može naći vozače, piše Financial Times.

"Već nekoliko mjeseci naše poslovanje karakterizira akutni nedostatak vozača. Poslovni partneri za koje vozimo imaju pretrpane knjige narudžbi, pritisak je sve veći'', kaže Bork koji je već treća generacija u tom obiteljskom biznisu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
KAOS POSTAJE SVE GORI /

Vojska će im dopremati gorivo na benzinske? Premijer pokušava smiriti narod, ali mu ne uspijeva: 'Vlada atmosfera panike'

Image
KAOS POSTAJE SVE GORI /

Vojska će im dopremati gorivo na benzinske? Premijer pokušava smiriti narod, ali mu ne uspijeva: 'Vlada atmosfera panike'

U EU nedostaje 400.000 vozača kamiona

Njegov slučaj jedan je od mnogih koji potvrđuju da je oporavak od pandemije u Europi izazvao poremećaje u opskrbnim lancima. Tvrtke se bore da pronađu dovoljno radnika i podmire rastuću potražnju, što usporava oporavak cjelokupnog europskog gospodarstva.

''Povećana gospodarska aktivnost nakon ublažavanja koronamjera diljem Europe donijela je ogromno opterećenje za vozače i otpravnike, što dovodi do nezadovoljstva radnim uvjetima i otkaza''. kaže Bork za Financial Times.
Njemu trenutno nedostaje vozača za gotovo deset posto od ukupno 290 kamiona s koliko rapsolaže.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nedostatak vozača teških teretnih vozila prisutan je u cijeloj Europi. Samo u Njemačkoj nedostaje ih oko 80.000, a u cijeloj EU oko 400.000. U udruženjima prijevoznika upozoravaju da će situacija biti još gora zbog starenja radne snage - sadašnja prosječna starost vozača je iznad 50 godina - te poteškoća u zapošljavanju mladih.

Niske plaće i loš imidž šoferskog posla

Ipak, zasad nema naznaka da je taj problem u EU onako ozbiljan kao u Velikoj Britaniji, gdje je čak mobilizirana vojska za dovoz goriva na benzinske postaje i gdje su luke pune kontejnera koji čekaju isporuku, dok su police u trgovinama prazne.

"U Njemačkoj i diljem EU imamo isti problem kao u Velikoj Britaniji, ali ondje ga je pogoršao Brexit", kaže Dirk Engelhardt, predsjednik njemačkog Saveznog udruženja za transport i logistiku.

On smatra da su razlog tomu niske plaće, loš imidž šoferskog posla među mladima te loš odnos prema radnicima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Kad vozači dostavljaju velikim industrijskim tvrtkama, ne smiju koristiti ni toalete. Tretiraju ih kao životinje. To mora prestati”, upozorava.

Horst Kottmeyer, vlasnik prijevozničke tvrtke sa 300 kamiona na sjeverozapadu Njemačke, pokušao je regrutirati vozače iz Poljske, Češke i baltičkih zemalja, ali vozača nedostaje i u tim zemljama. Kottmeyer je stoga zabrinut jer smatra da bi se situacija mogla dodatno pogoršati kada se automobilska i druge industrije oporave od nestašice materijala poput poluvodiča koji su kočili proizvodnju tijekom pandemije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I nova europska regulativa ne rješava problem

Drugi su, pak, zabrinuti time da bi se kriza mogla produbiti nakon što iduće godine stupe na snagu zakoni EU o radu u komercijalnom cestovnom prijevozu, poznati kao Paket mobilnosti. Prema novoj regulativi, vozači će morati imati najmanje minimalnu satnicu koja vrijedi u zemljama u koje voze. Primjerice, ako vozač iz Hrvatske vozi u Njemačku, morat će biti plaćen po minimalnoj stanici koja vrijedi u toj zemlji.

Isabelle Maitre iz Francuske nacionalne federacije cestovnog prijevoza vjeruje, međutim, da će upravo ta nova europska regulativa poboljšati sliku o prijevozničkom sektoru i povećati zapošljavanje u njemu.

"Pokušavamo privući više mladih žena da uđu u ovu branšu", kaže.

Europa izvlači pouke iz situacije u V. Britaniji

Nedostatak vozača u Velikoj Britaniji doveo je do preusmjeravanja teretnih brodova iz tamošnje najveće kontejnerske luke Felixstowe, krcate kontejnerima koje nema tko prevesti, u tri velike europske luke - Rotterdam, Antwerpen i Hamburg. U tim trima lukama uvjeravaju da će moći primiti količine tereta koje pristižu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A za njemačke vozače kamiona, problem s kojim se suočava Velika Britanija bili su pozitivni barem u jednome - podizanju svijesti o tome koliko stvari mogu poći po zlu ako se ne riješi nedostatak radne snage.

"Trenutna situacija u Velikoj Britaniji zaista nam pomaže, jer Vlada strahuje da se i ovdje ne dogodi isti scenarij", kazao je Dirk Engelhardt, šef njemačkog udruženja prijevoznika za Financial Times.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo