SMRTONOSNI SPLET /

Prometni stručnjak otkriva pet kobnih faktora krivih za nesreću u Puli: 'U pravilu se radi o lancu uzroka'

Image
Foto: Srecko Niketic/PIXSELL

Načelno i slikovito, za aktivnu sigurnost leta (da se nesreća ne dogodi) bitna su tri čimbenika: brzina, visina i pamet, pričem su za preživljavanje minimalno potrebna dva, ističe Željko Marušić

31.3.2023.
19:34
Srecko Niketic/PIXSELL
VOYO logo

Zrakoplovne nesreće u pravilu se događaju zbog niza uzroka (“lanca uzroka”) u negativnom međudjelovanju, rijetko zbog samo jednog razloga. To je, izvjesno, bio slučaj s padom ultralakog slovenskog zrakoplova Pipistrel Virus, danas u Zračnoj luci Pula, u kojem su poginule dvije njemačke osobe, isiče prometni stručnjak Željko Marušić za Autoportal.

Image
PROIZVODI SE U SLOVENIJI /

Ovakav zrakoplov srušio se u Puli! Oglasio se iskusni pilot, ima dvije teorije o padu: 'Ovako nešto se izuzetno rijetko događa'

Image
PROIZVODI SE U SLOVENIJI /

Ovakav zrakoplov srušio se u Puli! Oglasio se iskusni pilot, ima dvije teorije o padu: 'Ovako nešto se izuzetno rijetko događa'

Riječ je o ultralakom sportskom zrakoplovu, visokokrilcu s T-repom, podvozjem tima tricikl i konstrukcijom od polimernog kompozita ojačanog ugljičnim vlaknima (CFRP), koji se pokreće 4-cilindarskim bokserskim benzinskim motorom sa zračno-tekućinskim hlađenjem Rotax 912 ULS snage 75 kW (102 KS).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pet presudnih čimbenika

Za nasreću, izvjesno, odnosno moguće, bili su presudni sljedeći čimbenici

1. Laki sportski zrakoplov Pipistrel Virus je sa Zračne luke Pula uzletio uzletno-sletnom stazom 0927, smještenom na pravcu istok-zapad, koja je u trenutku polijetanja bila pod udarom južnog vjetra “juga“. Kod većeg i snažnijeg zrakoplova taj bi utjecaj bio malen, a kod malog, razmjerno slabo motoriziranog zrakoplova taj je utjecaj bio značajan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

2. Tijekom polijetanja, zbog mogućeg manjkavog održavanja, u kritičnoj fazi leta pilot vjerojatno nije imao na raspolaganju punu snagu motora.

3. Njemački pilot, koji je lakim sportskim zrakoplovom Pipistrel Virus, upravljao s njemačkim kopilotom možda je loše odreagirao u nepovoljnim, odnosno kritičnim okolnostima dodatno pogoršanim bočnim udarom juga te je “prevukao” zrakoplov (previše povećao napadni kut, što je izazvalo slom uzgona (stoliranje), a specifičnom koncepcijom, s T-repom, i drastičan slom uzgona (superstoliranje) uz dodatno destabiliziranje udarom bočnog vjetra. Zrakoplov je upao u kovit i potpuno izgubljenu situaciju ,koja je rezultirala neminovnim padom.

4. Ne može se isključiti ni gubitak letnih sposobnosti pilota uslijed zdravstvenih problema – gubitak svijesti, infarkt…, u kritičnoj fazi leta.

5. Tragične posljedice pri padu s razmjerno male visine potakla je i konstrukcija zrakoplova s malom pasivnom sigurnošću (crashworthiness).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Načelno i slikovito, za aktivnu sigurnost leta (da se nesreća ne dogodi) bitna su tri čimbenika: brzina, visina i pamet, pričem su za preživljavanje minimalno potrebna dva. Izvjesno Pipistrel Virus, nakon polijetanja u Zračnoj luci Pula, našao se u situaciji da ne raspolaže nijednim (!) čimbenikom aktivne sigurnosti, pa je pad zrakoplova, usto male pasivne sigurnosti (zaštite pri padu), bio neizbježan, usto i tragičan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
bomba
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo