RTL.hr vam redovito donosi priče o "malim biznisima koje ćete voljeti". Ovoga puta to je priča o braći Boljar koji su u Hrvatskoj pokrenuli nešto uistinu inovativno - ekološke tenisice.
Braća Domagoj i Hrvoje Boljar iz Duge Rese proizvode ekološke tenisice. Za njih koriste najkvalitetnije materijale na prirodnoj osnovi.
''Naš otac je imao tvornicu za proizvodnju obuće u Duga Resi, odrasli smo u pogonu te smo uz oca nastavili obiteljski posao, a uz vlastitu proizvodnju razvijali smo i izrađivali obuću za poznate svjetske dizajnerske kuće. Kroz takve suradnje, upoznali smo i onu skrivenu stranu industrije i vidjeli koliko je obućarska industrija štetna za okoliš'', rekao nam je Domagoj Boljar.
Dvije linije tenisica
''Hrvoje je uvidio da kao društvo proizvodimo previše otpada i odlučio da on u tome ne želi sudjelovati, te je počeo osmišljavati ekološke tenisice na prirodnoj bazi. Tad smo krenuli razvijati prirodne materijale, tražiti partnere i raditi iteracije provoda. Tad na scenu stupa ZICER koji je bio nositelj EIT Climate-KIC akceleratora, u kojem su projekti vezani za okoliš i klimu, gdje smo dobili 15.000 eura potpore i to možemo smatrati službenim početkom MIRET-a’’, dodaje Domagoj.
Trenutno MIRET u ponudi ima dvije linije tenisica, jednu s gornjištem u potpunosti izrađenim od konoplje, dok je na drugoj konoplja iznutra, a vuna izvana. Uz konoplju i vunu, u tenisicu su ugrađeni pamuk, lan, kukuruz, reciklirane jutene vreće za kavu, a đon je od prirodnog kaučuka.
''Ime MIRET je hommage našem pokojnom ocu, koji nas je uveo u posao i usadio u nama ljubav prema industriji. Njegova prva tvrtka je nosila taj naziv'', kazao je Domagoj.
Uz braću koji su sve započeli, u MIRET-u je zaposleno još šest ljudi. Boljari napominju da im se 2020. pridružila nam se nagrađivana arhitektica i sestrična Ana Boljar kao kreativna direktorica, a do kraja godine planiraju širenje svog tima.
Njihove eko tenisice možete pronaći putem njihova webshopa, a svi zainteresirani uvijek im se mogu javiti i preko Facebooka, Instagrama, maila i telefona.
Kupcima nude dva unisex modela tenisica od prirodnih materijala – niske tenisice za 119 eura i visoke za 139 eura, te raspon veličina od 34 do 49.
''Modele imamo dostupne u više varijanti boja i više materijala, te zimsku i ljetnu verziju'', napominje Domagoj.
Istinska promjena paradigme
Domagoj spominje kako se, kao i svi drugi startupovi, susreću s poteškoćama. Jedan specifičan za njih kao eko proizvođače je tzv. greenwashing.
''Jedna od naših velikih borbi je protiv onoga što se zove greenwashing, a to je prikazivanje nekog proizvod ekološkijim i prirodnijim nego što on stvarno jest, što je nažalost česta praksa danas. To stvara inicijalni otpor javnosti i nepovjerenje prema brendovima koji istinski pokušavaju promijeniti paradigmu'', napominje Domagoj.
Obućarstvo je, napominje vlasnik brenda, jako konzervativna industrija i teško je naći partnere koji su spremni promijeniti cijeli način rada i razvijati ekološke materijale.
''Najvažnije karakteristike koje kao start-up poduzeće moramo imati na tržištu su fleksibilnost i prilagodljivost. Zbog toga smo uspješno prevladali sve izazove koje je koronakriza donijela sa sobom'', rekao je Domagoj o Miretu.
No ipak, početak 2020. godine ima je bio poprilično izazovan. U to vrijeme, baš kako je i počinjala pandemija, MIRET je lansirao Kickstarter kampanju. Štoviše, točno osmog dana kampanje proglašena je pandemija koronavirus i zbog toga braća Boljar kažu kako nikad neće znati koliko bi bio stvarni potencijal Kickstarter kampanje.
Ali baš zbog takvih posebnih okolnosti iz te kampanje se izrodila divna skupina ljudi koja prati I podržava rad MIRET-a. Za njih, kao vlasnike brenda kažu, najvažnije je što znaju da svojom ekološkom proizvodnjom na svoj način vode proizvodnju cipela u bolju budućnost.
''Predivan osjećaj je znati da ono što radimo može informirati i educirati ljude te utjecati na bolje i zelenije sutra za sve nas'', izjavio je vlasnik hrvatskog brenda eko tenisica.
Na jesen izlazi nova kolekcija tenisica, ali razvijaju se i nove proizvode. Fokusirani su na razvoj proizvoda, novih ekoloških materijala i procesa, i na širenje djelovanja na druge industrije gdje s proizvođačima razvijati njihove proizvode u "zelenijem" smjeru.
Tekst je financiran sredstvima Google stipendije.