Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa) otkrila je nedavno brojne nepravilnosti koje je uočila u nadzoru osiguranja otplate kredita, prenosi Novi list.
Među najbitnijim ističe se stavka da građani koji plaćaju policu osiguranja za slučaj gubitka posla ili bolesti ne mogu računati da će osiguravajuće društvo početi plaćati njihove rate kad dobiju otkaz ili ako odu na bolovanje.
Hanfa je utvrdila da građani nisu bili pravilno upoznati s uvjetima osiguranja koji ograničavaju ili isključuju odgovornost osiguravatelja, odnosno razlozima zbog kojih ne mogu računati na to da će osiguranje plaćati njihove rate.
Otkriveno je i da su osiguravatelji i banke koje su zapravo prodavale ta osiguranja, odnosno bile distributeri, zadržali najveći dio premije. Banke su usluge običnog distributera naplaćivale od 30 do 90 posto vrijednosti premije.
Novi list ističe da se u svom nadzoru Hanfa može baviti isključivo radom osiguravajućih društava, ali za ponašanje banaka i u ovom dijelu njihova poslovanja zadužena je Hrvatska narodna banka (HNB).
"Što se tiče dijela upita jesu li visoke provizije banaka od prodaje proizvoda osiguranja »prikriveni trošak kredita«, želimo napomenuti da se u konkretnom slučaju radi o naknadi (proviziji) koju osiguravajuće društvo plaća drugoj strani (u ovom slučaju banci) za posao posredovanja u prodaji osiguranja. Predmetna naknada ne predstavlja trošak za potrošača prilikom ugovaranja kredita. Ako je prilikom ugovaranja kredita polica osiguranja bila obavezna uz konkretan kredit, tada se visina premije osiguranja koju plaća potrošač mora uključiti u ukupne troškove kredita, a za potrebe izračuna efektivne kamatne stope", poručili su za Novi list iz Hrvatske narodne banke.
Pritužbe potrošača
Kako se prenosi, u brojnim slučajevima banke nisu kao uvjet navodile policu osiguranja otplate kredita, ali građani nisu bez te police mogli do gotovinskih kredita ili primjerice kredita za kupnju automobila.
Neobično je i da osiguravajuća društva bankama koje tek prodaju njihov proizvod nude naknadu od 30 do 90 posto premije, što je poprilično neisplativ posao ako imaju na umu da će u nekom trenutku određenom broju građana, koji su im uplaćivali police, morati plaćati rate kredita.
IZ HNB-a napominju da su već ranije proveli nadzor nad dijelom prodajnog procesa proizvoda osiguranja u bankama i o uočenim nedostacima upozorili banke te preporučili mjere za unapređenje procesa, a poručuju da će i dalje »nastaviti s praćenjem tržišnog ponašanja banaka i u ovom segmentu njihovog poslovanja«.
Iz HNB-a su nakon zaprimljenih pritužbi potrošača proveli ispitivanje poslovnih praksi banaka koje se primjenjuju prilikom prodaje proizvoda osiguranja.
Utvrdili su neujednačeno poslovanje i tržišno ponašanje kreditnih institucija prilikom posredovanja u prodaji proizvoda osiguranja, pa su im 2021. godine slali i okružnicu u kojoj je ukazano na uočene dobre i loše prakse te je zatraženo poduzimanje aktivnosti kako bi se otklonile te loše prakse.
Tada je od svih banka zatraženo da informiraju potrošače o pravima koja mogu ostvariti u slučaju prijevremene otplate kredita, pa su banke klijentima pri podnošenju zahtjeva za prijevremenu otplatu kredita dužne dati pisanu informaciju o pravima koja proizlaze iz konkretne police osiguranja ugovorene uz kredit.