"I tebe sam sit kafano", kaže jedan od najpoznatijih hitova
Harisa Džinovića.
Malo bi čudno zvučalo da pjeva "I tebe sam sit koncertna
dvorano", ali kako god bilo, prekosutra će se hitovi Harisa
Džinovića oriti Lisinskim. Karte su, naravno, odmah razgrabljene,
iako je ambijent, u kojem će neokrunjeni kralj romske glazbe
pjevati, daleko od kafanskog.
"Lisinski je moja velika ljubav ostao još iz vremena Sare Roma
kad sam sjećam se, u realizaciji Koncertne direkcije Zagreb, imao
sedam koncerata za redom. To je ipak nešto u karijeri pjevača,
pogotovo u jednoj tako kultnoj dvorani", kaže Džinović.
Ali sve je više glasova kako je trebalo ostati na tim njegovim
prošlim koncertima jer tek nedavno je Mišo Kovač
u Lisinskom odirigirao svoje. Je li to malo previše oskvrnuća
jednog hrama klasične glazbe?
"Zašto se takvi šund eventi događaju u nacionalnoj kući? Mogu
reći da takvi događaji dovode do pojeftinjavanja ambijenta i
prihvaćanja takvih događaja tamo pod normalno, što mislim da
definitivno nije", kaže novinar Rolling Stonea Zoran
Stajčić.
Ali ravnatelj Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog
Dražen Siriščević je već pokazao da je daleko od
uštogljenog. Ured mu krase predmeti omiljenih Beatlesa o kojima
priča s jednakim zanosom kao o gostovanju Bečke filharmonije.
Smatra da niti dvorana kojom upravlja ne bi smjela biti zatvorena
većini ljudi. A i Džinovićev nastup nisu organizirali, već samo
iznajmili prostor.
"Bune se ljudi koji se brinu za visinu umejtničkog dosega. Haris
Džinović je pjevao s najvećom divom Monserat Caballe. Ako je ona,
koje je pjevala u Metropolitanu, a udostojila se izaći na
pozornicu s Hariosom Džinovićem, ne znam zašto se onda njemu ne
bi smjelo dozvoliti da izađe na pozornicu u Vatroslavu
Lisinskom", kaže Siričević.
Za suprotna mišljenja ne treba otići daleko. Samo do ceste ispred
Lisinskog.
"Ja mislim da u Lisinskom nije mjesto komercijalnoj muzici. Ipak
bi trebala dominirati klasična muzika", "Haris Džinović ne spada
u Lisinski", "Možda kad bi se napio, ali van Zagreba. Znači,
dobra je to muzika kad si pod gasom", "Za mene ni jedan ni drugi
pjevači nisu tih kategorija koji bi trebali na takvim mjestima
nastupati. Razumijete? Oni su priučeni pjevači koje na žalost
neka publika prihvaća", kažu neki od Zagrepčana na nastupe ovih
glazbenika u Lisinskom.
Ali baš se kod Miše dogodilo nešto posebno. Čovjek i njegov bend
završili su svirku, a dvoranom se još dugo orilo kao da nisu ni
sišli s pozornice.
"Direktor mi je rekao da to još nije doživio, ali ja jesam", kaže
Mišo Kovač.
"Uvijek mi se javljaju prijatelji koji sugeriraju nemoj, znaš.
Ali kad se to dogodi i vidiš da dvije tisuće ljudi izlazi iz
dvorane sretno, a neki ni ne izlaze već ostaju pjevati, onda šta
je svrha ove dvorane? Njena je svrha da ljudi ulaze radosni i iz
nje izlaze još radosniji. To je dogodilo na Miši, to će se
vjerojatno dogoditi na Harisu Džinoviću, a to se događa i na
koncertima naše ozbiljne glazbe na kojima ostajem od početka do
kraja", kaže ravnatelj KD Vatroslav Lisinski Siriščević.
Da Lisinski tu i tamo ne ugosti nekoga na čiji je nastup najbolje
doći nacvrcan, teško bi se mogli financirati nastupi one prave
glazbene elite koju svi prizivaju.
Ista ta dvorana je do sada ugošćivala razne glazbenike i nitko se
nije bunio. Netko je uostalom prije mogao reći i da bi trebala
ostati zatvorena nekome tko pjeva o tome kako neka Nadalina muti
jaja i zamuti pamet svima, a ona ih je eto u Lisinkom zamutila
tko zna koliko već puta.
"Ja sam od prvog koncerta 78. pa do danas bio ne znam koliko puta
u Lisinskom, tako da mi ništa nije strano", kaže Oliver
Dragojević.
"Svi misle da je Lisinski strah. Nije strah. Ili će oni biti moji
ili ću ja biti njihov", kaže Mišo Kovač.
Dogodilo se to da je on bio njihov, isto kao i dvorana u koju
neki do tada nikad niti nisu kročili. I kad Džinovićev folk zvuk
utihne, nastupit će prestižni BBC Philharmonic.
Teško je vjerovati da bi se netko od svjetskih virtuoza, koje
imamo priliku vidjeti i čuti, osjećao okaljanim jer je tek koji
dan ranije na istom mjestu pjevao čovjek koji pjeva o
kafani.
U nju barem svatko može ući, a da ga nitko ne osudi.
Nakon što je Mišo nedavno raspametio Lisinski, to se, za dva dana, sprema učiniti i Haris Džinović. No, dežurni dušebrižnici već su se zapleli u priču da takvoj glazbi nije mjesto u hramu klasične glazbe. Istražili smo što o tome misli narod, što struka, a što kritika.