Čekao je dvije godine, a ono što je dočekao je da u vrtiću može biti samo pola sata, od 13 do 13 i 30, tri puta na tjedan.
"Dok ostavi svoj ruksak, preobuče se, pa do trenutka kad ga izvedete to je 20 minuta. Dijete kaže ne. Mi stojimo ispred vrtića tih pola sata, gdje da ideš u tih niti pola sata. Iskreno ću reći, mi se osjećamo prevareno", kaže dječakova majka, Jelena Vlahović.
Njezin 6-godišnji sin Luka ima autizam. Očekivala je da će u program predškole koji traje 250 sati, biti uključen kao i sva ostala djeca.
"Dogovor je bio ponedjeljak, srijeda i četvrtak do 13 do 16 sati. Prilagodba od pola sata prvi i drugi put, a ostalo sve normalno. Ja sam došla kući da ću potpisati taj ugovor i vidim piše od 13 i doći po njega u 13 i 30, ja sam rekla suprugu, pa kakav je ovo ugovor", kaže dječakova majka, Jelena Vlahović.
Ugovor je kaže na kraju potpisala zbog straha da njezina dječaka ne izbace iz vrtića. Ravnateljica poručuje da propusta nije bilo, tvrdi vrijeme boravka će se produljivati, ovisno o mogućnostima djeteta.
"Postupak je opservacijski i podložan je promjeni. Ta promjena se može brzo dogoditi, stručna služba vrtića je ta koja procjenjuje trenutak kada se može produljiti boravak djeteta u vrtiću", kaže ravnateljica Dječjeg vrtića Metković, Julijana Bebić.
Roditelji traže pomoć
Roditelji su se za pomoć obratili Udruzi Sjena u kojoj tvrde - došlo je do diskriminacije djeteta i kršenja njegovih prava.
"Opservacijski ugovor na pola sata ne može postojati. Ravnateljica je trebala dati ugovor na punu satnicu koja je zakonom određena za predškolsku djecu što ovaj dječak i je. Tek nakon toga proces prilagodbe, odnosno dolaska djeteta trebalo je dogovarat s roditeljima, hoće li jedan dan doći pola sata, drugo sat vremena. Ugovor koji je ona dala je protuzakonit", tvrdi predsjednica Udruge Sjena, Suzana Rešetar.
Poručuje dječak je u vrtiću sa svojim vršnjacima trebao biti već prije dvije godine. "Bojim se da će se sve prelomiti preko leđa ovog djeteta jer ga čeka škola, a ako nema neke osnovne temelje usvojene bit će problema u daljnjem obrazovanju toga djeteta", kaže tvrdi predsjednica Udruge Sjena, Suzana Rešetar.
Dječjem vrtiću Metković i Gradu kao osnivaču, dva puta se obratio i pravobranitelj za osobe s invaliditetom. "Inkluzija podrazumijeva dodatnu podršku djetetu, a teškoće u razvoju ne smiju se niti kroz interne akte, niti u postupcima upisa izravno kvalificirati kao prepreka pristupu pojedinim oblicima odgoja i obrazovanja", poručio je Darijo Jurišić, pravobranitelj za osobe s invaliditetom. Roditelji neće odustati dok njihov sin ne dobije ono na što ima pravo.
Lukina majka: Borim se za prava svoga Luke
"Ovo je apsurd totalni, prešutjeli smo dvije godine jer nije bio za predškolce, ovu godinu nema šanse. Ja se kao mama borim za prava svoga Luke, hoćemo pravi ugovor ili idemo dalje", poručila je Jelena Vlahović.
Iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih poručili su da je u Dječjem vrtiću Metković u tijeku inspekcijski postupak.
O cijelom slučaju oglasio se pravobranitelj za osobe s invaliditetom Darijo Jurišić .
