Hoće li se proizvodne trake u njemačkoj tvornici "Das Auta" uskoro zaustaviti? Da, prvi put otkad firma postoji, Volkswagen ozbiljno razmišlja o kresanju troškova zatvaranjem nekih domaćih tvornica, na užas tisuća dugogodišnjih zaposlenika.
"Očaj. Posvuda. Ljudi se boje da će izgubiti svoje kuće, da će dobiti otkaz. Radim u ovoj tvornici 38 godina", kaže zaposlenik Volkswagena Axel Wenzel, a njegov kolega Tino Ritter dodaje: "Koliko sam čuo, 30 posto zaposlenih će dobiti otkaz u bliskoj budućnosti. Nadam se da to nije istina".
Vratimo se prvo malo u prošlost - možda će nekoga iznenaditi da su kompaniju osnovali nitko drugi doli nacisti, evo ovdje Hitlera i drugih glavešina Trećeg Reicha kako proučavaju planove za novu tvornicu. Poslije rata firma je doživjela uzlet i globalno širenje, reklame za legendarnu Bubu vrtjele su se u Americi već 70-ih.
I Volkswagen je tako rastao godinama, sve do lanjske 322 milijarde eura prihoda, što ga je učinilo 12. najjačom kompanijom na svijetu. Ali lani su ujedno i prvi put ovog stoljeća izgubili titulu najprodavanije marke u Kini u korist njihove marke. Gašenje proizvodnje nekih benzinaca i dizelaša zbog prebacivanje na električne aute, za Volkswagen se pokazao lošim potezom. "Sada kada je kriza tržišta električnih automobila, odnosno kada se njihova prodaja urušava, a tržište naglo stagnira, vidljivo je da električni automobili neće biti dovoljni da bi koncernu osigurali bezbrižnu budućnost", kaže Kristijan Tićak, glavni urednik Auto motor i sport magazina.
Signali iz uprave su nedvosmisleni, budućnost nije svijetla - i zato su burnim zvižducima dočekani na jučerašnjem sastanku u sjedištu kompanije u Wolfsburgu. Volkswagen zapošljava 683.000 ljudi diljem svijeta, od toga gotovo 300.000 u Njemačkoj. "Velikoj zabavi u kojoj je ova industrija uživala i od koje su njemački proizvođači dugo imali koristi, došao je kraj", vjeruje direktor Centra za automobilski menadžment Stefan Bratzel.
Od famoznog "dieselgatea" i ogromnih odšteta zbog manipulacija s dizel-motorima, preko sve strožih pravila EU-a o emisijama CO2, posljednji udarac Volkswagenu je očito kaskanje za Kinezima s električnim autima. "Kinezi ubrzano razvijaju nove baterije, njihovi auti postaju sve bolji i bolji jer su već nekoliko godina, pa i desetljeća, u joint venturima s europskim i američkim proizvođačima. Puno toga su naučili i to znanje sada primjenjuju", ističe Kristijan Tićak.
U svakom slučaju, za njemačkog auto-giganta ovo je udarac bez presedana, ali i šok za cijelu zemlju. "Kada Volkswagen zakašlje, onda će Njemačka dobiti gripu, tako je jedna političarka oporbenog CDU-a slikovito opisala dilemu pred kojom se nalazi ova zemlja nakon najave radikalnog kursa štednje u Volkswagenu. Kada jedan takav privredni gigant u jednoj tako važnoj branši počne teturati, onda je ugrožena stabilnost cijelog sustava", javlja za Direkt novinar Deutsche Wellea Srećko Matić.
Stručnjaci predviđaju da je Volkswagen samo prvi. Uzlet proizvođača u Kini, jeftinija, a kvalitetna proizvodnja mogla bi i druge svjetske proizvođače auta na kraju pretvoriti u gubitnike.