- Kako biste opisali koncept "Europska gastro-regija"?
Gastronomija znači puno više od dobre hrane. Ona se, naravno, bavi proizvodnjom i kvalitetom domaće hrane, ali podržava i kulturne tradicije i festivale s naglaskom na tradiciji prehrane i običaja, te potiče poduzetništvo i inovativnost u osmišljavanju novih proizvoda baziranih na tradicionalnim receptima kako bi osigurala njihovu održivost.
Međunarodni institut za gastronomiju, kulturu, umjetnost i turizam (IGCAT) predstavio je Platformu i nagradu Europska gastronomska regija kako bi doprinio ne samo boljoj kvaliteti hrane već i boljoj kvaliteti življenja u europskim regijama, naglašavajući specifične kulture prehrane, odgoj koji za cilj ima bolje zdravlje i održivost, te poticanje inovatorstva na polju gastronomije.
- Možete li navesti najbolji(e) primjer(e) takvog funkcioniranja regije(a) gdje su ostvareni značajni socijalno-kulturni učinci i prihodi?
Kataloniju, Europsku gastronomsku regiju 2016. preporučio je neovisan žiri međunarodnih stručnjaka iz dva razloga. Najprije, radi njezina značaja na svjetskoj gastronomskoj sceni, ali ponajviše zbog spoznaje da se Barcelona (slično Dubrovniku) suočava s izazovom zagušenja pod teretom turizma. Oba su grada djelomično žrtve vlastita uspjeha. Suočavajući se s ovim izazovom pod sloganom Som Gastronomia, ili "Mi smo gastronomija", Katalonija je proglasila Carme Ruscalledu, glavnu kuharicu restorana s tri Michelin zvjezdice Sant Pau, svojom veleposlanicom. U svom godišnjem planu, Katalonija, Europska gastronomska regija 2016. namjerava promicati lokalne poljoprivredne proizvode kao okosnicu svoje kuhinje, domaća vina, kulturu te vlastiti značaj na zemljovidu turističkih destinacija s autohtonom gastronomijom. Ova regija nastoji rasteretiti Barcelonu od turizma i usmjeriti ga prema ruralnim i manje razvijenim dijelovima regije. Cilj ove inicijative je etabliranje Katalonije kao gastronomske regije, te spajanje seoskog i održivog turizma na bazi strategije dobro osmišljenih događanja.
- U kojim se točkama kultura i gastronomija najintenzivnije isprepliću?
Sposobnost osmišljavanja i realiziranja inovativnih proizvoda ili umijeće organiziranja i održavanja uspješnih događanja na temu prehrane/gastronomije od suštinskog su značaja za povezivanje kulture, umjetnosti i gastronomije. Očito je da je hrana u službi umjetničkih događanja, a umjetnost u službi gastronomskih događanja. U svijetu koji sve više poprima natjecateljski karakter, stvaranje »dodane vrijednosti« postaje imperativom. To je osjetilno iskustvo – spoj okusa, dodira, vizualni stimulans, glazba... Poznat vam je onaj predivan osjećaj kada su sva vaša osjetila zadovoljena. Na puno prizemnijoj razini, svi mi čeznemo za ljudskim kontaktom, pogotovo neovisni putnici, što je uzrok velikoj popularnosti web stranica kao što su Air Bnb ili Eat WithThe Locals. Prehrambene kulture predstavljaju puno više od puke gastronomije, one su zaslužne za nezaboravna iskustva mjesta i regija koje nadahnjuju ljude da ih posjete i uživaju u onome što domaćini imaju za ponuditi.
Cijeli intervju pročitajte na portalu Dubrovačkidnevnik.hr.