Osnovnoškolci koji planiraju upisati obrt i postati frizeri, od sada će imati opciju školovanje za frizere u trajanju od četiri godine. Do sada se program za frizere provodio na trogodišnjoj razini i to u 39 srednjih škola u Hrvatskoj, a glavni razlog za dulje školovanje, navode u Ministarstvu obrazovanja, leži u unaprjeđenju programa i profesionalnom razvoju frizera.
Uz dosadašnji trogodišnji program, kako piše
Jutarnji list, od jeseni se prvi put uvodi novi
dualni model obrazovanja, i to eksperimentalno u šest srednjih
škola: U Dubrovniku, Varaždinu, Karlovcu, Virovitici,
Splitu i Bujama. Te če škole provoditi
program po strukovnom kurikulumu izrađenom, prema tvrdnji
Ministarstva, u dogovoru s poslodavcima.
No, učenici koji upišu novi program, unatoč produljenom školovanju za jednu godinu, imat će manje praktične nastave u odnosu na one se školovaju po trogodišnjem programu. Dok frizeri u trogodišnjem programu na praktičnu nastavu u tri godine potroše 2600 sati, oni u četverogodišnjem potrošit će 2369, odnosno, 231 sat manje.
Frizeri kao gimnazijalci
Razlika je i u općeobrazovnom djelu u kojem trogodišnjaci imaju 854 sata, a četverogodišnjaci dvostruko više. Iz Ministarstva za Jutarnji govore kako će "predviđeni ishodi učenja omogućiti učenicima kompetencije potrebne za učinkovito komuniciranje u svijetu rada, kroz osnaživanje komunikacijskih vještina, uz upotrebu tehnologija kao temelja digitalne pismenosti, ali i ostalih sfera osobnog života budućih frizera".
No, tu dolazi do apsurda, jer, budući frizeri će učit hrvatski jezik sadržajno kao i gimnazijalci. U prva dva razreda nema bitne razlike, no u trećem i četvrtom su sitne, ali generalno, riječ je o istom kurikulumu. Od frizera će se tako tražiti ista razina kritičkog promišljanja kao i kod gimnazijalaca. No, koliko je povijest hrvatskog standardnog jezika relevantna za jednog frizera?
Nepotrebno
Slično je i s matematikom u četverogodišnjem programu frizera. Učit će algebarske izraze, baš kao i strojarski tehničari, bit će tu i linearnih jednadžbi, apsolutnih vrijednosti, inervala....
"Ne, nismo time u potpunosti zadovoljni i postoji prostor za bolji program jer u ovome ima nelogičnosti zbog kojih smo sastavili primjedbe. Frizeri trebaju znati matematiku svoje struke, moraju znati izračunati troškove, postotke, likvidnost obrta, takva nam matematika treba. Poslodavci su trebali aktivno sudjelovati u stvaranju novog kurikuluma, no jako kasno smo uključeni u sve, a i u malome broju. Sada je proces krenuo i vjerujem da će se nelogičnosti ispraviti nakon eksperimentalne godine" kaže predsjednik Ceha frizera i kozmetičara Hrvatske, Joško Tafra, ujedno vlasnik frizerskih salona u Splitu i Omišu.
Smatra se da će četverogodišnjim školovanjem školarci dobiti dodatnu godinu prepunu praktičnog rada, te da će mladi frzieri imati više iskustva prilikom izlaska na tržište rada. Iz Ceha kažu i da četverogodišnje školove u pravilu dobivaju bolje đake i da sada ti đaci mogu na maturu pa i na fakultet.
Mirela Lekić iz Odjela za obrazovanje i razvoj ljudskih potencijala Hrvatske obrtničke komore smatra da je četiri godine školovanja za frizere loša ideja jer ne garantira vještine koje su frizeru potrebne
"Na taj se način odgađa ulazak učenika na tržište rada u situaciji u kojoj se suočavamo s ozbiljnim nedostatkom radnika, umjesto da se učenike kvalitetnim trogodišnjim programom izvrsno osposobi za rad u gospodarstvu", ističe Lekić za Jutarnji list.