Podaci s kojima raspolažemo govore da je samo u prošloj godini 35 pružnih prijelaza u nekom trenutku bilo neispravno, a neki od njih u kvaru su više od godinu dana.
(Foto: Pregled ukupnog broja kvarova SS uređaja za 2017. godinu)
Dva mlada života brutalno su ugašena na prijelazu pruge u Donjem Zvečaju. Očevid je završen, saznanja kojima se raspolaže još uvijek su neslužbena.
"Prema neslužbenim informacijama do nesreće je nažalost došlo zbog nepoštivanja prometnih znakova", izjavio je Ivan Kršić, predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture.
2013. godine samo na željezničko cestovnim prometnicama poginulo je 11 ljudi. Crni niz nastavlja se i iduće dvije godine s ukupno 15 žrtava, a prošle godine poginulo je 7 ljudi. Mladić i djevojka iz Karlovca su žrtve broj 36 i 37 u posljednjih pet godina.
Prema Sindikatu prometnika vlakova Hrvatske, krivac za ovu užasavajuću statistiku je uprava HŽ infrastrukture jer ukida nužno potrebna radna mjesta.
"Poslodavac naš upravitelj infrastrukture svjesno krši sigurnosne odredbe. Kad smo imali 3400 radnika imali smo direktora poslova. Kad smo pali na 3000 dobili smo pomoćnika direktora. Sad kad smo na 2500 imamo direktora, zamjenika direktora i pomoćnika direktora", kazao nam je Mario Grbešić, zamjenik predsjednika Sindikata prometnih vlakova Hrvatske.
No, još važnijim smatraju neodržavanje pruge. Na relaciji pruge Koprivnica - Đekinješ postoje tri željezničko cestovna prijelaza na kojima svjetlosna signalizacija povremeno otkazuje.
Ovako to izgleda na tri neosigurana pružna prijelaza na ovoj relaciji između Koprivnice i mađarske granice - svaki vlak se mora zaustaviti i zvučnom signalizacijom upozoriti ostale sudionike u prometu. Međutim, to je međunarodna željeznička pruga na kojoj prema carinskim propisima ne bi smjelo biti nikakvog zaustavljanja kad vlak krene iz Koprivnice, pa dok ne prijeđe mađarsku granicu.
I tako punih 14 mjeseci, iako u propisima piše da takav kvar treba uklniti unutar 3 sata. Iz HŽ infrastrukture kažu kako nisu uspjeli detektirati kvar. A kad u Hrvatskoj ne znaš što je problem, osnuješ povjerenstvo. A ovom HŽ-ovom trebalo je više od godine da problem otkrije.
"Procedura utvrđivanja kvara je trajala toliko koliko je trajala. Mi smo ovih dana utvrdili uzrok kvara i sad radimo na njegovom otklanjanju.", dodaje predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture.
Na stranicama tvrtke stoji kako je još 2015. odobren kredit Svjetske banke za modernizaciju 50 željezničko cestovnih prijelaza. Zasad je prikupljena dokumentacija za 20 projekata. Ostali se još čekaju.
Kad se prijelazi i moderniziraju, ključan faktor za sprječavanje nesreća su ljudi. Nikakva signalizacija, znakovi i zaštita ne sprječavaju gubitak života ako se ne poštuju.
Samo u prošloj godini zabIlježene su tisuće kvarova na cestovnim prijelazima preko pruge, a donosimo popis pruga gdje ih je bilo najviše u 2017.
(Foto:
Popis ŽCP-a s najučestalijim neispravnostima u 2017. godini na
prugama HŽ Infrastrukture)
Na vrhu liste od 36 najproblematičnijih pružnih prijelaza je onaj
u Brdovcu, na pruzi između Savskog Marofa i Glavnog kolodvora u
Zagrebu, gdje su lani prIjavljene 204 nepravilnosti. Slijede
Poljane na pruzi između Gradiške i Okučana sa 128, Seoce kod Nove
Kapele sa 107. Potom Stari Grabovac kod Novske, Petaki između
Draganića i Jastrebarskog...
Na više od 30 prijelaza kvarovi se događaju svaki tjedan u prosjeku, a za većinu se ne zna što je uzrok nepravilnosti.
U posljednjih pet godina u naletu vlaka na pružnim prijelazima poginulo je 37-ero ljudi.
Naš reporter Ilija Radić na zagrebačkom kolodvoru ugostio je Nenada Mrgana, šefa sindikata strojovođa koji najbolje zna zašto dolazi do ovakvih nesreća na hrvatskim prugama.