Eldaru Gadžievu se srce stisnulo kada je jednog dana u travnju čuo lupanje iz motora svoje Škode. Gadžijev, koji posjeduje vozni park od četiri automobila koje iznajmljuje kao taksi u Moskvi, znao je da je užasno i skupo vrijeme za kvar.
Cijene rezervnih dijelova, ako ste ih uopće mogli pronaći, izmakle su kontroli otkako je Vladimir Putin dva mjeseca ranije naredio invaziju na Ukrajinu.
“Shvatio sam da sam u lošoj situaciji. Mislio sam: popravak će koštati koliko i auto”, rekao je Gadžijev, a prenosi Guardian. "Zastupstva su bila beskorisna. Iz njegove trgovine autodijelovima rekli su mu da je lista čekanja duga mjesecima", dodao je.
Stoga je pokušao objaviti na jednom chatu. Tada mu je telefon "izgorio" od poziva. Primio ih je na desetke, uglavnom od "dilera" koji su mu nudili susret ili su mu davali pomalo čudna obećanja da će dobiti dijelove koji su mu potrebni. Sumnjao je da su mnogi dijelovi koji su mu bili ponuđeni ukradeni.
Vratili novac i uzeli dijelove
Gadžijev je rekao da je na kraju platio osam puta veću cijenu za svoje popravke. Drugi kažu da su cijene skočile deset puta.
"Mi smo u prilično tužnoj situaciji u pogledu popravka i održavanja automobila u Moskvi. Središnja skladišta su zatvorena krajem veljače, a ni pristigli dijelovi po narudžbi nisu nam dani. Vratili su novac i sve dijelove odnijeli u inozemstvo", rekao je Aleksej Atapov, vlasnik tvrtke za popravak automobila.
“Zbog ovakvih skokova cijena jednostavno su obustavili sve aktivnosti. Centralna skladišta su prazna. Dva tjedna nakon 24. veljače cijene za automobilske dijelove dosegle su vrhunac. Nešto što bi koštalo 900 rubalja (111 kuna) koštalo bi 7.000-7.500 rubalja (900-930 kuna). Originalno auto ulje koštalo bi 12.000 umjesto 1.200 rubalja”, rekao je.
Dok ruska vlada promiče svoju politiku zamjene uvoza i "paralelnog uvoza", koji uvoznicima dopuštaju da ignoriraju zabrane slanja rezervnih dijelova u Rusiju, to je tek početak i malo je vjerojatno da će ponuda uskoro dostići potražnju, tvrde analitičari. U međuvremenu, dokazi sugeriraju da krivotvoreni i ukradeni dijelovi preplavljuju tržište.
I cijene automobila lete u nebo
Tržište se nastoji prilagoditi. Wildberries, ruski online trgovac, dodao je dijelove automobila uključujući motore, mjenjače, dijelove šasije i druge, u svoju ponudu. No, u ovom trenutku, tržišni igrači kažu da su zalihe dosegle limite.
"Sve zamjene su vrlo brzo nestale", rekao je Atapov.
Nestašice pogađaju i nove automobile. Avtovaz, najveći ruski proizvođač automobila, najavio je otkaze za radnike zbog nedostatka stranih dijelova, točnije poluvodiča. Prodaja automobila u Rusiji pala je u svibnju za 83,5 posto, priopćilo je u ponedjeljak Udruženje europskih poduzeća (AEB), a cijene novih automobila porasle su u prosjeku za 50 posto.
Nova Lada Grantas koju proizvodi Avtovaz neće imati ključne sigurnosne značajke, uključujući ABS i zračne jastuke, kao i ograničenja emisije ispušnih plinova i navigacijske sustave.
Situacija bi mogla biti još zabrinjavajuća u ruskoj zrakoplovnoj industriji. "Glavni problem je što uslužne tvrtke, tvrtke koje servisiraju i certificiraju Airbuse i Boeinge i dijele papire koji dopuštaju letove aviona u Europu, više ne smiju davati te papire", rekao je viši izvršni direktor Sukhoi Superjet-a.
Jedan pilot koji je za svoju zračnu tvrtku redovito pokrivao letove na srednjim letovima za Ujedinjeno Kraljevstvo i druga europska odredišta napisao je da je situacija "zeznuta", dodajući da smatra da njegova tvrtka ignorira sigurnosne brige koje su piloti redovito postavljali.
Maxim Pyrkov, pilot ruskog Nordwind Airlinesa, objavio je fotografiju s moskovske zračne luke Šeremetjevo na kojoj se vidi kako su nedavno iznajmljeni avioni 777 kompanije parkirani na pisti "čekajući bolja vremena, ako dođu, naravno".