Od sutra počinje kraj naplatnim kućicama! Evo kako će se naplaćivati cestarina
Kraj naplatnih kućica i početak nove ere vožnje po autocestama!
Od utorka kreće nova era vezana za cestarine na hrvatskim cestama jer se počinje s uvođenjem potpuno digitalnog načina naplate cestarina pod nazivom Crolibertas.
Vozači se više neće morati zaustavljati na naplatnim kućicama radi plaćanja cestarine, a sustav bi trebao zaživjeti na svim autocestama pod upravljanjem Hrvatskih autocesta (HAC), Bina Istre i Autoceste Zagreb-Macelj, dok se potpuna implementacija očekuje do studenog 2026.
Jednom kada se sustav u potpunosti implementira, svi vozači koji žele koristiti autoceste morat će se registrirati i to preko aplikacije. Tu će ostaviti svoje podatke, kao i podatke s kreditne kartice preko koje će se naplaćivati cestarina.
I dalje će postojati sustav ENC-a koji bi trebao također i dalje biti povoljniji. Turisti koji dolaze u Hrvatsku na granici će imati posebne trake za ulazak, ostavit će svoje podatke (pa i potrebne za naplatu cestarine) te će nakon toga moći slobodno kretati se i koristiti autoceste.
Prvi radovi započinju na autocesti A3, izvijestile su Hrvatske autoceste.
Početak na autocesti A3
HAC je objavio: "04. studenog 2025. na autocesti A3 započinju radovi na postavljanju prvih 7 portala u sklopu implementacije sustava Crolibertas. Prvih sedam portala bit će postavljeno na dionici između Popovače i Novske. Tri portala bit će postavljena na samoj trasi autoceste: Popovača–Kutina, Kutina–Lipovljani i Lipovljani–Novska, te četiri portala u zoni ulaska na autocestu, na lokacijama sadašnjih naplatnih postaja: Popovača, Kutina, Lipovljani i Novska."Radovi na izgradnji portala obuhvaćaju izvođenje temelja, montažu čeličnog dijela konstrukcije (stupovi i poprečna greda), zamjena ili ugradnja nove odbojne ograde, elektro i drugi popratni radovi, a odvijat će se u više faza. Tijekom izvođenja radova promet će se odvijati pod privremenim prometnim regulacijama na način da će biti zatvorena zaustavna, a prema potrebi i vozna traka, ovisno o dinamici samog izvođenja radova.
U trenutku postave poprečne grede zbog manevarskih i prostornih mogućnosti dizalice, promet će biti kratkotrajno zaustavljen, odnosno bit će preusmjeren na obilazne pravce. Ovi radovi izvodit će se u uvjetima slabijeg intenziteta prometa, tijekom večernjih i noćnih sati. Uspostave privremenih regulacija prometa nužne su zbog osiguranja sigurnosti izvođača radova kao i sigurnosti korisnika autoceste. Molimo vozače da obrate pozornost na privremene regulacije prometa na navedenim dionicama jer će se vođenje prometa (jednom ili dvije prometne trake) mijenjati iz dana u dan.
Postavit će se 212 portala
Implementacija sustava Crolibertas tehnički je i infrastrukturno zahtjevan projekt koji uključuje: postavljanje ukupno 212 portala duž autocestovne mreže; ugradnju napredne IT opreme; izvođenje građevinskih zahvata na terenu pod prometom; uspostavu sustava u „backoffice“ centrima za obradu podataka. Paralelno s postavljanjem portala s opremom (kamere, antene), vršit će se i testiranja kako bi se osigurala funkcionalnost svakog segmenta. Nakon završetka implementacije svih portala i povezane opreme, uslijedit će sveobuhvatna testiranja cijelog sustava na razini mreže.
Tvrtka SkyToll, koja je izvođač novog sustava naplate cestarine, provodi sve aktivnosti u skladu s najvišim tehnološkim i sigurnosnim standardima. Dio opreme, uključujući portale, odbojnu ogradu i prototip nadzornog vozila, već je dopremljen u Hrvatsku te se nalazi na skladištima i spreman je za daljnju distribuciju i montažu.
Podsjećamo, ugovor za implementaciju novog sustava naplate cestarine Hrvatske autoceste potpisale su sa zajednicom ponuditelja koju čine slovačka tvrtka SkyToll i češki TollNet. Vrijednost ugovora iznosi 79.913.480,52 eura bez PDV-a, a sredstva za investiciju su osigurana kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti. Novi sustav naplate cestarine Crolibertas omogućit će beskontaktnu naplatu cestarine za osobna i teretna vozila. Naplata cestarina provodit će se elektroničkim putem, bez ograničenja u odvijanju prometa odnosno potrebe za zaustavljanjem vozila na početku ili na kraju naplatne dionice.
Sustav će koristiti dvije postojeće i u svijetu provjerene tehnologije - ALPR tehnologiju, koja je usmjerena na naplatu cestarine korisnicima lakih vozila te prepoznaje registarske pločice vozila i vrši nadzor plaćanja cestarine svih vozila, i DSRC tehnologiju putem koje će se vršiti naplata cestarine korisnicima ENC uređaja."
POGLEDAJTE VIDEO U jednom gradu će i djeca dobiti božićnice: A nekim i umirovljenike časte s 350 eura!