"Ovim putem želimo obavijestiti zainteresiranu javnost da prava djece s teškoćama u razvoju definirana propisima koji se odnose na predškolski odgoj i obrazovanje podrazumijevaju njihovo ravnopravno uključivanje, te pod određenim uvjetima i prednost upisa u predškolske ustanove. Pravobranitelj za osobe s invaliditetom sukladno svojim ovlastima i djelokrugu prati ostvarivanje prava djece s teškoćama u razvoju, a u slučaju povrede djetetovih prava ovlašten je zatražiti očitovanja, davati mišljenja, uputiti preporuke i upozorenja nadležnim tijelima, zatražiti provedbu inspekcijskih nadzora, što je u konkretnom slučaju i činio.
Što se tiče konkretnog slučaja, Pravobranitelj za osobe s invaliditetom svoje mišljenje i preporuke vezano uz pravo prednosti upisa u vrtić uputio je u dva navrata Dječjem vrtiću Metković i osnivaču vrtića (u prvom tjednu po zaprimanju pritužbe), a nakon saznanja i zaprimanja pritužbe na trajanje programa predškole, pozivajući se na izričitu zakonsku odredbu o trajanju i satnici programa predškole i pravu djeteta zagarantiranom svim nacionalnim i međunarodnim dokumentima dječjem vrtiću je upućeno mišljenje, a o svemu je obaviješteno i nadležno Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih (dalje u tekstu: Ministarstvo), te je zatraženo i postupanje Samostalnog sektora prosvjetne inspekcije Ministarstva (u roku pet dana od ponovnog obraćanja roditelja). O svim postupanjima Pravobranitelja za osobe s invaliditetom roditelji su upoznati (pisano, ali i usmeno obavještavani).
I ovom prilikom želimo uputiti poruku ustanovama odgoja i obrazovanja, njihovim osnivačima i resornom Ministarstvu da je odgojno-obrazovna inkluzija obaveza i interes društva, a njezin izostanak predstavlja diskriminaciju djece s teškoćama u razvoju. Inkluzija podrazumijeva dodatnu podršku djetetu, a teškoće u razvoju ne smiju se niti kroz interne akte, niti u postupcima upisa izravno kvalificirati kao prepreka pristupu pojedinim oblicima odgoja i obrazovanja.
U odnosu na dosadašnji rad, a vezano za upise djece s teškoćama u razvoju u predškolski program odgoja i obrazovanja ističemo da im je u okvirima međunarodnih ugovora i postojećih nacionalnih propisa osiguran upis u jednakim uvjetima uz obvezu osiguravanja potrebne razumne prilagodbe i podrške, no u praktičnoj provedbi zbog i nadalje prisutnih predrasuda i pogleda na djecu s teškoćama u razvoju zamjećujemo krivu primjenu propisa, a najčešće izostanak razumne prilagodbe potrebama djeteta, kako bi ono na jednakoj osnovi s drugima moglo ostvariti svoje temeljno pravo – pravo na obrazovanje. Kada govorimo o lošim praksama pojedinih predškolskih ustanova, prvenstveno se odnose na postavljanje određenih zahtjeva prema djetetu s teškoćama u razvoju, pri čemu se npr. utvrđuju njihove sposobnosti za uključivanje u vrtić, umjesto osiguravanja njihovog prava na predškolski odgoj i obrazovanje odnosno upis u vrtić uz istovremeno planiranje podrške djetetu.
Kada govorimo o programu predškole isti je obavezan za svu djecu u godini prije polaska u školu te ima propisanu i satnicu (250 sati) u kojoj je potrebno provesti kurikulum programa predškole kao i minimalnu satnicu (150 sati). Dakle, sukladno postojećim zakonskim odredbama ne postoji mogućnost da se dijete isključi iz programa predškole, a djeci s teškoćama u razvoju sukladno njihovim potrebama nužno je osiguravanje dodatne prilagodbe. Ovo smatramo posebno značajnim, jer se upravo radi o djeci koja se kroz program predškole trebaju pripremiti za uključivanje u nastavni proces škole, odnosno strukturirane aktivnosti", stoji u priopćenju.