Hrvatski petnaestogodišnjaci se najviše opijaju u Europi, pokazalo je novo istraživanje Svjetske zdravstvene organizacije, koje je pratilo ponašanje i konzumaciju alkohola među petnaestogodišnjacima u Europi u razdoblju 2002.-2014.
Naime, rezultati pokazuju da čak 33 posto hrvatskih petnaestogodišnjaka pije alkohol svaki tjedan i po tome su prvi među svojim vršnjacima u Europi. Nakon Hrvatske, najgori su Malta s 32 posto i Italija s 31 posto, a osim toga Hrvatska je u skupini od samo nekoliko europskih zemalja u kojoj se opijanje učenika nije smanjilo u odnosu na 2002. godinu.
“Nažalost, ovi rezultati su konzistentni sa sličnim
istraživanjima i kao društvo si moramo postaviti pitanje zašto su
petnaestogodišnjaci u gotovo cijeloj Europi značajno smanjili
opijanje u odnosu na prije petnaestak godina, a u Hrvatskoj ne?
Zašto zabrane i edukacija u Hrvatskoj ne daju rezultate? Provode
li se zakoni i jesu li kazne dovoljno odvraćajuće? Apeliram na
Ministarstvo zdravstva i druge odgovorne da se odlučno uhvate u
koštac s ovom pošasti,” izjavila je hrvatska europarlamentarka
Biljana Borzan, koja je u Europskom parlamentu organizirala
konferenciju o nadolazećim izmjenama označavanja sastava i
energetske vrijednosti na ambalaži alkoholnih pića.
Označavanje kalorija uskoro bi moglo postati
obavezno
Na konferenciji su bili prisutni predstavnici Europske komisije,
proizvođača piva, vina i žestokih pića i raznih medicinskih i
nevladinih udruga, navodi se u Borzaničinu priopćenju, a glavna
tema razgovora je bila činjenica da je, od svih proizvođača
prehrambenih proizvoda, samo alkoholna industrija izuzeta od
zakonske obveze označavanja kalorija i sastava na ambalaži.
Dovelo je to do situacije da proizvođač mlijeka ili soka mora te
podatke stavljati na proizvod, a proizvođač vodke ili rakije
ne.
No, to bi se uskoro moglo promijeniti, naime, predstavnici
Europske komisije su najavili da će, vjerojatno u sljedećoj
godini, predložiti da označavanje kalorija postane obvezno na
europskom tržištu.
“Potrošači imaju pravo znati što kupuju i piju, i zato smatram da
je trenutna situacija nepravedna. Osim toga, označavanje
kalorijske vrijednosti će među mladima podignuti svijest da
alkohol zapravo deblja, malo njih zna da samo čista mast ima više
kalorija od alkohola. Novim generacijama, odraslim na Instagramu
i sličnim platformama, to bi mogao biti faktor koji će ih
odvraćati od alkoholiziranja”, zaključila je Borzan.