Umjesto odlaska u trgovinu, Tomislavu iz Nove Gradiške su draži hvatanje popusta putem interneta i dostava na kućni prag. "Zato jer je mirnije. U trgovini zna biti previše glazbe, distrakcije, pogotovo ako se kupuje neka odjeća, roba", kaže nam Tomislav.
No, navala na online trgovine se ispuhala. Postotak onih koji su intenzivno trošili putem interneta lani je bio četiri posto manji u odnosu na godinu prije. A u usporedbi s 2021., promet je slabiji 11 posto.
"Nalazimo se u vremenu inflatornih kretanja, hajdemo reći da su svi trgovci pod nekim pritiskom. S jedne strane ih inflacije pritišće u nabavci roba, a s druge strane prisutna je neizvjesnost zbog općeg globalnog stanja", ističe konzultant u Udruzi Ecommerce Hrvatska Zvonimir Mozer.
To je uzrokovalo probleme u lancu opskrbe, dostave su kasnile, a troškovi prijevoza su porasli. Iako Hrvati svakog dana na internetu troše u prosjeku 24 milijuna eura, neke je inflacija natjerala na racionalizaciju potrošnje.
"Prije sam više voljela online kupovinu, ali evo sad taman idemo na neku buvljak", rekla je Mia iz Dugog Sela.
Jednu smo djevojku pitali je li joj draža online ili tradicionalna kupovima u trgovinama, na što nam je rekla: "Ni jedno ni drugo - jer nemam para".
A kupnja putem interneta ponekad i nije najpovoljnija opcija jer građani sve češće ostaju bez eura na računima zbog povećanja broja prevaranata.
"Ljudi sve više i više iako nemamo jasne podatke koliko to može utjecati, ali ljudi sve više i više imaju animozitet prema kupnji online. Ne vjeruju, ne znaju hoće li im doći roba", kaže stručnjak za online sigurnost Alen Delić.
Pa građani imaju niz razloga za odlazak u trgovinu. "Bolje da vidim ,nego da mi dođe nešto pa da mi se ne dopada se", izjavila je Lenche iz Sjeverne Makedonije.
"Mogu odmah sve isprobati, a ako naručim nešto online onda moram vraćati ako mi nije dobro i kvaliteta nije onakva kakvu ponekad želim", dodala je Lea iz Zagreba. S njom se slaže i Lucija iz Dugog Sela kojoj je tradicionalna kupovina dobar način da izađe iz kuće, a dodatan plus je i što uživo može sve isprobati.
"Klasičnu" kupnju u trgovinama preferira i Zagrepčanka Snježana. "Ostala sam u 19. stoljeću", šali se.
Zato online platforme, tvrde stručnjaci, trebaju osmisliti taktike kako zadržati kupce.
"Koristeći neke nove alate, platforme koje su prisutne, stvarati neke nove consumere kako bi bolje prezentirali svoje web shopove i ukloniti blokade neke koje dolaze prilikom odluka o kupnji", rekao je Mozer.
Delić ističe da je tehnologija tu da nam pomogne i da bi ju trebali koristiti na siguran način. "Što se tiče perspektive informacijske sigurnosti, prijevara će biti još više, ljudi će krasti novac i raditi lažne stvari, ali mi se trebamo nositi s time", zaključuje.
I dobro odvagnuti što je korisnije i isplativije.