S jedne strane prava drama i triler i to pravosudni triler s druge strane možda prilika da se raščisti stanje u hrvatskom pravosuđu, ali ne samo vezano uz slučaj Zdravka Mamića i Osječki županijski sud. Gost RTL Direkta je sudac Vrhovnog suda i bivši predsjednik Državnog sudbenog vijeća Željko Šarić.
Koji je vaš pogled na Mamićeve optužbe? Jeste li i vi užasnuti kako je rekao premijer?
Kao i drugi sudci, mi smo svi zaprepašteni stvarima koje se sada događaju, jer iako se radi o ekscesnim slučajevima u Hrvatskoj ima 1700 sudaca. Eventualno kompromitiranje dvoje ili troje sudaca ne može biti razlog da se proglase takvi slučajevi paradigmatičnim i da se zaključuje da je sudstvo korumpirano. Ako su korumpirana dva ili tri sudca, to ne znači da je korumpirano sudstvo. Međutim tih par slučajeva postaju baza na temelju koje se zaključuje da je sve u katastrofalnom stanju.
No to je paradigma za koju je javnosti i prije vjerovala da je tako.
Takvoj percepciji ne prethode nikakva ozbiljna istraživanja koja bi ukazivala da je stvarno stanje zaista uskladu s percepcijom. Dojam ne odgovara uvijek stvarnom stanju. Znamo kako nastaje javno mnijenje, djelovanjem medija, koji često nesrazmjerno veliki prostor prepuštaju agresivnim komentatorima koji zbog nekih svojih posebnih razloga imaju, a ima ih nekoliko grupa, tih agresivaca, završava se s takvim zaključcima.
Međutim kad je u pitanju afera sa Zdravkom Mamićem i njegovi problematični odnosi sa sudcima, da bi razumjeli što se sada događa moramo shvatiti situaciju Zdravka Mamića.
On je pravomoćnom presudom osuđen na 6 godina zatvora. Slijede
procesi povodom vjerojatne ustavne tužbe, mogući postupak
pred europskim sudom za ljudska prava i
postupak izvršenja presude u BiH. Što mi je posebno zanimljivo.
Prema sporazumu dvije države, nadležna tijela u BiH mogu odbiti
izvršiti tu presudu, ako je presuda u suprotnosti s načelima
pravnog sustava države izvršenja.
Tu je mjerodavno da li je okrivljenik u svojim pravima bio
diskriminiran. Provociranjem osobnih konflikata sa sudcima,
tereteći
predsjednika Vrhovnog suda na kojem je odlučivano o žalbi, Mamić
pokušava stvoriti dojam da u RH ne može imati pošteno suđenje.
Zato sve što izlaže Mamić
treba uzeti s rezervom.
Ako to uspije neće u Bosni služiti kaznu, a dobro će mu doći i na Ustavnom sudu...
Mi ne znamo da li je Mamić učinio nekim sucima dao novac ili učinio neke druge koristi. To neka se istraži. Međutim preporučujem javnosti da u ovom trenu bude rezervirana.
Činjenica je da je Zdravko Mamić kazao stvari koje ne može svatko znati...Znao je i kako je tko glasao kada se birao predsjednik Županijskog suda u Osijeku.To su tajne stvari, glasovi idu u kuvertu, zapečati se i…Mogu se samo po nekom posebnom nalogu ti rezultati dati
„Može ako državno sudbeno vijeće skida oznake državne službene
tajne sa podataka o glasovanju“
Je li on onda imao u sudbenom vijeću svoje
ljude?
„To je moguće. Imam obvezu čuvanja službene tajne. Ne bih to
napravio kako bih učinio nešto spektakularno, nego da bi iznio
neke pogrešne stvari koje je iznio Zdravko Mamić. Ali me ne
bi čudilo to. Točno je da je bilo 6:5 u drugom postupku
imenovanja i da je određenim brojem glasova odabran sadašnji
predsjednik Vrban“
Zašto je bitan predsjednik suda?
„Ne može na formalan način utjecati na postupak. Njegovi pokušaji
da utječe na tijek i ishod postupaka mogli bi biti kazneno djelo.
Sad, da li može na formalan način neizravno utjecati na tok
ishoda, mislim da ne. Mikroskopska je mogućnost.“
Zašto mu je stalo da ima predstavnika županijskog
suda?
„Ne znam. Predsjednik suda odlučuje o izuzećima sudaca na zahtjev
samog suca, ali kada prihvati zahtjev za izuzeće, dodjeljuje ga
nekom drugom sucu. Automatska je dodjela predmeta, radi se o
transparentnim stvarima. Postoje izuzeci. Ako je sudac
preopterećen, dodjeljuje se predmet slučaj drugom sucu. Moguć je
neformalan utjecaj obzirom na autoritet. Ovisi o karakteru
sudaca i o samom sucu“.
Koliko je bitan predsjednik sudskog vijeća – Ovdje
je bio slučaj predsjednika Krušlina a njegov odvjetnik je danas
nama rekao da predsjednik sudskog vijeća ocjenjuje cijenu
kazne i sigurno ne bi takvu kaznu dao Mamiću, da je bio podmićen,
jer ovisi o predsjedniku vijeća?
„Ovisi o svim članovima vijeća. Odvjetnik je vjerojatno krivo
shvaćen“
Znači li to da je kazna određena glasanjem svih
članova?
„Postoji posebno pravilo kako se određuje kazna, uzimaju se
prosjeci. Sva 3 suca odlučuju“
Drugi slučaj u pravosuđu vezan uz politiku i Ustavni sud
koji je kazao kako predsjednik Zoran Milanović nije u pravu i
kako mora izabrati iz kandidata koji su se javili na poziv
natječaja sudbenog vijeća – koji je Vaš stav?
„Odluka ustavnog suda je očekivana, manjina je podržavala predsjednika po pravnoj zabludi. Čudno se predsjednik odlučio na ovakvo što i upustio u ovakav način predlaganja kandidata. Ne samo da reducira njegove ovlasti, upustio se u ignoriranje zakona u sudova. Naime, prema članku 5, stavak 2. Ustava Republike Hrvatske svatko je dužan držati se Ustava. Predsjednik može podnijeti zahtjev za ustavnosti. Ako uoči neke deformitete može pokrenuti zakon ustavnosti“
Ovo može zaustaviti da se Zlatka javi na poziv novi javni
poziv?
„Ona je to dužna napraviti, pitanje je kako će se predsjednik
postaviti, hoće li obavijestiti vijeće da ne predlaže nikoga koji
su se javili na oglas, ili će sve završiti novim oglasom prije
ili kasnije“, zaključio je Šarić.