NIMALO UGODNO / Tijekom života je iskusi 7 posto ljudi: Paraliza sna je noćna mora svakoga

Image
Foto: Shutterstock

Tijekom ovog stanja smo svjesni i budni, no ne možemo se pomaknuti. Paralizu sna obično prate halucinacije i osjećaj težine na prsima

29.6.2024.
23:08
Shutterstock
VOYO logo

Paralizu sna tijekom života iskusi sedam posto ljudi. To je često i nasljedna pojava. Osobe koje su iskusile paralizu sna opisuju to stanje poput noćne more u kojoj su svjesni svega što se događa no ne mogu se pomaknuti.

Iako traje vrlo kratko, svega nekoliko sekundi do nekoliko minuta, to vrijeme se čini vrlo dugo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Shutterstock

Zašto se događa paraliza sna?

Događa kada se REM faza pretvori u budno stanje. Ako se probudite tijekom REM faze koja je i dalje aktivna, tada i dalje sanjate, no ne možete se pomaknuti. Upravo zbog toga nastaju halucinacije i osjećaj težine na prsima poput gušenja. Ponekada je moguće pomaknuti prste na rukama i nogama pa se laganim pomicanjem prstiju tijelo budi iz sna.

Image
KOBNI MOLJAC /

Probudila se prekrivena bolnim osipom: 'Šokiralo me kad sam vidjela svoje tijelo'

Image
KOBNI MOLJAC /

Probudila se prekrivena bolnim osipom: 'Šokiralo me kad sam vidjela svoje tijelo'

San se odvija u ciklusima, pritom se tijekom noći izmijeni četiri do pet ciklusa. U svakom ciklusu postoje četiri faze sna. Prva faza traje oko 10 minuta te ona predstavlja lagani san u kojem se izmjenjuju brzi valovi a-alfa s J-theta valovima. Druga faza traje 15 minuta, a nakon toga slijedi treća faza koja predstavlja duboki san. U četvrtoj fazi san je također dubok, a treću i četvrtu fazu karakteriziraju delta valovi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U dubokom snu se usporavaju rad srca i disanje. Nakon 90 minuta od početka spavanja tijelo prolazi u REM fazu. Moždana aktivnost je vrlo velika u REM fazi, a ubrzava se i puls, raste krvni tlak i javljaju se mišićni trzaji. Često sanjamo u REM fazi, a same REM faze se tijekom noći produljuju do pola sata.

Image
Foto: Shutterstock

Je li paraliza sna opasna?

Svatko može iskusiti neugodnu paralizu sna, ipak ona je učestalija kod osoba između dvadesete i tridesete godine. Povećan rizik za paralizu sna imaju:

Tekst se nastavlja ispod oglasa
  • Osobe koje su pod stresom
  • Osobe koje boluju od PTSP-a
  • Osobe koje pate od nesanice
  • Osobe koje su premorene
  • Osobe koje boluju od bipolarnog poremećaja

Uz ove rizične faktore, povećan rizik za nastanak paralize sna predstavlja uzimanje određenih lijekova poput anksiolitika, promijenjen raspored spavanja, spavanje na leđima te pretjerana konzumacija alkohola.

Paraliza sna neugodna je zbog halucinacija, no ona nije opasna pojava. Vjerojatno ste dosad već i doživjeli paralizu sna, no ne sjećate se te epizode. Nema specifičnog lijeka za paralizu sna te je nije ni potrebno liječiti. Vjerojatnost ponovnog pojavljivanja paralize sna je vrlo mala. Većina ljudi tu epizodu doživi samo jednom. Najvažnije je ostati miran i pričekati da paraliza prestane.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Shutterstock

Kako spriječiti paralizu sna?

Preventivne mjere za paralizu sna su ponajprije zdrave navike spavanja. Pokušajte uvijek odlaziti na spavanje u isto vrijeme. Pokušajte redovito spavati sedam do devet sati dnevno.

Suzdržite se od alkohola i kofeina prije spavanja te izbjegavajte korištenje elektronike u spavaćoj sobi prije spavanja. Redovito vježbajte, ali ne četiri sata prije spavanja. Također se savjetuje izbjegavati spavanje na leđima, to može povećati vjerojatnost pojave paralize sna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ako je uzrok paralize PTSP ili nesanica, tada je potrebno potražiti daljnju psihološku pomoć te liječiti osnovnu bolest, piše NHS.

POGLEDAJTE VIDEO: Pušenje svake godine odnese 14.000 života - grad veličine Makarske

Tekst se nastavlja ispod oglasa
FNC 18
Gledaj uživo 13.srpnja
VOYO logo