Glisiranje preblizu obale ili plovidba bez dokumenata neki su od prekršaja utvrđenih u akciji kontrole pomorskoga prometa od Istre do Dubrovnika. Na području osam lučkih kapetanija provjerava se učinkovitost i svih službi zaduženih za sigurnost plovidbe.
Ukupan ovogodišnji promet na moru 30 je posto slabiji od lanjskoga, iako su se u posljednja dva tjedna pojačale gužve. Kolike su predviđene kazne provjerile su Andrea Žarak i Maja Brkljača.
Dubrovačka lučka kapetanija u akciji. Ispred otočića Dakse jet ski. Čim prilazi brodu pravdaju se kako nemaju dokumente. Kreće čuđenje, pa rasprava i telefoniranje. Kazna je tisuću kuna.
"Jet ski ne možete iznajmit ako nemate dozvolu za voditelja brodice, jednostavan je zakon hrvatski", rekao je Đuro Čanić, kapetan broda Danče.
Dolazi i iznajmljivač.
"Ne vidim na osnovu čega ste vi njima izdali jet ski", kazao je Čanić.
Rasprave su uzaludne.
"2000 kuna zbog iznajmljivanja bez da si se uvjerio da imaju voditelja B, bit će sve napisano", izjavio je Čanić.
U isto vrijeme, riječka kapetanija pazi na red pod Krčkim mostom. Zbog jurnjave na jet skiju zaustavljaju mladi par. Prekršaj: glisiranje preblizu obali. Kazna im ne gine.
Odmah se rješavaju formalnosti.
"Ima urednu dozvolu, sve je u redu, jedino je glisirao pa će malo platiti neku kaznu i to je to. Koliku? U iznosu 1000 kuna, s tim da će mu na licu mjesta bit naplaćene samo 2/3, a to je 770 kuna", poručio je Toni Mlinar, djelatnik Lučke kapetanije Rijeka.
Za to vrijeme suvozačica nam kaže da su jurili i uživali.
"Ja se prvi put vozim s njim, i pitala sam ga jel ga ikad policija zaustavila, kao nije nikad i evo prvi put, na vas naletimo", rekla je Mia Sušilović iz Zagreba.
Kažu, krivi su!
"Može se u eurima platit to je dobro, a ne može se kreditnom karticom, to je loše", izjavio je Jernej iz Slovenije.
Oni su sigurni. Stara pasara je za uživanje.
"Pozdravljam akcije jer smatram da je to jedna vrsta prevencije", poručila je Klara iz Rijeke.
Ove godine odrađeno je 50 posto manje akcija no lani.
"Lani je bilo oko 700 nesreća gdje smo intervenirali, u svim tim nesrećama, lani je poginulo 28 osoba, a u intervencijama spašeno preko 1000 ljudi to moramo napomenuti. Preko 50 posto intervencija su izvršena od strane plovila kapetanije", izjavio je kapetan Siniša Orlić, pomoćnik ministra pomorstva.
Nisu oni samo za represiju. Često samo upozoravaju da se smanji brzina.
Najčešći prekršaji su neposjedovanje dokumenata, neadekvatna oprema, glisiranje preblizu obali, ali i kupači sto metara udaljeni od kopna. Najniža kazna je 300 kuna.
"Priča oko glisiranja koja je poznata od 500 do 10 tisuća ili postroženo od 3 do 50 tisuća, dakle to su velike kazne", rekao je Darko Glažar, kapetan Lučke kapetanije Rijeka.
Na brodu se lako zaboravi na pravila. Ali treba imati na umu da je jurnjava po plavoj cesti jednako opasna kao jurnjava po asfaltu.
Naplaćeno 203 tisuće kuna kazni
Upravo na dan kad je kontrolirana sigurnost na moru, dogodila se još jedna tragedija. Kod Rovinja se dogodila teška nesreća u kojoj je Nijemac gliserom naletio na kupača, također njemačkog državljanina (26) koji je od zadobivenih ozljeda preminuo.
U sklopu Akcije Sigurna plovidba 2020. obavljeno je ukupno 397 pregleda različitih kategorija plovila, pri čemu je utvrđeno 120 prekršaja naplaćenih u ukupnom iznosu od 203.850,00 kuna, dok su za brojne uočene manje nedostatke u vidu manjkavosti brodske opreme voditeljima plovila izrečene opomene, izvijestilo je danas Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
Poseban naglasak nautičarima je stavljen na obavezu tehničke opremljenosti i ispravnosti plovila kojima upravljaju, kako zbog sigurnosti njih samih i njihovih posada, tako i u cilju osiguravanja uvjeta opće sigurnosti za sve sudionike u pomorskome prometu.
Kao najčešći, ujedno i najopasniji prekršaj na moru, utvrđeno je glisiranje unutar 300 metara od obale, odnosno, prekoračenje najviše dopuštene brzine plovidbe, što je iznimno opasna radnja za kupače i druge sudionike u pomorskom prometu. Stoga se gliserašima u nedopuštenim zonama izriču najviše zakonom dopuštene novčane kazne, bez prethodne opomene.
Uz glisiranje blizu obale kao drugi najčešći prekršaj evidentirana je nepotpuna dokumentacija vlasnika plovila, dok se još uvijek u manjem broju bilježe prekršaji i propusti u vidu prekrcanosti plovila, manjkavosti brodske opreme ili nepoznavanje osnovnih propisa i normi u plovidbi morem, navode u Ministarstvu.