Kako očekivati od djece da se ponašaju drugačije od odraslih u društvu tolerantnom na nasilje - pitanje je koje uvijek nekako ostane visjeti u zraku nakon što se stiša bura u javnosti izazvana pojedinim slučajevima poput primjerice onih recentnih u školama u Čakovcu, Zadru i Omišlju. A oni su tek vrh sante leda.
- Sukobili se učenici 3. razreda, dječak završio u bolnici: 'Povraćao je, imao je napadaje panike'
- Gotova inspekcija u školi u kojoj je žigosana učenica: 'Utvrđeni su propusti u radu ravnatelja'
- Prošla su mjeseci od prosvjeda za Franju: Što se promijenilo u hrvatskim školama?
Kao društvo na to ćemo pitanje, osim ako ne želimo samouništenje, morati naći odgovor. No da bismo do njega zaista došli, a ne se samo zgražali i zdvajali nad posljedicama, važno je da znamo njegove uzroke. Pogotovo s obzirom na to da je nasilje u školama ozbiljan i dugotrajan problem. A ako škola ne reagira i na najmanji oblik nasilja, djeca dobivaju poruku da je nasilje nešto što se tolerira.
Međutim, upozorava stručna javnost, treba imati na umu da učitelji, nastavnici i profesori, kao i ostali stručni suradnici u školama, kojih ionako nema dovoljno, ne mogu ponijeti sav teret na svojim leđima, niti ga se može prebaciti na pleća djece.
- Glas struke: 'Država treba preuzeti svoj velik komad odgovornosti za razinu nasilja u društvu'
- 'Nema društvenog života bez sukoba, no rješenje nije u ludoj ambiciji da se ukloni drugu stranu'
- 'Nasilje neće nestati preko noći. Kao društvo se moramo opredijeliti za nenasilje'
Željko Stipić (Patrik Macek/PIXSELL)
Nedostatak stručnog kadra u školama nitko ne spori, ali
…
''Nasilje u školama je sveobuhvatan problem i stoga ne postoji ni
jednostavno niti jedinstveno rješenje. Kvalitetnija suradnja s
roditeljima, zapošljavanje u školama stručnjaka pripremljenih
kako za pomoć učenicima, roditeljima i nastavnicima, edukacija
budućih učitelja i nastavnika kao i stručno osposobljavanje
zaposlenih u školama, uspostava djelotvornog sustava pedagoških
mjera, privremeno ili trajno izdvajanje učenika s velikim
poteškoćama u učenju i ponašanju u posebne razredne odjele ili u
posebne škole, sveobuhvatno prokazivanje štetnosti nasilja u
društvu – rješenja su koja mogu značajno unaprijediti stanje
sigurnosti u školama. Nasilničko ponašanje od strane
odraslih osoba, roditelja, rođaka i slično treba prevenirati i
sankcionirati Kaznenim zakonom'', rezolutan jeu istupu
za Vijesti.hr predsjednik sindikata
zaposlenika u hrvatskom školstvu Preporod Željko
Stipić.
''Iako je neosporna činjenica da stručnog kadra koji se bavi problemima u ponašanju djece stvarno nedostaje, ne mogu se složiti da je to jedini ili glavni uzrok sve učestalijih sukoba djece, mladih i odraslih koji završavaju s ozbiljnim posljedicama. Mogli bismo okriviti i dostupnost nasilja te glorificiranje akcijskih junaka i opravdanost njihovog ponašanja radi pravde, koji su nažalost dostupni djeci i mladima u bilo koje doba dana, video igrice najpopularnije su s tom tematikom'', upozorio je za Vijesti.hr predsjednik Saveza edukacijskih rehabilitatora (defektologa) Hrvatske Zlatko Bukvić.
Duško Jaramaz/Pixsell/Thinkstock/ILUSTRACIJA
Dodaje i da bismo ''također mogli reći i da roditelji nemaju dovoljno vremena i da se ne druže sa svojom djecom kao što je to bilo nekada i da se ponašanje/odgoj donosi od kuće gdje učimo imitacijom i prema modelu''.
Na tom su tragu i istraživanja te radovi Dejane Bouillet, socijalne pedagoginje i redovne profesorice na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, koja naglašava ranu socio-pedagošku intervenciju s ciljem prevencije ponašanja koja štete pojedincima samima ili su usmjerena na okolinu.
Markov
trg (Patrik Macek/PIXSELL)
Za nasilje su odgovorni i oni koji ga čine i oni koji ne
čine dovoljno da ga spriječe
''Ako nasilja ima sve više u društvu, ako instrumenti kojima se suzbija nasilje nisu dovoljno efikasni, iluzija je da stanje u školama, po pitanju sigurnosti, može značajnije odudarati od stanja u društvu'', naglašava Stipić, koji također smatra da se precjenjuje odgojna komponenta u radu s učenicima u školama: ''Roditelji, šire obiteljsko okruženje, ulica, televizija i film, društvene mreže – u značajnijoj mjeri utječu na odgoj učenika učenike od samih škola. Unatoč široko rasprostranjenoj krivoj predodžbi da učenici većinu svog vremena provode u školi, vrlo se lako može pokazati da to nije tako. Učitelji, nastavnici i stručni suradnici, barem kada je o odgoju riječ, sve češće popravljaju za drugima i u tim su popravcima najčešće prepušteni isključivo sami sebi''.
