Ministarstvo znanosti i obrazovanja objavilo je dokument "Modeli i preporuke za rad u uvjetima povezanima s COVID-19 u školskoj godini 2020./2021." koji detaljno opisuje kako će izgledati nastava i boravak u vrtićima, uz zaduženja nastavnika, ravnatelja i roditelja.
Sukladno najavama, opisana su i tri modela nastave tokom pandemije koronavirusa, a to su model A: nastava u školi, model B: mješoviti oblik nastave (dijelom u školi dijelom na daljinu) i model C: nastava na daljinu.
Kako funkcioniraju modeli
Model A podrazumijeva to da se svi učenici obrazuju u školi licem u lice uz pridržavanje epidemioloških uputa. Za učenike koji spadaju u izrazito vulnerabilnu skupinu, o čemu nadležni liječnik izdaje potvrdu, kao i za učenike koji su odsutni iz škole jer su COVID pozitivni i koji su u samoizolaciji, nastava se organizira kao nastava na daljinu.
Model B u pravilu znači kako zbog epidemioloških mjera neće svi učenici moći imati nastavu u školi istovremeno, već se moraju odrediti prioritetne skupine učenika koje će imati nastavu u školi, a za ostale učenike osigurati da povremeno imaju nastavu u školi, a povremeno nastavu na daljinu.
Model C podrazumijeva to da svi učenici s početkom nastavne godine prate nastavu na daljinu koja, između ostaloga podrazumijeva dvosmjernu komunikaciju na daljinu na relaciji učenikučitelj/nastavnik, kao i samostalni rad učenike od kuće.
Koji će od modela i u kojem trenutku biti primijenjen uvelike ovisi i o zdravstvenim preporukama koje se odnose na epidemiološku situaciju u Hrvatskoj na nacionalnoj i lokalnoj razini na početku školske godine ili u bilo koje vrijeme tijekom školske godine.
Obaveze osnivača dječjih vrtića i škola
Dužnost osnivača je razmotriti i dogovoriti postupanja, potrebe i aktivnosti koje je nužno provesti prije početka školske godine.
To znači da moraju osigurati maske za lice za učenike od V. razreda osnovne škole i učenike srednjih škola, kao i potrebna sredstva za higijenu, čišćenje i dezinfekciju. U prostorije u kojima borave djeca/učenici može ugraditi ventilacije na stropu koje izvlači zrak iz sobe/učionice i izbacuje ga van uz osiguran dovod svježega vanjskog zraka.
Osim toga, dogovara s ravnateljima mogućnost prijelaza na rad iz jedne u dvije smjene kako bi se pravovremeno moglo planirati mogućnosti drugačijega organiziranog prijevoza učenika.
U slučaju dječjih vrtića dužan je u vrtiću s većim brojem djece od propisanog, omogućiti povećanja broja odgojno-obrazovnih skupina i zapošljavanje novog odgojitelja, kao i omogućiti izvođenje programa predškole za svako dijete u godini prije polaska u školu. Mora osigurati i dodatna vozila za prijevoz djece.
Obaveze ravnatelja
U slučaju dječjih vrtića, ravnatelj mora utvrditi je li broj upisane djece u odgojno-obrazovnim skupinama u veći od propisanog i sukladno tome obavijestiti osnivača i zatražiti povećanje broja odgojno-obrazovnih skupina i zapošljavanje novoga odgojitelja.
Po pitanju nastave u školi, mora planirati mogućnost rada prema različitim modelima i utvrditi može li se u skladu s brojem učionica u svakoj od školskih zgrada izvoditi odgojno-obrazovni rad u jednoj ili dvije smjene.
Također je dužan prije početka pedagoške/nastavne godine utvrditi koji zaposlenici, učenici i djeca temeljem odluke koju donosi liječnik primarne zdravstvene zaštite ne smiju raditi ili boraviti u ustanovi jer spadaju u izrazito vulnerabilne skupine.
Dužan je izraditi protokol kretanja hodnicima i uporabe sanitarnih prostora najbližih sobi/učionici uz detaljan plan održavanja higijene i propisane dezinfekcije.
Prijevoz djece i učenika
S obzirom na različite načine prijevoza djece/učenika, nije moguće propisati jedinstvene mjere već će osnivači i ravnatelji morati dogovoriti prijevoz u skladu s propisanim mjerama sukladno načinu prijevoza.
Sukladno navedenim Preporukama, u autobusu je obvezno nošenje maske te je preporučljivo razraditi raspored sjedenja djece/učenika pri čemu jedan učenik svakoga dana sjedi na istom mjestu u dolasku i odlasku iz škole.
Za djecu/učenike s teškoćama u razvoju koji se prevoze posebnim vozilima u slučaju da se istim prevoze u različito vrijeme, obvezna je dezinfekcija vozila (sjedala, rukohvata i sl. prije ulaska druge skupine učenika). Ako je predviđeno, s djecom/učenicima s teškoćama u razvoju može biti i pratitelj.
Prehrana u dječjim vrtićima i školama
Prehrana se može organizirati u sobi/razredu ili u blagovaonici pri čemu djecu/učenike u blagovaonicu vodi odgojitelj/učitelj koji je s učenicima prije toga imao nastavu.
U slučaju potreba izvođenja nastave na daljinu, odnosno izostanka djece/učenika u vrtiću/školi, potrebno je uzeti obzir u smanjenje količine pripremane hrane. Preporučuje se osnivačima da unaprijed upoznaju roditelje s plaćanjem prehrane u vrijeme izbivanja djeteta/učenika.
Između djece/učenika obvezan je razmak, a stolove u blagovaonici potrebno je očistiti između ulazaka dviju skupina.
Prvi dan
U dječjim vrtićima, za djecu koja se tek uključuju u sustav ranog i predškolskog odgoja, roditelj može ući u dječji vrtić uz pridržavanje epidemiološkim mjera (mora se preobuti ili imati plastične navlake za obuću, obvezan je imati masku na licu, dezinficirati ruke itd.) i s djetetom može boraviti maksimalno 15 minuta dnevno.
Slično je i u školama, a s obzirom da će učenicima biti podijeljeni i udžbenici, potrebno je razraditi protokol i način preuzimanje istih od strane roditelja djeteta.
Učitelji prvi dan mogu iskoristiti i za održavanje roditeljskog sastanka, tj. davanje uputa vezanih za organizaciju rada, upoznavanje djece i roditelja s uputama i preporukama te dogovoriti mogućnosti međusobne komunikacije na daljinu jer se ne preporučuje ulazak roditelja u škole.
"Poštivanjem navedenih mjera štitimo zdravlje djece/učenika, odgojno-obrazovnih radnika i svih zaposlenika u odgojno-obrazovnoj ustanovi, a neizravno i zdravlje svojih obitelji i građana Republike Hrvatske", navodi se u dokumentu kojeg u cijelosti možete pročitati ovdje.