Znate li kako jednostavno možete sačuvati svoj novac i živjeti s manje briga?

Redovitim održavanjem vozila možete znatno produljiti njegovo trajanje, kao i vrijeme između odlazaka mehaničaru. Osim toga, redoviti pregledi znatno će utjecati i na sigurnost.

20.3.2013.
10:48

Održavanje automobila štedi novac jer sprečava da mali problemi i kvarovi prerastu u velike i skupe. Evo što sve možete sami provjeriti.

Najjednostavnije je provjeriti gume. Održavanje guma, odnosno pneumatike može produljiti njihov vijek trajanja te spriječiti kvarove. Gume se pojačano troše jer su krivo napumpane, zbog nepravilne centriranosti i izbalansiranosti kotača, pogrešnih dimenzija i opterećenja, loših amortizera i – loših vozačkih navika. Tlak u gumama trebalo bi provjeravati jednom u desetak dana, te prije svakog dužeg putovanja, a posebice putujete li iz toplih u hladnije krajeve i obrnuto. Kad provjeravate gume, uvijek to činite kad su hladne. Vrlo je važno prilikom pregleda provjeriti ima li na njima oštećenja i je li možda na nekoj iskočio "bubreg". Provjerite ne samo vanjski izgled guma, nego i unutrašnjost bočnog zida. Pritom ne zaboravite pregledati i ventile. Ako nedostaje kapica, ponovno je stavite kako biste spriječili prodor nečistoća i vlage. Većinu problema moguće je otkriti vizualnom provjerom. Nedovoljno napumpane gume pokazuju znakove bržeg trošenja na vanjskim rubovima, dok će se prenapumpane najviše trošiti u sredini, odnosno na mjestu na kojem je najveća težina. Pravilno napumpane gume ravnomjerno raspoređuju težinu vozila. U vožnji izbjegavajte naglo kretanje i kočenje, brz ulazak u zavoj, kao i udarce u rubove i vožnju preko izbočina i rupa na cesti. U ljetnim mjesecima, kad su gume izložene utjecaju sunca, dobro ih je namazati sredstvom za zaštitu.

Što se tiče amortizera, njih ćete sami najlakše provjeriti njihanjem. Zaljuljajte svaki kut vozila nekoliko puta, a zatim ga pustite. Ispravan amortizer trebao bi zaustaviti ljuljanje automobila nakon jednog ili dva odskoka.

Poslije svakih prijeđenih 500 kilometara trebalo bi provjeriti razinu ulja u motoru. I to jednostavno možete sami učiniti. Sve što trebate napraviti je provjeriti šipku za mjerenje razine ulja. Ako je izmjerena razina ulja ispod ucrtane gornje linije ("puno"), dodajte manju količinu ulja. Budući da mnoge šipke za mjerenje ulja imaju dvije linije s praznim prostorom između, razina ulja uvijek bi trebala biti između tih dviju linija. U slučaju da se upali signalno svjetlo na komandnoj ploči automobila koje vas upozorava na problem s uljem, odmah zaustavite automobil i ulijte potrebnu količinu ulja. Nemojte ulijevati previše ulja jer je lakše dodati ulje nego ga kasnije izvaditi. Zbog toga može doći do curenja i dimljenja. U knjižici s uputama za korištenje pronaći ćete koje ulje smijete koristiti. Svakako zapamtite da nedostatak ulja može dovesti do najskupljih popravaka, pa je u određenim slučajevima potrebna zamjena cijelog motora. Najbolje vrijeme za provjeru ulja je ujutro jer se automobil "odmarao" preko noći.

Poslije svakih 10.000 kilometara ili jednom godišnje potrebno je provjeriti i stanje kočnica. Kočnice su najvažniji sigurnosni sustav na vozilu. Svi dijelovi sustava za kočenje u vozilu ne troše se istovremeno, a osim toga, može vam se dogoditi da prijeđete tisuće kilometara s neispravnim kočnicama. Ako vozite normalnom brzinom i ni na koji način ne oštećujete sustav kočenja, može se dogoditi da su kočnice gotovo istrošene, a da to ne znate. Jedan od načina na koje možete provjeriti stanje kočnica (osim, naravno, redovitim odlaskom automehaničaru) je taj da pri brzini od 30-ak km/h naglo pritisnete kočnicu. Na cesti na kojoj to činite ne smije biti prometa, te mora biti suha i asfaltirana. Ukoliko kočnica "hvata" na 5 cm (ili manje) od poda, moguće je da su istrošene obloge ili možda ima premalo ulja za kočnice. Osjećaj mekog zahvata na papučici kočnice također je znak problema u sustavu za kočenje.

