Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

DOLAZI U TRI FAZE

PROTEINSKA DIJETA: Jedete zdravo, a gubite do dva kilograma tjedno i jačate mišiće

Temelj proteinske dijete su namirnice bogate bjelančevinama, a izuzetno siromašne ugljikohidratima. Smatra se da je za održavanje zdravlja potrebna dostatna konzumacija proteina.

Proteini se sastoje od lanaca aminokiselina. Protein mogu stvoriti 22 aminokiseline, a 8 od tih aminokiselina se mogu unijeti samo kroz proteinsku dijetu. Aminokiseline su bitne za dobro funkcioniranje organizma kao što su rast kose, noktiju, zdravlje kože i unutarnjih organa. Kako bi mišići obnavljali svoje tkivo, također su im potrebni proteini.

Na što treba paziti kada se koristi proteinska dijeta?

Prehrana bogata proteinima pomaže boljem prijenosu kisika i hranjivih tvari do naših stanica. Proteinska dijeta pomoći će proizvodnji antitijela koji će vas štititi od raznih bolesti i toksina te ojačavati vaš imunološki sistem. Jedan od postulata proteinske dijete je unošenje bjelanjčevina životinjskog i biljnog podrijetla. Životinjske proteine možete pronaći u mesu, ribi, jajima, mlijeku i siru, dok biljne u soji i grahoricama. Kako bi prehrana bila pravilna, potrebno je jednako unositi obje vrste proteinskih namirnica.

Zagovornici proteinske dijete vjeruju da radi unošenja previše životinjskih proteina može doći do bolesti srca, moždanog udara, osteoporoze i pretilosti. Ujednačenost je nužna jer biljni proteini utječu na smanjenje razine lošeg kolesterola te sprječavaju stvaranje naslaga na stjenkama arterija koje inače mogu uzrokovati začepljenja i otvrdnuća, a time i srčane i moždane bolesti.

Proteinska dijeta nalaže da se životinjski proteini zamijene s biljnima kako bi izbjegli probleme sa zdravljem i kako bi održali tjelesnu težinu.

Kod proteinske dijete, korisna je zamjena zasićenih masti s onima nezasićenima jer tako pozitivno djelujemo na naše zdravlje. Također je bitno i redovito vježbanje.

Tri faze proteinske dijete

Proteinska dijeta sadrži tri faze. U četvrtoj fazi radi se na održavanju dostignute tjelesne težine.

Prva faza je ograničena na samo 20 grama ugljikohidrata dnevno i traje dva tjedna. Druga faza uključuje polako uvođenje ugljikohidrata kroz povrće. U trećoj fazi se unosi optimalna količina ugljikohidrata koju bi mogli unositi i nakon održavanja proteinske dijete i tako održavati željenu težinu.

Prva faza proteinske dijete – aktivna faza

Prva faza uključuje smanjivanje masnih namirnica u prehrani i očuvanje proteina. Time u organizmu nastaju promjene. Energija se počinje crpiti iz masti i radi niske vrijednosti inzulina u krvi masno tkivo se počinje razlagati. U prvoj fazi se unos ugljikohidrata i masti smanjuje maksimalno, ali radi korištenja drugih namirnica nema osjećaja gladi. U ovoj fazi trebali biste gubiti od 1-2 kilograma tjedno.

Ova faza traje 14 dana. Što se prehrane tiče, može izgledati ovako:

  • doručak: omlet od dva jaja sa slaninom ili šunkom
  • ručak: odrezak s grilla
  • večera: kuhana riba

Druga faza proteinske dijete – reduktivna faza 

U ovoj fazi tjelesna težina se približava idealnoj. Druga faza znači da se gubi tjelesna masa potrošnjom masnih zaliha. Doza ugljikohidrata po danu se povećava na 15 do 40 grama. Možete jesti meso i povrće s niskim sadržajem ugljikohidrata, a smanjiti unos čistih proteina. Namirnice se unose po grupama.

