Proteklih dana pravu buru u regionalnim medijima izazvalo je otkriće da tvrtka Meta, koja stoji iza društvenih mreža Facebook i Instagram te aplikacije za dopisivanje WhatsApp, masovno prikuplja podatke svojih korisnika, kako bi ih koristila za 'strojno učenje' na svojim super-računalima, te kako bi razvili vlastiti model umjetne inteligencije.
Zapravo, sve te mreže prikupljaju podatke od svojih korisnika gotovo od samog početka. Daleko najveći izvor prihoda za Facebook i Instagram su reklame, točnije ciljane reklame. Facebook analizira navike svojih korisnika na što najčešće klikaju, kakve postove objavljuju, kakve oglase pretražuju u grupama i na Facebook Marketplaceu te im u skladu s tim servira reklame.
Praktično, Facebook i Instagram su 'platforme za digitalni marketing' čiji je većina sadržaja i usluga osmišljena kako bi povećala interakciju s brojnim tvrtkama, organizacijama i svima koji žele platiti oglašavanje na tim platformama. To nije nužno loše postoje, primjerice, Facebook grupe za fotografe gdje se jeftino može pronaći dobra oprema. Na Facebooku se prodaje doslovno sve od parfema, elektronike i igračaka, do hrane, cateringa i automobila.
Stručnjaci i analitičari procjenjuju da je danas ukupna vrijednost Facebook Marketplacea između 90 i 108 milijardi dolara, a da će do 2030. godine rasti oko 8 posto godišnje. U mnogim manjim zemljama Facebook je de facto najveća 'online robna kuća'.
Prošle godine Facebook je imao prihod od 131 milijarde dolara od plaćenih oglasa, što je više od BDP-a gotovo polovice zemalja svijeta. Ipak, pravi šampion u zaradi od oglašavanja je tvrtka Google koja ima godišnji promet od oko 310 milijardi dolara.
POGLEDAJTE VIDEO: Facebook i 20 godina njegove transformacije: Od studentskog povezivanja do fake newsa