Komentar je to prometnog stručnjaka Željka Marušića na promjene koje donosi novi Zakon o cestovnom prijevozu, a koji bi se od 1. prosinca trebao naći u javnoj raspravi te negdje do početka turističke sezone stupiti na snagu.
Marušić ističe kako će sad Sabor biti pred povijesnim ispitom, jer je liberalizacija tržišta o kojoj zakonski prijedlog govori, a po kojoj će taksi prijevoz biti dostupniji i jeftiniji, najvažniji i najkorisniji događaj u prometnom sustavu od osamostaljenja Hrvatske.
Višestruka korist za sve
Smatra da će se većom dostupnosti taksija smanjiti gužve u prometu jer će građani više koristiti taksi od svojih vozila, da će pridonijeti sigurnosti u prometu jer će taksi usluge više koristiti mladi i drugi kada se vraćaju iz izlaska, a za volanom više neće biti ni toliko onih koji uzimaju razne opijate.
Prometni stručnjak također ističe kako će to biti snažan vjetar u leđa hrvatskom turizmu jer će Lijepa naša postati atraktivnije odredište koje turisti više neće povezivati s bezobraznom visokim cijenama taksi usluga koje su nam bile antireklama. U kombinaciji s povoljnim cijenama u zračnom prometu, dodaje, donijet će taj potez i povećan udio gostiju koji stižu avionom.
"Građani dobivaju priliku s istim primanjima povećati standard te će mnogi razumno procijeniti kako im je povoljnije kombinirati taksi, javni i zračni prijevoz, nego imati vlastiti automobil, uz goleme izravne i neizravne izdatke, koji je prosječno parkiran 23 sata na dan", kaže Marušić.
Tisuću života platio je preskup taksi
No, neće svi biti presretni zbog novih zakonskih okvira, smatra prometni stručnjak koji pritom dodaje kako će liberalizacija prisiliti taksiste na povećanje kvalitete usluge te racionalnije poslovanje "koje je moguće jedino ako je automobil 24 sata na dan u pogonu, a dijeli ga više korisnika".
"Zbog preskupog taksija, onih koji su ga takvog propisali, podržavali i provodili, sebičnosti i komocije onih kojima je bilo dovoljno pet papreno skupih vožnji dnevno, a automobili su im više od 16 sati dnevno bili izvan pogona, koji su bili protiv nužnih racionalizacija u poslovanju (dijeljenje automobila, kako bi bio stalno u prometu, uz znatno niže troškove po kilometru) svake razumne prijevozničke alternative u korist građana i društva u cjelini, Hrvatska je od osamostaljenja do danas u prometu nepotrebno izgubila više od tisuću života, imala više od 10.000 nepotrebno lako i teško ozlijeđenih, uz goleme, neprocjenjive nematerijalne i materijalne štete", obrazlaže Marušić.
Ocjena - vrlo dobar
Ipak, zakon ne bi ocijenio odličnim jer su za tu ocjenu, kaže, nužna još dva unaprjeđenja. Riječ je o ukidanju taksi stajališta, kako bi se taksiste dodatno motiviralo da, prema 'američkom receptu', stalno budu u pogonu i kupe putnike, koji bi ih zaustavljali podizanjem ruke.
"To bi dodatno pridonijelo racionalizaciji njihova poslovanja i snižavanju cijena, a njihova bi stajališta prenamjenom postala dragocjen doprinos nužnom povećanju broja raspoloživih standardnih parkirališta u gradu", kaže Željko Marušić.
Da bi zakon od četvorke dosegao peticu, ističe, nužno je i omogućavanje vožnje 'žutom trakom' svima koji voze u taksi prijevozu, ali uz uvjet da se pored vozača u vozilu voze još najmanje dvije osobe. To bi taksiste, kaže, dodatno motiviralo da se zaustavljaju i preuzimaju dodatne putnike.
U Udruženju Radio taxi Zagreb nisu nam željeli komentirati novi zakonski prijedlog, jer ga službeno nisu dobili.
Mnogo rječitiji nisu bili ni u Uberu.
"Načini na koje se ljudi kreću gradom mijenjaju se diljem svijeta i zato se nadamo da će vlasti prepoznati potrebu za regulativom koja će koristiti hrvatskim građanima, gradovima i gospodarstvu. Prijedlog novog Zakona o cestovnom prometu još nismo vidjeli te ćemo ga detaljno moći komentirati kada ga pročitamo. No, pozdravljamo dosadašnje napore prema uređenju tržišta prijevoza osobnim automobilom", tek su nam kratko odgovorili.