Treća faza – održavanje postignute tjelesne težine

U trećoj fazi se ugljikohidrati unose u većoj količini – maksimalno do 60 grama dnevno. Kako bi i dalje zadržali dostignutu tjelesnu težinu s ovakvim režimom trebate nastaviti i dalje. Ovo je faza u kojoj se organizam adaptira i počinje proteinsku dijetu smatrati uobičajenom prehranom. Radi toga neće biti jo-jo efekta, to jest, neće biti vraćanja izgubljenog masnog tkiva.

Što jesti u proteinskoj dijeti?

Za vrijeme proteinske dijete postoji velik odabir hrane koju smijete jesti, samo morate paziti na količinu koju unosite u organiam. Tako smijete jesti

  • meso: piletina, puretina, guščje meso, patka, junetina, teletina, svinjetina, janjetina, sve vrste iznutrica, divljač, suho meso i kobasice. Možete ga pripremati na različite načine, samo ne i pohano.
  • riba: sve vrste – morske, slatkovodne i konzerve
  • salate: svježa zelena salata, paprika, rajčica, luk, krastavci, kupus, morski plodovi
  • jaja
  • povrće i gljive
  • mlijeko i mliječni proizvodi osim sira
  • napitci: voda, mineralna voda, sok od limuna, crna kava, čajevi bez šećera

Zabranjene namirnice u proteinskoj dijeti

Kako bi pravilno održavali proteinsku dijetu, ovo su namirnice koje strogo morate izbjegavati:

  • kruh
  • tjestenina
  • krumpir
  • pohano meso
  • hrašak i soja
  • lješnjak i kikiriki
  • čokolada, šećer i sladoled
  • sir
  • voće

Nedostaci dijete s proteinima

Visoko proteinske dijete imaju svoje nedostatke i najčešće su vidljivi već u prvoj fazi jer se u početku povećava razina lošeg kolesterola. Osim tog problema, postoji mogućnost da ćete iskusiti glavobolje i razdražljivosti prvih tjedana dok vam se organizam u potpunosti ne navikne na manjak nekih namirnca koje ste do tada koristili. Ako nikada ne uzimate pauzu od proteinske dijete, to može biti vrlo loše za vaše zdravlje. Bitno je da nakon nekog vremena korištenja dijete uzimate pauzu po primjeru dijete 10 posto.

Zbog manjeg unosa voća, postoji mogućnost da dođe do nedostatka vitamina u vašem organizmu pa je unošenje vitamina kroz dodatke prehrani nužno.

Neke studije pokazuju kako prevelika količina proteina iz proteinske dijete može stvarati opterećenje bubrezima i jetri, no još ne postoje dokazi za to. U svakom slučaju se prije korištenja ove, ali i bilo koje druge dijete, posavjetujte sa svojim liječnikom.

Iskustva s proteinskom dijetom

Iskustva s proteinskom dijetom uglavnom su pozitivna, no najčešće svi uz pravila proteinske dijete imaju i vlastita. Ovo kažu neki od korisnika:

“Ja sam u četiri dana smršavila dvije kile, ali nisam mogla bez voća tako da sam prestala. Mogu reći da je istina sve što piše, ali potrebno je uzimati vitamine jer puno toga fali organizmu.”

“Ja sam držala ovu dijetu i dobra je za skidanje kila. Ja osobno nisam mogla dugo izdržati pa sam stvorila svoj režim. Držala sam proteinsku dijetu 4 dana, pa sam 2 dana jela ughikohidrate i smanjila vodu, pa sam sedmog dana jela što sam htjela i nakon toga opet ispočetka.”

“Proteinskom dijetom sam skinula 12 kilograma u mjesec dana. Umjesto šećera sam koristila natren. Čak sam se potrudila i sama radila svoju varijantu sladolede od raznih ekstrakata za kolače jer ne bi preživjela bez slatkiša.”

Eto, sada sve znate, hoćete li probati?

 

Povratak na Net.hr