Otkako je počeo rat u Ukrajini, nije samo ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski postao globalno poznat, već je i njegov stil odijevanja privukao mnogo pažnje.
Iza maskirnih odora u kojima se Zelenskij često pojavljuje u svojim videobraćanjima, ali i tijekom susreta s brojnim inozemnim dužnosnicima, stoji M-TAC, mali ukrajinski brend koji proizvodi opremu za lov i turizam, dodatke za oružje, vojnu i taktičku odjeću, piše Forbes.
Tužno je zapravo da je za naglu ekspanziju M-TAC-a najzaslužnija ruska agresija na Ukrajinu. Otkako je počela u veljači, prodaja ovog brenda se utrostručila. Pokrenuta je tvornica u regiji Lviv, proširena je proizvodnja u Kijevu, a zaposleno je 750 krojačica koje rade u tri smjene.
Prihodi brenda mogli bi tako do kraja 2022. iznositi od 600 do 650 milijuna grivni, što je približno 150 milijuna eura. Te su brojke u rangu onih koje ostvaruju veliki proizvođači vojnih odora koji proizvode opremu za državne narudžbe.
Brend nastao kao spoj hobija i posla
Osnivač M-TAC-a je Aleksandar Karasev iz Kijeva, koji se početkom 2000-ih zainteresirao za airsoft, vojni simulacijski sport, sličan paintballu, u kojem se upotrebljavaju replike vatrenog oružja, koje izbacuju kuglice od tvrde plastike promjera od 6 do 8 milimetara. Kako je tada u Ukrajini bilo teško pronaći opremu za airsoft, Karasev je odlučio spojiti hobi i posao te je, s partnericom Natalijom Korženjuk, otvorio trgovinu Militarist u Kijevu, gdje su prodavali uvezenu airsoft opremu.
Do 2014. lanac Militarist je imao šest trgovina, a Karasev je nabavio dosta vojne opreme za airsoft igre, uz ostalo i nekoliko kamiona i oklopnih transportera. Izbijanjem neprijateljstava u Donbasu, kamione je dao ukrajinskim postrojbama na tamošnjem frontu, a u Militarist su umjesto airsoft igrača počeli dolaziti vojnici, i tako reklamirali njegove proizvode.
Militarist je imao jaku konkurenciju pa su Karasev i Natalija Korženjuk ponudili partnerstvo dizajneru Denisu Golovku, a rezultat je bilo stvaranje ukrajinskog brenda taktičke odjeće po imenu M-TAC. Jedan od prvih i najuspješnijih modela nove tvrtke bile su hlače Agressor, koje sada nosi Volodimir Zelenskij.
Ruski vojnici na svega par kilometara od tvornice
Do početka 2022. M-TAC je imao sedam trgovina, dvije tisuće četvornih metara radionica i skladišta u Kijevu s više od 200 zaposlenika, kao i proizvodnu liniju, trgovinu i skladište u Poljskoj. Nakon ruske invazije na Ukrajinu, to više nije bilo dovoljno jer su stometarski redovi kupaca stajali pred trgovinama Militarista.
Većina menadžmenta istovremeno je bila odsutna: neki su prije početka rata otišli na specijaliziranu izložbu u Njemačku, drugi su evakuirali svoje obitelji, a Karasev i nekoliko drugih zaposlenika pristupili su u teritorijalnu obranu. Tako je umjesto dotadašnjih 50-70 ljudi u veleprodajnom skladištu Militarista ostalo je samo troje ljudi i nije imao tko brinuti o proizvodnji.
Na nekoliko kilometara od kijevske tvornice M-TAC stigli su ruski vojnici. "Imali smo pripremljen benzin za uništavanje skladišta u slučaju da se probiju", priča Karasev.
Širenje na zapadno tržište
M-TAC je s punim radom nastavio tek u svibnju međutim, zbog velike potražnje za odjećom, već u lipnju je počela izgradnja nove tvornice u regiji Lviv. Investitori - suosnivač ukrajinskog izvoznika poljoprivrednih proizvoda Orexim Jurij Budnik i direktor tvrtke Aleksandar Hudolej - su uložili oko 800 tisuća dolara.
"Sve što imaju vrhunske je kvalitete", kazao je za Forbes Aleksandar Kamišin, šef Ukrajinskih državnih željeznica koji se oblači u M-TAC. "Imaju samo jedan minus - teško je kupiti nove stvari jer ih nema na tržištu", dodao je.
U 2022. godini osnivači tvrtke uložili su sva ulaganja, ušteđevinu i dobit u proširenje proizvodnje - i spremni su se dalje širiti kroz kredite kako bi zadovoljili potražnju. Na pitanje koliko je to razumno, jer rat neće trajati vječno, Golovko je odgovorio da M-TAC ima dobre izglede na zapadnim tržištima. Zasada im je glavni cilj zadovoljiti potrebe ukrajinske vojske koja ima popust od 15 posto prilikom kupnje robe.