put stresan i iscrpljujuć / Istraživanje među poslovnjacima aktualiziralo povijesnu presudu EU: putovanje na posao računa se kao radno vrijeme

Image
Foto: Thinkstock/Ilustracija

Pokazalo se kako čak trećina anketiranih putovanje na posao smatra čistim gubitkom vremena

27.10.2016.
9:56
Thinkstock/Ilustracija
VOYO logo

Kompanija Regus, najveći svjetski najmodavac i savjetnik za poslovne prostore, nedavno je provela istraživanje među britanskim poslovnjacima o utrošku vremena za dolazak na posao. 

Pokazalo se kako čak trećina anketiranih putovanje na posao smatra čistim gubitkom vremena, a takav ishod Richard Morris iz kompanije koja je radila istraživanje, da većina poslovnih ljudi na posao dolazi željeznicom te kako ih svakodnevno putovanje iscrpljuje i na njih djeluje stresno, prenosi Slobodna Dalmacija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Važnije je pitanje za britanski biznis zašto se inzistira na svakodnevnim putovanjima zaposlenika? Zašto ih čine neproduktivnima dok putuju na posao u središta gradova kako bi odradili fiksno radno vrijeme kao u 'viktorijanskim vremenima'", pita se analitičar Regusa, čije je istraživanje obuhvatilo 40 tisuća poslovnih ljudi iz Britancije, ali i aktualiziralo godinu dana staru presudu Suda pravde Europske unije (ECJ) u predmetu "Tyco", prema kojoj putovanje na posao predstavlja dio radnog vremena.

Podsjetimo, sindikat španjolske tvrtke "Tyco Integrated Security", naime, dobio je na ECJ-u spor s upravom u kojem je dokazivao da za dio zaposlenika koji radi izvan sjedišta kompanije u Madridu, radno vrijeme praktički počinje njihovim izlaskom iz kuće po dobivenim zadacima od poslodavca gdje trebaju otići na intervenciju. Tyco je 2011. pozatvarao svoje urede u unutrašnjosti Španjolske, a zaposlenicima nastavio davati zadaće telefonima i internetom iz sjedišta u Madridu. Budući da se klijenti kompanije nalaze i po 100 kilometara daleko od adresa na kojima žive zaposlenici, radnici su dnevno radili brojne neplaćene radne sate kako bi došli na intervenciju, a riječ je o održavanju i popravcima sigurnosnih uređaja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema presudi ECJ-a, Tyco je vrijeme izgubljeno na dolazak na intervenciju radnicima vodio kao "odmor", a plaćao im je samo radne sate na intervenciji.

"Sud je zauzeo stajalište da se radnicima koji nemaju fiksno ili uobičajeno radno vrijeme, kao što je ovdje slučaj, radno vrijeme treba računati od trenutka odlaska na posao do povratka sa zadnje intervencije toga dana", navodi se u presudi ECJ-a, u kojoj se ukazuje na Direktivu Europskog parlamenta i Vijeća Europske unije o radnom vremenu iz 2003. godine. U toj se direktivi Unije izrijekom ne spominje potreba obračunavanja putovanja na posao kao radnog vremena, već se nabraja što se sve smatra prijeko potrebnim dnevnim odmorom radnika, pri čemu se putovanje na posao ne smatra odmorom radnika, kako je to računala uprava "Tyca".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U slučaju zaposlenika španjolske tvrtke, od značaja je i činjenica da im je prije zatvaranja regionalnih ureda radno vrijeme uredno teklo i za vrijeme putovanja iz ureda do mušterija. I prije i poslije zatvaranja regionalnih ureda, radnici "Tyca" su se na intervencije vozili automobilima tvrtke.

"I dok se vozi prema mjestu intervencije, radnik radi", upozorava se u presudi ECJ-a u predmetu "Tyco".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ova presuda, prema neslužbenim informacijama koje smo prikupili iz više hrvatskih sindikalnih središnjica, zasad nije naišla na primjenu u hrvatskom radnom zakonodavstvu. Naime, kako nam je pojašnjeno u sindikatima, uvrštavanje putovanja na posao u radno vrijeme moglo bi se eventualno unijeti u neki od kolektivnih ugovora, a ne u Zakon o radu (ZOR) koji propisuje samo opće odredbe o radnom vremenu kao osmosatnom i tome slično.

"U kolektivnim ugovorima za neka javna poduzeća predviđeno je, u sklopu dežurstava izvan radnog mjesta, da se putovanje na mjesto intervencije računa kao radno vrijeme.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No, pitanje je poštuje li se to u praksi baš na takav, ili neki drugi način - kažu naši sugovornici iz sindikalnih krugova za Slobodnu Dalmaciju.

Ako voliš
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo