KORONAKRIZA /

Rezultati istraživanja: Poduzetnici očekuju naglu recesiju i dug oporavak ekonomije

Image
Foto: Shutterstock

Stiže dosad najpesimističnija prognoza: BDP bi mogao potonuti i 20 posto

8.5.2020.
12:54
Shutterstock
VOYO logo

Hrvatska će se ekonomija oporavljati dvostruko dulje od svjetske, pri čemu Hrvatska ulazi u razdoblje nagle recesije i dugog oporavka ekonomije, pokazali su rezultati prvog u nizu kvartalnih istraživanja o očekivanjima poslovne zajednice u 2020. – Business Executives’ Quarterly Outlook (BEQO).

VEZANE VIJESTI

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Istraživanje, koje su pokrenuli konzultantska agencija EQUESTRIS i prvi poslovni radio poslovniFM, provedeno je elektronskim putem na uzorku od 200 poduzetnika, vlasnika i direktora tvrtki, u razdoblju od 30. travnja do 6. svibnja, s ciljem dobivanja stavova poslovne zajednice o poslovanju u krizi kao i poduzetničkim procjenama o tome kako će se kriza odraziti na njihovo poslovanje i na gospodarstvo u cjelini. Među poduzetnicima obuhvaćenim istraživanjem njih 55 posto prvenstveno je usredotočeno na usluge, 23 posto na proizvode, a toliko je i onih koji se usmjeravaju i na proizvode i usluge, piše SEEBIZ.eu, a obuhvaćeni su poduzetnici iz ukupno 18 različitih djelatnosti.

Četvrtina poduzetnika ocjenjuje da će pad BDP-a biti 10 posto, dok ih čak 21 posto smatra da će biti veći od 30 posto. Čak 75 posto poduzetnika očekuje pad u turizmu veći od 30 posto. Usto njih 46 posto predviđa pad izvoza za 10-30 posto, dok ih 25 posto predviđa pad izvoza veći od 30 posto. Također, očekivano, poduzetnici smatraju da će sve to dovesti do pada cijena nekretnina, industrijske proizvodnje, prosječne neto plaće, stranih ulaganja. No poduzetnici istodobno upozoravaju kako će rasti stopa nezaposlenosti i do 30 posto, te da se indeks korupcije može povećati 20 do 30 posto.

Promatrajući vrijeme oporavka, najveći broj poduzetnika, njih 61 posto, predviđa za hrvatsku ekonomiju tzv. „U-shaped model recesije”, odnosno da će Hrvatska ući u razdoblje nagle recesije i dugog oporavka. Četvrtina poduzetnika smatra da će do oporavka proći najmanje tri godine, dok je trećina poduzetnika mišljenja da će biti dovoljne dvije godine. S druge pak strane, hrvatski su poduzetnici optimističniji kad je u pitanju oporavak svjetske ekonomije, koja će se, po njihovom promišljanju i stavu 69 posto ispitanika, oporaviti već za jednu do dvije godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kod 86 % poduzetnika koronakriza je odmah, pokazalo je istraživanje, smanjila prihode, samo je pitanje u kojem postotku. Tako će više od 32 posto poduzetnika imati u 2020. pad prihoda veći od 30 posto, uz gotovo siguran pad dobiti. Zanimljivo je da kod 10 posto poduzetnika ne bi trebalo biti pada prihoda, a 10 posto poduzetnika očekuje i manji rast.

Poduzetnike zabrinjava i pad novougovorenih poslova – 74 posto poduzetnika u poslovnoj 2020. osjetit će taj pad, od kojih će njih 32 posto imati pad i veći od 30 posto. Zanimljiv je podatak o troškovima poslovanja, a odgovori su grupirani gotovo u trećinama – njih 37 posto smatra da će doći do smanjenja, 31 posto da se neće promijeniti, dok ih 35 posto smatra da će čak doći do rasta troškova poslovanja.

Što se pak tiče zaposlenih, više od 60 posto poduzetnika zadržat će sadašnje zaposlenike, kod devet posto poduzetnika se može očekivati i rast zapošljavanja, dok će kod više od 30 posto poduzetnika pasti broj zaposlenih, ali najviše za najmanji postotak – do 10 posto.

Podaci također pokazuju pad i kad je riječ o ulaganju – kod većine poslovanja pala su sponzorstva i donacije (39 posto), ulaganje u marketing i oglašavanje (40 posto) te ulaganja u postrojenja/opće kapitalne izdatke (38 posto). Iako su ulaganja u marketing i oglašavanje pala kod 40 posto poduzeća, kod njih 21 posto ulaganja u marketing i oglašavanje bilježe rast.

Također najviše tvrtki ulagalo je u digitalnu transformaciju. Taj podatak potvrđuje trend promjene online poslovanju, što je očito tijekom koronakrize, zbog čega su poduzetnici prilagodili svoj poslovni model situaciji na tržištu. Većina poduzetnika također smatra da će se ovakva slična situacija s ulaganjima održati do kraja 2020., s time da bi se, prema rezultatima istraživanja, ulaganja u marketing i oglašavanje mogla povećati kod 28 posto tvrtki.

Poslovnu zajednicu najviše brine mogućnost potencijalne globalne recesije (58 posto poduzetnika) i financijskog utjecaja takvog događaja na rezultate poslovanja (52 posto poduzetnika). Više od polovice poduzetnika posljedično brine i likvidnost (51 posto).
57 posto poduzetnika najvećim izazovima smatra nedostatak potražnje, za 40 posto poduzetnika to je nemogućnost obavljanja osnovne djelatnosti, dok je za trećinu poduzetnika najveći izazov otežana naplata potraživanja. Za 28 posto poduzetnika izazov će biti prilagoditi se promijenjenim potrošačkim navikama, a za njih 26 posto kako uopće riješiti problem likvidnosti u poslovanju.

Čak 63 posto tvrtki smatra da neće izdržati dulje od šest mjeseci u slučaju pojave drugog vala koronavirusa.

Među pet glavnih poteza koje su poduzetnici povukli čim je počela koronakriza jesu smanjenje troškova poslovanja, prijava na mjere potpore, zaštita zaposlenika i rad u timovima, digitalizacija te rad od kuće.

Više od 50posto poduzetnika ne očekuje promjene u statusu njihova poslovanja, šest posto razmišlja o prodaji udjela, a njih 10 posto o prodaji cijele tvrtke. Za 11 posto poduzetnika rješenje je spajanje s drugom tvrtkom, dok ih 27 posto razmišlja o strateškom partnerstvu s drugim tvrtkama.

Gotovo 40 % poduzetnika nije zatražilo mjere potpore. No 75 posto od poduzetnika koji su zatražili potpore jesu te potpore u cijelosti i dobili, njih 18 posto djelomično, a tek sedam posto nije dobilo zatražene potpore.

Poduzetnici su u najvećoj mjeri zadovoljni politikom Vlade za pomoć gospodarstvu – njih 14 posto u potpunosti, 35 posto djelomično, petina poduzetnika nije ni zadovoljna ni nezadovoljna, dok ih je po 16 posto donekle odnosno u potpunosti nezadovoljno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo