Kako uspjeti u svijetu i bez 'pomoći' političara
Viktor Marohnić domaći je 'dečko iz garaže' kojem se smiješi svjetski uspjeh. S partnerom Sašom Šarunićem prije šest godina počeo je raditi na projektu kojim je želio osvojiti svijet.
ShoutEm je tada bila platforma putem koje je korisnicima bilo omogućeno jednostavno stvaranje vlastite društvene mreže. Iako relativno uspješni u tome, putem su nanjušili perspektivniju nišu, te su svoj proizvod odlučili potpuno izmijeniti i pod istim imenom svjetskom tržištu ponuditi platformu za jednostavnu i brzu izradu mobilnih aplikacija.
Rizičan potez se itekako isplatio, jer odmah su ga prepoznali brojni klijenti (broje se u desetcima tisuća širom svijeta) i ozbiljni investitori. ShoutEm je prije dvije godine dobio svojih prvih 1,2 milijuna dolara investicije od slovenskog fonda RSG Capital, što ga je gurnulo u smjeru osvajanja svjetskog tržišta. Tvrtka se i dalje razvija, ima ured u New Yorku i Londonu, te se sprema na novu, još ozbiljniju rundu investicije, ali i na najvažniju stepenicu u životu tehnoloških
Visokotehnološka
Danas mladi poduzetnici na čelu tehnoloških tvrtki u nastanku dobivaju ordenje od predsjednika države, američki investitori se u audijenciju pozivaju preko Facebooka, o investicijama se priča u središnjim informativnim emisijama nacionalnih TV-kuća... Odakle sad sve to i kako je izgledalo imati
Naša prva ideja o
Čak je i na globalnoj razini bilo svega nekoliko
Ako po strani ostavimo show, zadovoljavanje taštine i skupljanje medijske minutaže, što država može učiniti kako bi mlade hrvatske tvrtke i poduzetnici mogli ostvariti svoje ambicije? Ima li mjesta za državu, državne interese i/ili pomoć u takvim pothvatima? Ne volim političare, oni ne stvaraju ništa, a iako kažu da rade na dobrobit društva, uz njih se veže gomila kontroverznih stvari, poput neprimjerenih primanja, doživotnih penzija i drugih privilegija koje bacaju sjenu na sve što bi oni trebali predstavljati. Eventualno Radimir Čačić ima neki kredit kod mene, ali i on ima problem da se bavio granom industrije (građevinom) koja spada tamo negdje u 20. stoljeće. Nisam još vidio niti jednog političara za kojeg mogu biti siguran da se bavi politikom iz ispravnih pobuda, a ne oportunistički.
Zato mi se ne sviđa da se političari sad povezuju s nečim na čemu nas nekolicina radi danonoćno već godinama, te pričaju o tome kao o nekom velikom uspjehu. Mi smo još daleko od uspjeha, ali radimo na tome i vjerujemo u potencijal. Izgradili smo zajednicu vlastitim radom i trudom, te pokazali da se može nešto napraviti. Moji partneri i ja smo od dvoje ljudi u roku od šest godina narasli na tvrtku od skoro 60 zaposlenih i tu ne mislimo stati, nego planiramo napraviti nešto još veće i služiti kao primjer još dugo godina. Kao što mi mijenjamo svijest o poduzetnicima u nešto pozitivno, tako političari prvo moraju provesti dosta godina i dokazati se prije nego što bih ih ja pustio u naše dvorište.
Oslanjati se na političare može biti vrlo opasno – radi se o dugoročnim projektima tipa gradnje
Ipak, političari nude pomoć, barem deklarativno. Mogu li i oni pomoći u izgradnji
Tehnološkim tvrtkama ne treba puno novca – treba nam pametan novac, a najbolje bi bilo da taj novac dolazi od uspješnih privatnika koji ga reinvestiraju u nove tvrtke. No, budući da takvog novca kod nas nema puno, jednostavno nema puno uspješnih privatnih tvrtki, novac iz fondova EU možda je rješenje. Tu je BICRO bio vrlo uspješan, ali nije imao adekvatnu podršku vladajućih. BICRO već ima model prema kojem može osigurati značajnija sredstva i ima model po kojem investira u
Država pomaže škverove, poljoprivrednike, tradicionalne zanate... vjerojatno jer računa na otvaranje (ili barem zadržavanje) radnih mjesta, multiplikativni efekt i zadovoljstvo birača. Može li se opravdati ulaganje ili financijsko pomaganje jedne tehnološke tvrtke orijentirane na globalno tržište? Neće li njezini vlasnici, čim im se pruži prilika, spakirati torbe i zapaliti za Silicon Valley i kapital prikupljen u Hrvatskoj iskoristiti za stvaranje uspješne američke tvrtke?
Da. Mislim da bi bilo suludo tražiti da se sad odjednom investira hrpa novca u IT i
Ministarstvo gospodarstva kroz svoje poticaje rasipa puno novca na puno malih tvrtki po principu svima isto. Tim se sredstvima ne može započeti nikakav razvoj novog proizvoda. To je možda OK ako želimo te firme samo održavati na životu i zadržati radna mjesta, ali moram priznati da nisam siguran koliko se to razlikuje od spašavanja radnih mjesta u brodogradnji ili poljoprivredi. Ako neka konzultantska IT firma u današnje vrijeme ne može poslovati s dobiti, onda radi nešto vrlo pogrešno. Ono što je vrlo važno je da se prepoznaju oni koji su potencijalni novi Google ili Facebook i da se njih prati u razvoju do kraja.
Dakle, ako se u njih utrpa dovoljno novca, takve će tvrtke svoj profit ostaviti u Hrvatskoj, tu će zapošljavati?
Uz investiciju od 100 ili 200 tisuća eura,
Takva firma će vrlo vjerojatno biti prisiljena otvoriti tvrtku u Americi i poslovati tamo. U tom trenutku to više nije hrvatska firma, a Hrvatska gubi ono što bi mogla dobiti da je ta firma ostala u hrvatskom vlasništvu, postala profitabilna ili se prodala. Nije dobro ni da se tvrtku pokuša spriječiti da potraži financiranje vani ili nastavi raditi u inozemstvu, jer će vjerojatno ostati bez izvora financiranja i propasti. Rješenje je osigurati investiciju i pratiti firmu u kasnijem razvoju. Ako nema strategije za taj idući korak, onda ni ovaj prvi nema previše smisla.
OK, kada se već priča o lovi, nemojmo biti poput političara i pričajmo konkretno – koliko je novca potrebno da se Hrvatska upiše na
Više od toga ne može, a i ne može nam strategija biti ići na masovnost, jer u Hrvatskoj jednostavno nemamo toliko kadra da bismo podržali rast velikog broj hrvatskih IT tvrtki. Mi smo u zadnjih par godina zaposlili 50-ak ljudi i nije nam bilo lako naći kvalitetne ljude, ne znam što ćemo u trenutku kad će nam trebati novih 100 ili 200. Strategija treba biti fokus na mali broj visokoprofitabilnih tvrtki.
Naravno, novac nije sve što je potrebno tvrtkama da narastu. Primjerice, ShoutEm je zapeo za oko investicijskim fondovima iz Slovenije, Češke, Norveške, New Yorka i Silicijske doline. Mi možemo birati gdje ćemo uzeti iduću rundu investicija i tražimo partnera koji nam novcem, ali i znanjem te kontaktima, može pomoći da prerastemo u globalnog lidera u mobilnoj tehnologiji s prihodima preko 100 milijuna dolara godišnje. Nažalost, ni u najluđim snovima ne vidim da bi nam trenutno neki hrvatski investitor ili Vladina organizacija mogla biti partner. Ne donose na stol dodatnu vrijednost, znanje i kontakte, a to je ono što nama zaista treba.
Znači, politika, ni uz najbolju volju, ne može ništa napraviti da osigura ostanak i razvoj
Na pamet mi padaju poduzetnici hrvatskog podrijetla koji su se raselili po svijetu i izgradili uspješne tvrtke – oni imaju to iskustvo. U Americi sam upoznao nekoliko vrlo dobrih investitora hrvatskog podrijetla koji su u toj industriji i vode fondove vrijedne od 100 do 200 milijuna dolara i kada bi im se netko obratio, možda bi bili spremni pomoći. Također, mislim da ljude koji rade na tom projektu ne bi trebalo plaćati, nego da bi oni to trebali raditi na dobrovoljnoj bazi, tako smo sigurni da ljudi to rade iz ispravnih pobuda.
SAD ili EU?
Definitivno SAD, to je najbrže i najveće tržište koje se ne boji raditi sa
Poticaji ili potezne olakšice? Olakšice i poticaji, ali samo za one s većim potencijalom.
Farmeron ili WhoApi? Za sada Farmeron. Postoji toliko prilika na tržištu za koje nitko ne misli da imaju potencijal, a zapravo su ogromna prilika.
Privatnik ili poduzetnik? Poduzetnik. Više volim tu riječ. Čovjek koji poduzima nešto.
David McLure – biznismen ili showman?
Više je showman, ali s dobrim namjerama. On zasad nema tako velik poslovni uspjeh iza sebe kao neki drugi investitori, primjerice Marc Andreseen (Netscape, Skype), Paul Graham (YCombinator) ili investitorski
Trebamo li se i mi ugledati na gradove po svijetu i težiti stvaranju jednog snažnog i prepoznatog
Ono što nama zaista treba su Venture Capital fondovi i jedna dobra priča o uspjehu. Ali to treba biti prava priča, s podlogom u poslovnim rezultatima, ne nešto u žutoj štampi gdje su činjenice prenapuhane i izvrnute. Treba nam firma koja će zaposliti stotinjak ili više ljudi i generirati prihode po čovjeku koji višestruko premašuju troškove.
Nakon toga se više nitko neće usuditi reći da su