Crni petak, u svijetu poznat kao Black Friday, dan je najvećih popusta koje trgovine nude. Ujedno je to dan kada trgovci ostvaruju najveći promet u godini. Milijuni kupaca otimaju se za proizvode na sniženjima koja idu čak do 95 posto. Iako je prošlih godina to znalo izgledati kaotično, ove godine zasad nema većih incidenata u šopingmaniji Crnog petka.
''Kupila sam Apple sat, serija 3 za 129 dolara. Mislim da sam pogodila jackpot'', sretna je Amerikanka Star Hayes.
Informatička oprema popularna među kupcima
Groznica Crnog petka i ove je godine zahvatila Hrvatsku. Pred trgovinama informatičkom opremom u Zagrebu neki su u redu proveli cijelu noć. Gužve su vladale i u trgovačkim centrima.
''Čini mi se da ima nešto više popusta od 70 posto nego prijašnjih godina, ali imam osjećaj da to i dalje nije kao u Americi i drugim zemljama EU. Imamo još uvijek veliki broj sniženja koja su do 20 ili 30 posto. Čak imate trgovaca koji uopće nemaju Black Friday, a ako imaju, imaju 20 ili 30 posto'', komentirala je Dijana Kladar, odvjetnica za prava potrošača.
Iznimno popularna bila je trgovina Links. Prvi je kupac u red stao čak 12 sati prije otvaranja trgovine. A ništa manje strpljivi nisu bili ni oni koji su stigli nešto kasnije. U samo 6 minuta najtraženiji artikli nestali su s polica.
''Čekala sam od četvrtka u 21 sat. Kupila sam igraću konzolu. Idem još vidjet. Ulovila sam najbitnije. Tako da sam uspjela'', rekla je Zagrepčanka Marina.
''Došli smo iz Varaždina, stigli smo oko tri ujutro. Bili smo pedeseti u redu i evo uspjeli smo uzet laptop. PlayStation nismo uspjeli'', izjavio je Ivan iz Varaždina.
Pomama za igraćim konzolama, laptopima, slušalicama nastala je zbog popusta od 70 posto.
''U odnosu na redoviti promet koji imamo svaki dan očekujemo samo na Black Friday 10 puta više kupaca i to samo u jednoj poslovnici'', rekao je marketing menadžer Ivan Krešimir Janđel.
''Popust od 70 posto odličan je za potrošače, jedino što trebamo vidjeti nakon što prođe Black Friday jesu li to bile samo nekakve reklame, pa kada su potrošači došli u trgovinu, unutra ima eventualno jedan, dva komada sniženih proizvoda. To se znalo događati prošlih godina'', napomenula je Kladar.
''Ludilo pred vratima''
Gužve od jutra i u trgovačkim centrima. Popusti od 20 do 50 posto nekima dovoljni, drugima ne.
''Super su popusti, svašta se može naći. Malo odjeće, laptop i svašta nešto'', komentirala je Lucija iz Zagreba.
''Kupujem jaknu, ali nije ništa posebno. Cijene su 700-800 kuna, ja mislim da to nije popust'', izjavila je Zagrepčanka Slavenka.
Pune ruke posla imaju i prodavači koji su se za Crni petak naoružali i strpljenjem. I dok su neki pred trgovinama čekali u redovima, drugi su čekali pravo vrijeme za pravi klik mišem.
''Prošle godine na Crni petak potrošeno je 680 milijuna kuna dok se na običan dan troši između 200 i 250 milijuna kuna'', izjavila je Tomislava Ravlić, direktorica Sektora za trgovinu HGK.
Što se tiče pogrešaka koje potrošači čine pri kupnji, važno je upoznati se sa svojim pravima i biti oprezan.
''Potrošači najviše griješe kad ne uzmu račun iz trgovine. Račun je dokaz kupnje. Da biste ostvarili bilo koje svoje pravo, morate imati račun. Druga stvar na koju moramo paziti jest da kad proizvod ima nekakav kvar, taj kvar moramo prijaviti u određenom roku. To su dva mjeseca otkad smo saznali za taj nedostatak'', kazala je Kladar.
Trošit će se još i više jer blagdanska potrošačka groznica samo što nije počela.