Riječanina Luku Čalovića upoznali ste u našem prvom prilogu kada nam je pričao o svojem petogodišnjem iskustvu rada na oceanskom kruzeru. Tada nam je otkrio na koji način se može pronaći posao na kruzeru, koliko se može zaraditi, kako izgleda rad na njemu i koja imate prava kao radnik na takvom brodu.
Luka nam je ovaj put pričao o Aljasci gdje je živio dva mjeseca, koje su plaće ondje, kakvi su ljudi i o brendiranju Aljaske.
Luka Čalović
Posao i plaće
NET.HR: Čime se većinom bave ljudi na Aljasci? Kako se otprilike kreću plaće i kakvi su im uvjeti rada?
ČALOVIĆ: Kao netko tko organizira krstarenja po Aljasci, često sam u kontaktu s lokalnim stanovništvom koje radi u turizmu, koji je druga najveća gospodarska grana nakon naftne industrije. Turistička sezona traje oko šest mjeseci, većinom rade došljaci s američkog srednjeg zapada (Indiana, Iowa, Missouri, Nebraska). Koliko sam iz razgovora uspio primijetiti, većina zaposlenih u turizmu i ugostiteljstvu ima osiguran smještaj. Kako je posao sezonski, uvjeti rada su slični kao i kod nas, bez slobodnog dana s dugim radnim satima, ali za puno veća primanja. Početne plaće im se kreću oko 2000 pa sve do 5000 ili 6000 dolara. Naravno, piloti helikoptera, kapetani turističkih brodova i slična zanimanja zarađuju i puno više.
Aljaska
Iako je službeno dio SAD-a, Aljaska je teritorijalno odsječena, stoga je puno skuplja za život jer se sve doprema izvana, neki online dućani ne šalju pošiljke na Aljasku, mobilni operateri ne pokrivaju područje signalom pa treba pažljivo birati operatera. Primanja su veća, ali su i troškovi stanovanja, režija, hrane i općenito života također puno viši u odnosu na prosjek ostatka SAD-a.
Aljaska
Hrana i piće
NET.HR: Koje su cijene hrane i pića na Aljasci? Što se najviše jede?
ČALOVIĆ: Stare pilane i skladišta pretvorili su u terminale za kruzere s ogromnim suvenirnicama i gastronomskom ponudom. Pivo je ondje od pet do sedam dolara, a losos u restoranu je oko 30-40 dolara. Specijaliteti od lososa i rakovica su posvuda, ovisno o lokaciji znaju biti veoma skupi, royal crab se u nekim restoranima prodaje i po 90 dolara po porciji.
Aljaska
Ljudi na Aljasci
NET.HR: Kakav ste dojam dobili o ljudima nakon dva mjeseca života ondje? Kakav im je mentalitet?
ČALOVIĆ: Ljudi koje sam upoznao su veoma opušteni, komunikativni, rado će razgovarati o svom životu i iskustvima. Većinom su to ljudi osebujnog karaktera, reklo bi se osobenjaci kakve rijetko srećemo u nekim urbanim sredinama. Zbog geografskog položaja Aljaske, odnosno hladnih zima s jako malo dnevnog svjetla, što zna teško psihički padati, mnogi se odaju raznim porocima, alkoholu, prejedanju, pate od depresije i sl.
Domicilno stanovništvo, koje je teško sresti, obožava aktivnosti u prirodi, skijanje, tzv. dogmushing odnosno pseće saonice koje su im poput nacionalnog sporta. Održavaju čak i svjetska prvenstva, vožnje snowmobilima, planinarenje, ribolov pa čak i ronjenje.
Aljaska
Brendiranje i moderniziranje Aljaske
NET.HR: Naglašavali ste koliko se radilo na moderniziranju Aljaske. U kojoj sferi se to očituje?
ČALOVIĆ: Brendirali su lokalno pivo, izrađuju suvenire u obliku tradicionalnih drvenih totema ili simbolima vuka i medvjeda. Suveniri su u rasponu od jeftinih magneta za frižider do luksuznih proizvoda od koze.
Aljaska je ogromna teritorijem, četiri puta veća od Njemačke, nije to više neki zabačeni, zaostali kraj. Veća mjesta su veoma moderna, pružaju mnogo sadržaja stanovnicima, kina, rekreacijske centre, galerije, muzeje, koncerte, mnogobrojna društvena događanja, restorane, uključujući i poznate lance fast food restorana.
Aljaska
Prijevoz ljudi i namirnica
NET.HR: Koje sve vrste prijevoza koriste za ljude i namirnice te koja je cijena goriva?
ČALOVIĆ: Ogromni V8 terenci i kamioneti se i dalje voze bez obzira na cijenu goriva koje je trenutno gotovo jednaka onoj koju plaćamo mi u Europi. Hidroavioni su normalna pojava, prevoze putnike, turiste, namirnice, doslovce se na svakom dijelu mogu vidjeti.
Utisci moderne Aljaske
NET.HR: Za kraj, kakav Vam je utisak ostavila Aljaska?
ČALOVIĆ: Prvi utisak Aljaske, odnosno pogled na šumoviti dio me je podsjetio na Gorski kotar i obalu jezera Bajer u Fužinama. No, istraživajući dalje, primjećuje se američki poduzetnički duh. Svaki aspekt Aljaske je za razliku od našeg Gorskog kotara, izvrsno komercijaliziran. Sve je teže naći netaknutu prirodu, posvuda su žičare, nude se ture off-road terencima po prirodi, buggyjima, kajakarenje, slijetanje helikopterom na glečere, pseće saonice i sl. Napravili su i najduži zipline na Aljasci.
U konačnici, današnja Aljaska je spoj prirode, tradicionalnih vrijednosti, američkog kapitalizma i modernog načina življenja koji svake godine privuče dva milijuna posjetitelja.
Aljaska