''Odgovarajući na pitanje - tko je odgovoran, osobno mislim da je svatko odgovoran za svoje ponašanje. I oni koji nasilje čine i oni koji po pitanju sprečavanja i sankcioniranja ne čine ništa ili čine premalo'', zaključuje Bukvić.
Ministrica
znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak (Boris Scitar/Vecernji
list/PIXSELL)
Nasilje u školama se zataškava, a što radi resorno
Ministarstvo?
Očito je da činimo premalo jer, kako upozorava Stipić, ''stanje sigurnosti u školama sigurno nije bolje nego prije desetak godina''. ''Zbog raširene pojave zataškavanja nasilja, ne postoje pouzdani pokazatelji o broju slučajeva nasilničkog ponašanja u školama. Pokazatelj stvarnog stanja nije čak ni broj izrečenih pedagoških mjera. Njih je manje nego prije 10 godina iz dva razloga. Prvo je smanjenje broja učenika. Danas u osnovnim i srednjim školama imamo 92.000 učenika manje nego prije 10 godina. Drugi je razlog u usložnjavanju samog postupka (upravni postupak) kažnjavanja učenika'', ističe Stipić.
Ministarstvo
znanosti i obrazovanja
Međutim, nitko ne može osporiti da situaciju zasigurno otežava i
činjenica da u hrvatskim školama radi nedovoljan broj stručnih
suradnika, a djelatnici škola su višestruko preopterećeni. Naime,
mali je broj škola zaista ekipiran s cjelovitim stručnim timom, a
postoje škole koje kao stručnog suradnika imaju samo pedagoga, od
kojih neki pokrivaju više škola.
Vidljivo je to i iz aktualnih brojki koje su iz Ministarstva znanosti i obrazovanja naveli za Vijesti.hr. Doduše polovično jer osim traženja aktualnog broja psihologa, socijalnih radnika, defektologa i pedagoga te logopeda stanje smo. Između ostalog, željeli usporediti i sa situacijom od prije 10 godina, no sve podatke zasad nismo uspjeli dobiti.
U srednjim školama (159.698 učenika) na neodređeno radno vrijeme zaposleno je 355 pedagoga i 439 psihologa - od toga ih 245 sudjeluje i u izvedbi nastave iz područja psihologije. Ovom broju treba pribrojiti 83 stručna suradnika koji su zaposleni u srednjim školama kroz mjeru pripravništva.
U osnovnim je školama (316.565 učenika) zaposleno 2.705 osoba na mjestu stručnog suradnika (u vezi s mjerom Hrvatskog zavoda za zapošljavanja) od kojih neki rade u dvije škole ili u nepunom radnom vremenu te je na puno radno vrijeme zaposleno 2.371 stručnih suradnika.
RTL
Od toga je na radnom mjestu 806 pedagoga, 378 psihologa, 605 edukatora rehabilitatora i 916 knjižničara, navodi resorno Ministarstvo te podsjeća da je na snazi i dalje Vladina Uredba o zabrani zapošljavanja: ''No, svaka osnovna škola ima zaposlenog barem jednog stručnog suradnika i to pedagoga ili psihologa. Ministarstvo naravno u skladu s mogućnostima, sustavno poboljšava dostupnost stručnjaka svih profila. U suradnji s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje od ove godine provodi mjeru 'Stjecanje prvog radnog iskustva/pripravništvo' za zapošljavanje pripravnika stručnih suradnika. Zaključno sa 7. prosinca 2018. godine ukupno 140 škola potpisalo je ugovor za zapošljavanje stručnog suradnika pripravnika''.
Što je teorija zamislila, u praksi ne funkcionira
Da je u Hrvatskoj osmišljen način potpore i podrške uključivanju učenika s teškoćama u razvoju u redovni sustav, ali je pitanje kako to izgleda u praksi, upozorava Mara Modrić, magistra edukacijske rehabilitacije.
Osnovna škola, Nastava
(Marko Jurinec/PIXSELL)
''Kao u većini specifičnih poslova i projekata, očekuje se da
djelatnici inkluziju provode nekritično, bezpogovorno,
volonterski i bez potpore stručnjaka. Ne postoji vlast koja se
ozbiljno u koštac uhvatila sa izazovima inkluzije, osiguravanjem
podrške djeci, roditeljima, učiteljima. Također, godinama se
ukazuje na potrebu povećanja upisnih kvota za sva tri smjera
Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta. Ništa ozbiljno nije
napravljeno po tom pitanju. Velik broj učenika s teškoćama u
razvoju je uključen u redovne razrede, a da te škole uopće nemaju
zaposlenog edukacijskog rehabilitatora koji bi bio podrška. Ako
je edukacijski rehabilitator i zaposlen, broj učenika s
rješenjima o primjerenom programu školovanja nema gornju granicu.
