'OVO JE FASCINANTNO' / Nevjerojatno otkriće znanstvenika: U budućnosti će muški parovi moći imati djecu?

Foto: Shutterstock

Istraživanje, koje je vodio profesor Katsuhiko Hayashi sa Sveučilišta u Osaki, predstavljeno je u srijedu na samitu o uređivanju ljudskih gena na Institutu Crick u Londonu

9.3.2023.
Shutterstock

Znanstvenici kažu da su uzgojili miševe koristeći jaja koja potječu iz muških stanica, što je otkriće koje bi jednog dana moglo otvoriti put ljudskim muškim parovima da imaju djecu.

Istraživači tvrde da su uspješno stvorili jajašca pretvarajući muške XY parove kromosoma iz stanica kože muških miševa u ženske XX parove kromosoma.

To je postignuto pretvaranjem stanica kože u matične stanice, brisanjem Y kromosoma, kopiranjem x kromosoma i zatim uparivanjem kopija s originalnim X kromosomima.

To omogućuje programiranje matične stanice da postane jajašce. Jajna stanica je zatim oplođena spermom drugog miša.

'SVETI GRAL' ČISTE ENERGIJE /

Američki znanstvenici objavili revolucionarno otkriće u iskorištavanju fuzije: 'Ovo je prekretnica!'

'SVETI GRAL' ČISTE ENERGIJE /

Omogućilo bi se ljudskim muškim parovima da imaju zajedničku djecu

Istraživači kažu da je tehnika korištena za stvaranje sedam mladunaca miševa, koji su izgledali zdravi i imali normalan životni vijek.

I vjeruju da bi se tehnika jednog dana mogla koristiti kako bi se omogućilo ljudskim muškim parovima da imaju zajedničku djecu koristeći jajašce stvoreno iz vlastitih stanica.

Također se može koristiti za liječenje Turnerovog sindroma - genetskog stanja koje pogađa samo žene i događa se kada jedan od X kromosoma nedostaje ili djelomično nedostaje.

No profesor Katsuhiko Hayashi sa Sveučilišta u Osaki, koji je proveo istraživanje i predstavio ga na summitu o uređivanju ljudskih gena na Institutu Crick u Londonu u srijedu, rekao je da bi mogle proći godine prije nego što se njegova tehnika uspješno koristi u ljudskim stanicama.

Također je upozorio da bi to moglo biti teško replicirati s ljudskim stanicama, koje zahtijevaju dulje razdoblje uzgoja kako bi proizvele zrelu jajnu stanicu.

Duže razdoblje uzgoja povećava šanse nakupljanja abnormalnosti u stanicama

Profesor Mitinori Saitou, također govoreći na događaju, rekao je da duže razdoblje uzgoja povećava šanse nakupljanja abnormalnosti u stanicama.

No, profesor Hayashi je rekao da je optimističan da bi se sadašnji problemi mogli prevladati u roku od deset godina i da će njegov tim sada pokušati ponoviti studiju s ljudskim stanicama.

Profesor George Daley s Medicinskog fakulteta Harvard, koji nije uključen u istraživanje, opisao ga je kao "fascinantno".

No, rekao je da bi korištenje ove tehnike na ljudskim stanicama bilo "teže od miša".

Rezultati studije sada su predani za objavljivanje u znanstvenom časopisu Nature.