Tijekom 2022. godine u Hrvatskoj su kod prehrambenih proizvoda najviše poskupjeli ulje i brašno, a kod neprehrambenih razne higijenske potrepštine, pokazuje analiza magazina Ja Trgovac.
Prema toj analizi kretanja cijena 150 najvažnijih kategorija namirnica i ostalih svakodnevnih potrepština, jestivo ulje je bez premca najviše poskupjelo kod prehrambenih proizvoda, za 33 posto u odnosu na prva četiri mjeseca 2021. godine.
Slijede brašno s 27 posto, smrznuti mesni proizvodi s 25 posto, mlijeko s 21 posto i sportski izotonični napitci s 20 posto višim cijenama od prošlogodišnjih.
Postoje i proizvodi koji nisu poskupjeli
Za 10 ili više posto poskupjeli su i maslac i margarin (18 posto), sladoledi i svježi kvasac (po 17 posto), tjestenine, procesirano voće i voćni namazi, hrana za mačke te vitaminske šumeće tablete i prašci (po 15 posto), med (14 posto), sirevi (12 posto), juhe (11 posto) te kava, pakirani kruh i tost, mliječni i sirni namazi i slani štapići i pereci (svi po 10 posto).
Ima i proizvoda koji nisu poskupjeli. Tako se cijena praktički nije mijenjala jakim alkoholnim pićima, pivu, čokoladnim prutićima, kobasicama, ledenim čajevima, dječjoj dehidriranoj hrani, kakau i gotovim umacima.
Analiza Ja Trgovca pokazuje da je prosječna cijena napitaka za bebe niža za 8 posto, a čajeva za bebe 12 posto, octa pet posto, a hlađenih deserata i smrznutih pekarskih proizvoda tri posto.
Prodaja vina količinski je pala za osam posto
Količinski je porasla kupnja ulja, za 10 posto, a mogući uzrok u Ja Trgovcu vide u stvaranju zaliha. Osim ulja, porasla je prodaja pakiranog kruha i tosta, tjestenine i svježeg mesa. Porasla je i potražanja smrznutog tijesta i pekarskih proizvoda, šećera te polugotovih jela na bazi tjestenine.
Prodaja je ipak pala za većinu proizvoda s rastom cijene, na primjer mlijeka, sireva i kave za sedam posto, sladoledi 10, a smrznutih mesnih proizvoda 17 posto.
Što se tiče pića, pivo i cideri imaju 17 posto manju realizaciju (uz sličnu razinu prosječnih cijena kao i lani), gazirani napitci ostvarili su dva posto manji količinski promet, prodaja vina količinski je pala za osam posto, a energetska pića 13 posto.
Kod proizvoda izvan prehrane, najviše su poskupjeli britvice i brijači, 30 posto. Slijede salvete s 23 posto većim prosječnim cijenama, sredstva poslije brijanja sa 16 posto, deterdženti za pranje rublja s 15 posto, omekšivači rublja s 14 posto te sredstva za čišćenje zahodskih školjki s 13 posto većim cijenama.
Velika potražnja za vlažnim toaletnim papirom
Nisu poskupjeli higijenski ulošci i tamponi, dječje vlažne maramice, sredstva za osvježavanja zraka, sredstva za čišćenje lica.
Pojeftinila su sredstva za osvježavanje WC-školjki, sredstva za odstranjivanje mrlja, lakovi za kosu, sredstva za depilaciju i vodice za ispiranje usta. Razlozi se pripisuju akcijama i značajnom rastu udjela trgovačkih robnih marki.
Unatoč značajnom rastu cijena, porasla je količinska prodaja dezodoransa, toaletnog papira, gelova za tuširanje, maramica za čišćenje lica, regeneratora za kosu te još nekih sredstava za čišćenje i njegu lica. Znatno veća potražnja, za 20 posto, je za vlažnim toaletnim papirom, iako mu je cijena veća za dva posto.