I Croatiju Airlines snašla je sudbina globalnih avioindustrija, koje su kriza i recesija doslovce pokosile. Državne dotacije, koje u posljednje dvije godine prima zbog gubitaka, teško da joj pomažu, pa će Vlada i Uprava te kompanije morati sjesti za stol i odlučiti se za način privatizacije.
No u Vladi, doznaje se, o tome još nisu razgovarali. No u posljednje vrijeme se špekulira kako bi u tu tvrtku mogla ući njemačka Lufthansa.
Croatia Airlines ne demantira tu vijest, no napominje kako proces privatizacije još nije počeo te da se o potencijalno zainteresiranima za tu aviokompaniju još ne može govoriti.
U međuvremenu niže gubitke. Još prije dvije godine završni račun je pokazao da posluju s gubitkom od 78 milijuna kuna minusa. Gubitak je u prvih devet mjeseci prošle godine dosegao 94 milijuna kuna, a zabilježen je i dug od 80 milijuna kuna zbog neplaćenih obveza hrvatskim zračnim lukama. Ukupni poslovni rezultat 2009. godine bit će poznat do 31. ožujka 2010. godine, a pretpostavlja se da bi gubitak domaćeg avioprijevoznika mogao biti i daleko veći.
U 18 godina svog postojanja CA je izrasla u kompaniju s 1136 zaposlenika i osnovala flotu od 12 zrakoplova. Imala je operativnu dobit od 78 milijuna eura, ali i 110 milijuna eura gubitka.
Pad standarda i osobne potrošnje razlog je što je broj putnika koji biraju avion kao prijevozno sredstvo manji, a porast cijene kerozina zadao je kompaniji završni udarac, piše Večernji list.
U Hrvatskoj CA gorivo isključivo smije nabavljati od Ine, a u toj kompaniji tvrde da su troškovi kerozina s prosječnih 11-12 posto narasli na 22-23 posto ukupnih troškova na godišnjoj razini. Tako su u 2008. godini na kerozin potrošili 15,85 milijuna eura više nego godinu prije.
Vodstvo kompanije željelo bi da mjere štednje, odnosno smanjenje prava o kojem su ovih dana raspravljali i sa kabinskim osobljem, koje je prijetilo štrajkom, najmanje osjete oni čije su plaće na razini prosjeka RH, a da se više uzme onima koji imaju najveća primanja.
CA muči i to što su domaći letovi uvelike ispod granice isplativosti, a da bi bili profitabilni, kažu u toj tvrtki, cijena zrakoplovne karte trebala bi biti dvostruko veća nego što jest.
Uz to i trend okrupnjavanja, spajanja te preuzimanja aviokompanija u Europi doveo je do toga da je dugogodišnji direktor Croatije Airlinesa Ivan Mišetić otvoreno priznao da je privatizacija, odnosno, kako je to ublažio, restrukturiranje jedini izlaz za CA.
Prethodni članak:
arti-201002240805006