Od 24. do 29. studenog 2014. provedena je akcija tehničke ispravnosti vozila na cijelom teritoriju Republike Hrvatske, u organizaciji Hrvatskog autokluba, Centra za vozila Hrvatske i stanica za tehnički pregled vozila, a pod pokroviteljstvom Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa.
Ukupno je akciji pristupilo 13.835 vozila, ili 19,9 posto više nego 2013., te organizatori odaziv procjenjuju kao primjeren edukativno-preventivnoj akciji, a ujedno pruža i reprezentativne statističke podatke koje je moguće grupirati i upozoriti vozače na opasnosti.
Kod 5.283 vozila utvrđena tehnička neispravnost
Najviše je bilo osobnih automobila, njih 13.668, a nakon iscrpnih pregleda i obrade rezultata vidljivo je da je od ukupnog broja vozila koja su ove godine pristupila akciji, kod njih 5.283 ili 38,2 posto utvrđena tehnička neispravnost.
Nismo baš na visokoj razini
U Hrvatskom autoklubu komentiraju kako je ovo rezultat vrlo sličan rezultatu akcija održanih prošlih godina, te je i dalje zamjetno da stanje tehničke ispravnosti voznog parka u Hrvatskoj nije na osobito visokoj razini.
Neispravnost koja zabrinjava
U sklopu M1 kategorije vozila, odnosno kod osobnih vozila, dominantne skupine pogrešaka ili tehničke neispravnosti bile su one uređaja za kočenje – na 2.177 vozila, uređaja za osvjetljavanje – na 1.920 vozila, ovjesa i kotača – na 1.206 vozilu, motora – na 856 vozila, uređaja za upravljanje – na 709 vozila i ispušnog sustava (EKO test) – na 559 vozila.
Sve ove dominantne kategorije pogrešaka zabrinjavaju jer je riječ o sklopovima koji su ključni za sigurnost vozila, odnosno vozača, putnika, ali i ostalih sudionika u prometu koji bi mogli biti kolateralne žrtva manjkavog održavanja automobila.
Bilo je vozila iz 2014., a najstarije je iz 1959. godine
U Hrvatskom autoklubu kažu kako su akciji pristupala i vozila proizvedena 2014., njih ukupno 33, dok je najstarije vozilo koje je sudjelovalo u akciji iz 1959. Kao i ranijih godina, najveći broj vozila s utvrđenom tehničkom neispravnošću u akciji bio je starosti 12 do 14 godina, tj. godina proizvodnje im je 2000.-2002. Kod većine vozila koja su sudjelovala u akciji a starija su od pet godina te im je istekao garantni rok, utvrđeno je više različitih grešaka.
Prosječna starost svih vozila je veća od 13 godina
Prosječna starost voznog parka naše zemlje za osobne se automobile povećava i iznosi više od 12 godina, a prosječna starost svih vozila je veća od 13 godina. Također, u Hrvatskoj raste uvoz upravo automobila tih godišta, te su rezultati ove akcije jasan signal vlasnicima da nije dovoljno samo posjedovati automobil, nego ga treba redovito održavati u servisima, izvijestio je HAK na svojim internetskim stranicama.