Američki zrakoplovi srušili su u petak poslijepodne neidentificirani objekt udaljen 16 kilometara od zaleđene obale Aljaske. Bilo je to drugo obaranje nepoznatog objekta u manje od tjedan dana - prošle subote Amerikanci su u blizini obale Južne Karoline oborili objekt za koji se sumnja da je bio kineski špijunski balon.
John Kirby, koordinator Vijeća za stratešku komunikaciju, otkrio je da je predsjednika Joe Bidena prvi put obavijestio o objektu u četvrtak navečer, čim je 'Pentagon imao dovoljno informacija'. O objektu je rekao kako se 'nije činilo da sam manevrira'.
Kako je leteći predmet izgledao i odakle je došao, nije poznato. Pentagon je odbio pružiti fizičku karakterizaciju. Rečeno je tek da je objekt 'otprilike veličine malog automobila' i da 'nije sličan po veličini ili obliku' kineskom balonu koji je srušen blizu Južne Karoline.
"Ne znamo tko je vlasnik - je li u državnom ili korporativnom ili privatnom vlasništvu, jednostavno ne znamo", kazao je Kirby, javlja 9news.
Borbeni zrakoplovi stigli s 'ograničenim informacijama'
Borbeni zrakoplovi F-35 poslani su u istragu nakon što je objekt prvi put otkriven u četvrtak, rekao je glasnogovornik Pentagona, brigadir general Patrick Ryder. Kazao je da nije bilo značajne zabrinutosti o šteti za ljude ili imovinu u slučaju obaranja objekta, što je bio glavni problem u slučaju obaranja kineskog balona prošloga vikenda.
Čini se da letjelica iznad Aljaske nije imala posadu te da je oborena jer je predstavljala 'razumnu prijetnju civilnom zračnom prometu', budući da je letjela na visini od 12.000 metara.
Borbeni zrakoplovi koji su u četvrtak i petak krenuli u izvid objekta vratili su se 's ograničenim informacijama'. Oborio ga je na poslijetku borbeni zrakoplov F-22 iz združene baze Elmendorf-Richardson na Aljasci, opremljen AIM-9X - istim projektilom korištenim za obaranje nadzornog balona.
Ryder je kazao da je vojska čekala da obori objekt tijekom dana kako bi ga piloti lakše uočili te da je misija 'podržana zračnim sredstvima Zračne nacionalne garde Aljaske'.
Nema očite veze s kineskim balonom
Dužnosnici do sada nisu dali naznake da je ovaj objekt povezan s kineskim nadzornim balonom srušenim prošlog vikenda, čiji se ostaci još uvijek vade na dnu Atlantskog oceana. Ryder je u petak rekao da su timovi za oporavak 'mapirali polje krhotina' i da su 'u procesu traženja i identificiranja krhotina na dnu oceana'.
"Iako neću ulaziti u pojedinosti zbog razloga klasifikacije," rekao je Ryder, "mogu reći da smo do sada locirali značajnu količinu krhotina koje će se pokazati korisnim za naše daljnje razumijevanje ovog balona i njegovih mogućnosti nadzora."
Na pitanje u petak jesu li lekcije naučene o kineskom balonu pomogle u otkrivanju objekta oborenog iznad Aljaske, Ryder je rekao da su to 'kruške i jabuke'. Prema njemu, čini se da objekt nije imao nikakvu opremu za nadzor, što bi ga činilo i manjim i vjerojatno manje sofisticiranim od snimke kineskog balona.
Mirror doznaje da je objekt letio brzinom od 64 kilometra na sat te da je putovao prema Sjevernom polu prije nego što je oboren, uz napomenu da namjena objekta nije jasna te da je, nakon obaranja, pao u američke vode.
Američka vojska vadi iz mora ostatke oborenog kineskog balona.
SAD ograničio šest kineskih tvrtki povezanih sa zračnim brodovima i balonima
Radi incidenta s kineskim balonom, američko ministarstvo trgovine zabranilo je šest kineskih kompanija povezanih sa zrakoplovnim programima kineske vojske da nabavljaju američku tehnologiju bez odobrenja vlade, javio je CNN.
Šest tvrtki podupire 'napore kineske vlade za modernizaciju, posebno one koji se odnose na zrakoplovne programe, uključujući zračne brodove i balone i srodne materijale i komponente, koje koristi Narodna oslobodilačka vojska (PLA) za obavještavanje i izviđanje', stoji u priopćenju ministarstva.
Tih šest tvrtki su: Beijing Nanjiang Aerospace Technology; China Electronics Technology Group Corporation 48. istraživački institut; Tehnologija daljinskog očitavanja Dongguan Lingkong; Eagles Men Aviation Science and Technology Group; Guangzhou Tian-Hai-Xiang zrakoplovna tehnologija; i Shanxi Eagles Men Aviation Science and Technology Group.
Uključivanjem tvrtki na listu Ministarstvo trgovine poslalo je 'jasnu poruku tvrtkama, vladama i drugim dionicima na globalnoj razini da entiteti na popisu predstavljaju prijetnju nacionalnoj sigurnosti', navodi se dalje u priopćenju ministarstva.
"Ministarstvo trgovine neće oklijevati nastaviti koristiti Popis subjekata i naše druge regulatorne i provedbene alate za zaštitu američke nacionalne sigurnosti i suvereniteta", rekao je zamjenik ministra trgovine Don Graves u izjavi za medije. "Popis entiteta moćan je alat za identificiranje i odsijecanje aktera koji žele iskoristiti svoj pristup globalnim tržištima za nanošenje štete i prijetnju američkoj nacionalnoj sigurnosti", dodao je.
Zamjenik ministra trgovine za industriju i sigurnost Alan Estevez, kazao je pak da kineska 'uporaba balona na velikim visinama krši naš suverenitet i prijeti nacionalnoj sigurnosti SAD-a': "Današnja akcija jasno pokazuje da će subjektima koji žele naštetiti američkoj nacionalnoj sigurnosti i suverenitetu biti odsječen pristup američkim tehnologijama."
Biden na udaru kritika
A kao i u slučaju obaranja kineskog balona, ponovno su se javili republikanci koji su prethodno Bidena kritizirali radi spore reakcije, javlja BPR.
Republikanac Cory Mills rekao je da je odluka o obaranju najnovijeg objekta 'upravo ono što je SAD trebao učiniti prošli put'. "Zašto smo tek sada, kada je administracija uhvaćena u pogrešci samo nekoliko dana ranije, poduzeli ovu oštru akciju? Ili Biden ne zna igrati napadački ili sporo uči", dodao je.
Republikanac Andy Biggs u tweetu objavljenom u petak nagađao je da je Biden ovoga puta bio motiviran za trenutnu akciju zahvaljujući kritikama koje su njegovi prethodni postupci izazvali u narodu.
Kritikama se priključio i republikanac Roger Marshall: "Da bismo mogli oboriti sumnjive objekte PRIJE NEGO što pređu našu granicu… Baš kao što sam predložio", tweetao je.
Kritika je stigla i od republikanca Mikea Waltza, sadašnjeg člana odbora za obavještajne poslove, oružane snage i vanjske poslove, koji je ustvrdio da nije dobar argument obarati objekt zato jer leti na visini koja predstavlja rizik za let:
"Znači li to onda, da je ovaj bio na 18-19.000 kilometara, kao prvi balon, da bismo ga pustili da nastavi letjeti u Kanadu i možda u SAD? Jesu li to sada novi kriteriji? Neka vrsta ometanja civilnih zrakoplova?", zapitao se.