Sami možete i redovito čistiti akumulator. Čišćenje se ne preporučuje iz estetskih razloga, nego kako biste spriječili gubitak energije. Akumulator je spremnik energije koji pretvaranjem električne energije u kemijsku (punjenje) akumulira određeni dio dovedene mu električne energije. Priključkom trošila na stezaljke vrši se obrnuti proces, odnosno pretvaranje kemijske u električnu energiju (pražnjenje akumulatora). Do stvaranja i čuvanja "struje" u akumulatoru dolazi jer dio napona koji pokreće trošila odlazi natrag na stezaljke akumulatora, pa pretvaranjem električne energije u kemijsku dolazi do spremanja/akumuliranja. Na svakom akumulatoru postoji pozitivan i negativan priključak (pol). Ako ova dva pola premostite žicom, izazvat ćete kratki spoj i iskrenje jer je žica dobar prijenosnik struje. Prašina i druge nečistoće također mogu biti prijenosnici električne energije, naročito kad su vlažni. Oni mogu stvoriti gotovo nevidljiv električni provodnik koji može polako odvoditi električnu energiju, pa će se akumulator brže prazniti. Vjerojatno ne postoji gore iznenađenje nego kad pokušate upaliti automobil, a čujete samo škljocanje. Upravo kabeli i polovi akumulatora spadaju među najzanemarenije dijelove automobila. Na svakih 10.000 kilometara potrebno je provjeriti jesu li oksidirale kleme na akumulatoru, kao i stanje elektrolita. Naime, razinu elektrolita posebno je potrebno provjetravati za ljetnih mjeseci jer tada voda isparava i ploče mogu ostati suhe.

Sami možete provjeriti i sigurnost ručne kočnice, sirene (zvučnog signala), brisača, grijača stakla, ispravnost svjetlosne signalizacije, ogledala i sl. Također, potrebno je obratiti pažnju nakuplja li se neka tekućina ispod automobila. Vlažna mjesta ispod stražnjeg dijela vozila mogu značiti da gorivo curi iz rezervoara ili cijevi za dovod goriva. Tamnije mrlje blizu stražnjeg dijela mogu upućivati na to da curi ulje za diferencijal. Žute ili tamnije mrlje ispod prednjeg dijela vozila znače da curi ulje iz motora ili iz mjenjačke kutije kod vozila s prednjim pogonom. Crne masne mrlje ispod srednjeg dijela vozila mogu dolaziti od ulja iz automatskog mjenjača, a ako se nalaze ispod prednjeg dijela vozila s prednjim pogonom, znači da curi iz mjenjačke kutije. Zelene, plave ili bezbojne vlažne mrlje mogu dolaziti od tekućine za hlađenje koja curi iz hladnjaka, cijevi ili pumpe za vodu.

Ove stvari koje sami možete provjeriti stvar su vaše dobre volje, treba vam samo malo vremena i morate biti spremni na to da ćete zaprljati ruke. Čak i ako ovo ne želite raditi sami, poznavanje problema omogućit će vam da o njemu na pravi način porazgovarate s automehaničarom.

Možda će te zanimati

Telegram

Imaš priču? Javi nam se!
Imaš priču, ekskluzivu ili jednostavno temu za koju bi se trebalo čuti? Javi nam se, a mi ti jamčimo anonimnost.
Pošalji priču
Imaš priču? Javi nam se!
Imaš priču, ekskluzivu ili jednostavno temu za koju bi se trebalo čuti? Javi nam se, a mi ti jamčimo anonimnost.
Pošalji priču

Izdvojeno

Regionalni portali