U nerazvijenim zemljama cvjeta liječenje matičnim stanicama

Dok su u SAD-u tretmani matičnim stanicama na eksperimentalnoj razini, očajni pacijenti putuju u zemlje gdje liječenje nije zakonom regulirano u potrazi za čudom, piše Jutarnji list.

2.8.2010.

Liječnici i pacijenti tvrde da je to čudotvorna terapija koja može pomoći oboljelima od multiple skleroze i dijabetesa, baš kao i onima što su doživjeli moždani udar ili su nakon prometne nesreće ostali nepokretni.

Otkad je sredinom 2005. godine u San Joseu otvoren Institut za staničnu medicinu, glavni grad Kostarike postao je jedno od najpoznatijih odredišta turizma matičnih stanica. Stotine bolesnih ljudi iz razvijenih zemalja, mahom iz SAD-a i zapadne Europe, porhrlilo je u San Jose kako bi se po cijeni od 30.000 dolara podvrgnule tretmanu.

Nedavno je dr. Maria Luisa Avila, kostarikanska ministrica zdravstva zabranila ovaj eksperimentalni tretman s obrazloženjem da nema znanstvenih dokaza koji bi potvrdili da je ta terapija učinkovita i sigurna. Vlasnik klinike, američki poduzetnik Neil Riordan najavio je da će kliniku premjestiti u susjednu Panamu.

Kostarika nije jedina. Brazil, Kina, Indija, Panama, Dominikanska Republika i Tajland neke su od zemalja u kojima masovno niču klinike koje nude čudotvorne tretmane pomoću matičnih stanica. Otkako su američki znanstvenici 1998. godine uspjeli izolirati i kultivirati embrionalne matične stanice, o njima se govori kao o čarobnom sjemenu.

Embrionalne matične stanice sudjeluju u tvorbi svih 220 vrsta specijaliziranih stanica i znanstvenici se nadaju da bi one mogle biti dobar izvor u transplantaciji tkiva i organa. Osim toga, mogle bi se koristiti kao potencijalna terapija u liječenju dijabetesa, srčanih oboljenja, Parkinsonove i Alzheimerove bolesti, sljepoće te ozljeda leđne moždine.

Dok su u SAD-u sve terapije s matičnim stanicama na eksperimentalnoj razini, mnoge privatne klinike diljem svijeta bez nude tretmane koji nisu prošli fazu kliničkih pokusa. To je i slučaj s Institutom za staničnu medicinu u San Joseu. Kako su u Kostariki zabranjena istraživanja na embrijima, na Institutu su nudili tretmane odraslim matičnim stanicama najčešće izoliranim iz pacijentove leđne moždine ili masnog tkiva. No, nijedan od tih tretmana nije prošao fazu kliničkih pokusa.

Jedan od najpoznatijih slučajava navodnog uspjeha u tretmanu matičnim stanicama na toj klinici jest pilot Juan Carlos Murillo koji je preživio pad aviona 2008. godine, ali je pritom ozlijedio kralježnicu. Zahvaljujući tretmanu matičnim stanicama, prohodao je.

Holly Huber, Amerikanka koja boluje od multiple skleroze ne žali za potrošenih 30.000 dolara. Ona tvrdi da je tri tjedna nakon što je u San Joseu primila injekcije matičnih stanica prvi put nakon dugo vremena osjetila svoja stopala.

Kinesko ministarstvo zdravstva zabranilo je sve komercijalne tretmane zasnovane na matičnim stanicama dok se ne predoče rezultati valjanih kliničkih studija.

Ilegalni tretmani pomoću matičnih stanica po cijeni od 25.000 dolara nudili su se i u jednoj klinici u Budimpešti. No, nakon prošlogodišnje policijske akcije četiri djelatnika te klinike su uhićena, a institucija je zatvorena. U međuvremenu mađarsko ministarstvo zdravstva objavilo je da nijedna institucija u zemlji nema dozvolu za liječenje pacijenata pomoću matičnih stanica.

Ne misle svi da je tretman matičnim stanicama zbilja koristan.

"Zasad nema nijednog dokaza za blagotvornost bilo kojeg tretmana matičnim stanicama koje nude komerecijalne klinike diljem svijeta. Što više, postoji veliki rizik od različitih infekcija ili da se pacijentima kaže da su primili matične stanice, a onda ih se prevari. Plaćati veliki novac za takve tretmane je vrlo glupo i nikome to ne bih savjetovao", zaključio je psihijatar Stephen Barrett koji vodi Quackwatch, web site koji raskrinkava zdravstvene prijevare i nadriliječništvo.

Izvor: Jutarnji.hr