Donja granica za zapošljavanje rehabilitatora je 20 rješenja, a
za gornju je samo nebo granica. Tako postoje škole koje imaju po
120 učenika s navedenim rješenima. Kako sve učenike obuhvatiti
edukacijsko rehabilitacijskom podrškom, ne pitajte'', napisala
je, između ostalog, na portalu
Nastavnici.org Modrić.
''A ono što je u Hrvatskoj inačici inkluzije defektno jest količina birokracije i nefleksibilnost nametnuta od sustava te nepovjerenje u stručnjake i manjak podrške'', zaključuje.
(Thinkstock,
Arhiva)
Problem nasilnog ponašanja u školama ne može se svesti na
termin 'djeca s poremećajem u ponašanju'
Kad je o nasilju riječ, problem su u Ministarstvu nakanili riješiti Pravilnikom o načinu i obliku provođenja odgojno-obrazovne potpore i stručnog tretmana učenika u riziku za razvoj problema u ponašanju i učenika s problemima u ponašanju te Akcijskim planom za prevenciju nasilja u školama.
Plan je u izradi – trebao bi obuhvatiti promjenu pravnog okvira, pripremu edukacije te sustav podrške za učitelje, učenike i roditelje, a Pravilnik je krajem prošle i početkom ove godine bio u javnoj raspravi te zaradio niz kritika, između ostalih i onu ZPD-a, koje je upozorilo da predstavlja ''ishitreni, površan i kontraproduktivan odgovor na ozbiljan i dugotrajni problem nasilja u školi''.
''Predloženi Pravilnik ne odstupa u značajnoj mjeri od aktualno prisutnih propisa i prakse u hrvatskim školama. On predviđa prvenstveno administrativno proširenje određenih postupaka i intervencija koje su i ranije bile obilježene mnogim teškoćama u realizaciji. Zato ne možemo, a da se ne pitamo zbog čega dodatno nadograđivati recept koji očito ne funkcionira?'', istaknuli su iz Zagrebačkog psihološkog društva.
RTL
Oni kao najvažniju zamjerku pristupu Ministarstva i
Pravilniku koji je iz njega proizašao vide ''činjenicu da on u
fokus stavlja učenikovo ponašanje, dakle primarno se orijentira
na promjenu učenika, bez promjene okolnosti i sredine u
kojoj se manifestiraju teškoće i konflikti (poput reakcija
nastavnika, školskih zahtjeva, načina ophođenja odraslih u
školi…). Težište nije na odnosu učitelj – učenik (za koji učitelj
ima veću moć i odgovornost), već se teret odgovornosti za
promjenu stavlja isključivo na leđa djece''.
Također, zaključuju i da je ''uistinu žalosno, nestručno,
etički upitno i društveno neodgovorno problem nasilnog ponašanja
u školama svesti na termin 'djeca s poremećajem u ponašanju' i
njime se baviti na ovaj način''.
Psihologinja Jasenka Pregrad (Goran
Stanzl/PIXSELL)
Naime, stručnjaci, i to ne samo psiholozi znaju kako mogu
utjecati na smanjenje nasilja u školama i u društvu općenito, no
to traži dugoročan i sveobuhvatan pristup, a o njemu je za
Vijesti.hr govorila jedna od najuglednijih
hrvatskih psihologinja i članica ZPD-a Jasenka
Pregrad.
Primjer je UNICEF-ov program ‘Stop nasilju’ koji je kontinuiranim i sveobuhvatnim pristupom u školama u kojima se provodio doveo do smanjenja nasilja za pola, a zlostavljanja za dvije trećine. Međutim, kako je podsjetila Pregrad, ''udruzi TESA Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku odbilo je financirati taj uspješan i posjećen program koji su financirali 10 godina, a bio je namijenjen besplatnoj podršci djeci i mladima koji trpe nasilje. Program 'Stop nasilju među djecom" koji su domaći stručnjaci razvili na inicijativu UNICEF-a i provodili od 2003. do 2010. godine i koji su s uspjehom primijenile 153 škole imao je suglasnost Ministarstva znanosti i obrazovanja te Agencije za odgoj i obrazovanje (AZOO), kao i njihovu pohvalu u završnoj evaluaciji, no nisu nađeni resursi za njegovo preuzimanje. On je proglašen primjerom dobre prakse 2014. - UN godine #ENDVIOLENCE, preveden na engleski jezik kako bi ga mogle koristiti i druge zemlje, međutim ne i zemlja u kojoj je nastao''.