Očekivanja od turističke sezone su optimističnija nego lani, no i dalje je presudna epidemiološka slika te spremnost destinacija da pruže najvišu razinu usluge i turiste uvjere da su sigurne za odmor, ocjenjuje direktor hotela Rixos Premium Dubrovnik Ayhan Basci.
"Veći broj dolazaka turista i hotelskih rezervacija u Dubrovniku možemo očekivati od kraja lipnja i u srpnju, kada bismo mogli vidjeti prve rezultate otvaranja novih avio linija iz SAD-a, Moskve, Poljske, Ukrajine, Izraela, Pariza, Lyona, Luksemburga i drugih. Cijepljenje je svakako ključan alat koji će omogućiti povratak u neku vrstu 'normalnosti', iako će turistima mjerilo sigurno biti i opće stanje u pojedinoj destinaciji, kao i razina mjera koje se provode za osiguranje povoljne epidemiološke slike. To svakako uključuje i covid putovnice, kao i dostupnost testova. Vjerujem da će kombinacija svih tih alata učiniti sezonu uspješnijom nego lani", kaže Basci u razgovoru za Hinu.
Cijene svugdje više nego prošle godine
Basci napominje da su zemlje poput Španjolske, Grčke, Portugala i drugih poduzele brojne promotivne i druge aktivnosti za ljeto kako bi privukle turiste, dok na pitanje o ponudi i cijenama kaže da su u Dubrovniku, kao i drugdje, cijene više nego lani.
Luksuzni hotel Rixos u Dubrovniku
"To nije neuobičajeno s obzirom na okolnosti. Više cijene su pokazatelj i očekivane veće potražnje ovoga ljeta. Drugi Rixosovi hoteli u Ujedinjenim Arapskim Emiratima ili Turskoj, imaju slične cijene. No, ipak ova će sezona biti specifičnija po tome kakvu sigurnost i jedinstveno iskustvo destinacija može pružiti gostima, a ne po cijeni smještaja", kaže Basci.
Vezano za turističku potražnju, ali i ponudu ove godine u još prisutnoj pandemiji, smatra i da zemlje koje su procesu procjepljivanja pristupile ozbiljno i gdje se to odvija bez zastoja ne bi trebale imati problema s brojem rezervacija i dolascima turista.
"Svakome od nas danas je izrazito važno da putovanja predstavljaju sigurnu zonu, a slobodno vrijeme i zarađeni novac cijene se više nego prije i u tom smislu nije dovoljno nuditi samo 'sunce i more'. Turistički i ugostiteljski djelatnici svojim gostima trebaju osigurati dodanu vrijednost destinacije koja se temelji na usluzi i ponudi najviše kvalitete, od vrhunske gastronomije do zabave, tura u prirodi i drugog, a destinacije koje nude selektivne oblike turizma bit će uspješnije i konkurentnije i nakon pandemije", dodaje.
Prednosti i nedostaci hrvatskog turizma
Ističe da je najveća prednost Hrvatske njezina ljepota s netaknutom mediteranskom prirodom, prepoznatljivom poviješću, baštinom i kulturom, zbog čega ju se redovno smješta na popise najpoželjnijih svjetskih destinacija, a i članica je EU-a, te je lako dostupna europskom tržištu i može kvalitetno odgovoriti na gotovo sve zahtjeve nove generacije putnika.
"Određene nedostatke hrvatskog turizma vidim u ograničenosti broja visokokvalitetnog turističkog i ugostiteljskog kadra, što je rezultat velikog broja odlazaka mladih ljudi iz zemlje zbog ekonomskih razloga. Zbog toga bi Hrvatska trebala biti otvorenija prema stranim radnicima", smatra Basci.
Dodaje da se u ponudi luksuznog turizma gostima visoke platežne mora pružiti dodana vrijednost ne samo kroz usluge nego i kontinuirano preispitivanje i unapređivanje vlastitih kapaciteta u namjeri da se gostima pruži najbolje. Zato je, po njemu, potrebna snažnija sinergija privatnog i javnog sektora koji bi trebali više surađivati na poslovima upravljanja destinacijom i dogovaranja oko minimalnih standarda za sve razine usluga koje onda svi slijede i provode. To bi vodilo cjelogodišnjem turizmu koji Hrvatska može imati, pa bi primjerice i Dubrovnik i druge najpoznatije destinacije trebale biti otvorene cijele godine i pružati usluge kontinuirano, kaže Basci.
"Primjerice, Dubrovnik se trenutačno od Azurne obale razlikuje u tome što se do jugoistočne Francuske može letjeti bilo kada u godini, a hoteli, restorani, barovi, shopping i drugo dostupni su i zimi. Kada bi se ta razina dostupnosti usluga osigurala i u Dubrovniku, zasigurno bismo imali goste i zimi što bi rezultiralo nizom pogodnosti za lokalno stanovništvo i cjelokupno gospodarstvo", kaže taj hotelijer.
Poslovanje Rixosa - kvalitetan kadar preduvjet za uspješnost
Napominjući da je grupacija Rixos u Dubrovniku s jednim hotelom prisutna više od 16 godina, te da je lani u njegovo renoviranje uloženo 150 milijuna kuna, što je bilo i najviše i dubrovačkom turizmu prošle godine, Basci dodaje da su spremni za prihvat gostiju kojima traže luksuzni lifestyle hotel s pet zvjezdica, što je i određeni zaokret u poslovanju.
"Izazovi koje je pred turistički sektor postavila pandemija koronavirusa nepovoljno su utjecali na poslovanje Rixos grupacije, kao uostalom i na druge poslovne subjekte koji djeluju u području turizma. No, ponosan sam što u hotelu Rixos Premium Dubrovnik nitko od 180 stalno zaposlenih nije dobio otkaz, unatoč tome što je hotel bio prazan, a odradili smo i sve stručne prakse", ističe Basci.
Rixos je, kao i druge hotelske lance, u pandemiji pratio pad prihoda no boljim se rezultatima nada ove sezone.
Luksuzno hotelijerstvo traži zaokret u upravljanju destinacijom
Za Rixos Premium hotel kaže da je jedan od najluksuznijih u Hrvatskoj te jedan od osam takvih u svijetu, a na pitanje što misli zašto u Hrvatskoj ne posluje veći broj luksuznih hotela, kaže da se odgovor može pronaći u upravljanju destinacijom.
"Javni i privatni sektor trebali bi udružiti snage i kroz upravljanje destinacijom osnaživati zaokret prema razvoju luksuznog segmenta tržišta, u kojemu nema mjesta masovnosti. Luksuzni turizam za destinaciju ima brojne prednosti, posebice u kontekstu održivosti i minimiziranja utjecaja na okoliš i zajednicu. Iako Dubrovnik može profitirati i od kružnih putovanja, mišljenja sam kako je za destinaciju bolji smjer razvoj elitnog turizma i osiguranje prisutnosti gostiju visokih platežnih moći, pri čemu nije dovoljno samo ponuda luksuznog hotela nego cjelokupna ponuda mjesta, uključujući i kvalitetni shopping, izvrsne restorane, najam luksuznih plovila, renomirane klubove, plaže i slično. U tom smislu, vidim još prostora za napredak u ponudi i sadržajima Dubrovnika", poručuje Basci.
Na pitanje razmatra li Rixos ili planira neku novu akviziciju ili investiciju u Hrvatskoj, Basci kaže da uvijek analizira tržišne prilike, ali i da bi poduzetnicima koji u Hrvatskoj žele poslovati, pa i u hotelijerstvu, olakšalo da se cjelokupni sustav ulaganja i s njime povezane administrativne korake pojednostavi.