Prebučni kolege, česta prekidanja posla, fluktuacija pozornosti zbog neprestanog kretanja....rad u otvorenim uredima, osmišljenima da bi se olakšala međusobna komunikacija zaposlenika, utječe na povećanje stresa i na lošije međuljudske odnose, pokazalo je nekoliko studija što su ih odvojeno proveli francuski stručnjaci za psihosocijalne rizike.
Više od polovine francuskih ranika, njih 57 posto radi u otvorenim uredima u kojima se često nalazi i više od 20 ljudi ili u uredskim prostorijama u kojima istodobno boravi između četiri i deset osoba, kaže direktorica francuske tvrtke Actineo, koja se bavi praćenjem kvalitete rada i vremena provedenog u uredu, Odile Duchenne.
Po istraživanju Actinea iz 2014. u Velikoj Britaniji u takvim je uredima radilo 73 posto zaposlenika, u Španjolskoj 66 posto, u Nizozemskoj 66 posto, u Njemačkoj 55 posto i u Švedskoj 49 posto.
"Istaživanje provedeno među Francuzima pokazalo je da se zadovoljstvo poslom smanjuje kada ranici borave u jednom takvom velikom otvorenom uredu bez pregrada ili zidova", kaže Duchenne.
"Kupit ću zaštitne slušalice protiv buke! No to mi neće pomoći da me i dalje neprekidno prekida zvonjava telefona ili pitanja kolega, ali ću bar izbjeći slušanje svih onih razgovora koji me ne zanimaju i koji me dekoncentriraju u radu", kaže mlada francuska novinarka (30) koja je željela ostati anonimna. Neki njezini kolege, ispripovijedala je, u takvom otvorenom uredu sjede s čepićima u ušima ili sa slušalicama te se, kad je god moguće izoliraju, odnosno premjeste u sobu za sastanke kada moraju obaviti posao, ne želeći da ih se pritom ometa.
"Oduvijek radim u takvom otvorenom prostoru, dakle ne mogu ga
usporediti ni s kakvim drugim. Bez sumnje, takvi uredi olakšavaju
zajednički rad i komunikaciju među zaposlenicima, no istodobno
sprečavaju neometan rad", kaže novinarka.
Istraživanje koje je u rujnu provela francuska tvrtka Eleas (bavi
se proučavanjem kvalitete rada na poslu), pokazalo je da je za 58
posto zaposlenika rad u otvorenom prostoru omiljeno mjesto za
neuljudnu komunikaciju, iskazivanje nepoštovanja prema kolegama,
za verbalne uvrede, čak i fizičke napade, bez obzira na veličinu
tvrtke, dob radnika ili poslovnu aktivnost.
"Nije strašno kada netko pokraj vas glasnije razgovara ili vas
jedanput prekine u poslu, no kada je ta pojava stalna ili se
ponavlja, pogoršava se cjelokupno ozračje odnosa u uredu i na
neki način omalovažava i vrijeđa osoba koja u tom trenutku radi i
koju takvo ponašanje ometa u radu", kaže utemeljitelj i
predsjednik Eleasa Xavier Alas Luquetas.
"Kada takvo ponašanje traje više godina, izvor je potencijalno
velikog stresa za neke zaposlenike", kaže direktor državne
agencija za poboljšanje uvjeta rada Anact, Philippe Douillet.
"Otvoreni uredski prostori u modu su ušli osamdesetih godina, a nakon devedesetih su postali uobičajeni, uz objašnjenje da se u takvom protoru potiče međusobna komunikacija zaposlenika", kazao je Douillet dodavši da se s godinama pokazalo kako buka, česti prekidi u radu, gubitak privatnosti, stalna hijerarhijska kontrola i slični faktori u kombinaciji pojačavaju napetost i stres te utječu na smanjenje produktivnosti", objasnio je.
Zbog toga su vlasnici mnogih tvrtki u otvorene urede odlučili
postaviti pregrade koji služe i kao zvučna izolacija te omogućuju
malo privatnosti, rekla je Duchenne.
Istraživanje Actinea pokazalo je i da je, odmah nakon interesa za
vrstu posla, francuskim zaposlenicima kvaliteta radnih uvjeta
druga po važnosti.
Kada je o kvaliteti radnih uvjeta riječ, Francuzi su odnos s
kolegama stavili na prvo mjesto (71 posto), radni prostor na
drugo mjesto (38 posto), mirno radno okružje bez buke na treće -
29 posto, a na zadnjem je mjestu ugodan prostor (26
posto).
Istraživanje je pokazalo i da 92 posto ispitanika smatra da radni
prostor ima velik utjecaj na njihovu radnu učinkovitost, u odnosu
na 80 posto 2011., više od polovine ili 57 posto ih je reklo da
ih smeta buka i razgovor kolega, a njih 50 posto ometa
fluktuacija pozornosti do koje dolazi zbog neprestanog kretanja
po prostoriji.