Nitko ne čita uvjete korištenja na web stranicama koji su najčešće napisani vrlo sitnim slovima. Naravno, trebamo biti zabrinuti za našu privatnost, ali ove ugovore koji su često puta jednostrani je gotovo nemoguće dešifrirati te se čini besmislenim da u slučaju ako Facebook ili Google rade nešto što nam se ne sviđa, da ih jednostavno prestanemo koristiti.
Ovo možda zvuči kao dobar izgovor za preskakanje preko dugačkog sivog bloka sitno napisanog teksta, međutim korporativni odvjetnik Andrew Nicol tvrdi da je još uvijek to samo izgovor. Bilo da mislimo da možemo učiniti nešto u vezi toga ili ne, tvrdi on, bolje je kada barem znamo s čime se slažemo ili kojih se prava odričemo kada posjećujemo popularna online odredišta, piše Time.
"Mnoge od tih web stranica su definitivno postavljene kako bi zaradile novac od velikih količina podataka", kaže Nicol, a njihov cilj postojanja je potpomognut napisanim uvjetima korištenja usluge koji im daju široka prava da prikupljaju, spremaju, dijele i ponekad prodaju vaše osobne podatke.
Srećom za nas ostale, Nicol je upotrijebio svoje pravničke vještine kako bi ove sporazume pojednostavio i objasnio normalnim jezikom (te objasnio time i zašto bismo o takvim stvarima trebali brinuti). Prije dva tjedna on je pokrenuo stranicu ClickWrapped.com koja se sastoji od analiza kako se 25 velikih web stranica, uključujući Google, Facebook i Amazon odnose prema vama i vašim podacima koje im ostavljate.
Wikimedia, stranica koja stoji iza megapopularne Wikipedije nalazi se na vrhu s 86 bodova (od ukupno 100). Postoji dobar razlog za to. Naime, ona uzima samo osobne podatke koji su joj nužni kako bi isporučila svoje usluge. Također obećava informirati korisnika u roku od tri dana ako vlada ili policija zatraži od nje neke informacije o korisniku te traži povratnu informaciju od korisnika prije unošenja amadmana u postojeći ugovor.
Ipak, kada ljudi zaista obraćaju pozornost na online privatnost i korištenje njihovih privatnih podataka, uglavnom su usredotočeni na Google i Facebook.
Prema procjenama stranice ClickWrapped, ove dvije kompanije nalaze se na trećem, odnosno četvrtom mjestu. Google je upozoren zbog dijeljenja korisničkih podataka kako preko svojih platformi tako i preko tzv. trećih strana, međutim Nicol je ipak pohvalio jednostavno napisani engleski tekst na njihovim stranicama. Facebook pak gubi bodove jer ova kompanija može pratiti što radite na drugim webstranicama te postavlja zahtjeve za vašim informacijama čak i kada zatvorite svoj račun.
Facebook također ima nekoliko čudnih odredbi koje ga koštaju dodatnih bodova u raznim kategorijama.. Na primjer, jeste li znali da je obilježavanje prijatelja na fotografijama bez da prethodno dobijete njihovo dopuštenje te neaužiriranje vlastitih podataka o informacijama o kontaktu, zapravo tehničko kršenje Facebookova ugovora o usluzi?
"To je potpuno neprovedivo," kaže Nicol. Međutim, to im ipak daje za pravo da ukinu vaš korisnički račun. Ako vas želi ukloniti sa svojih stranica, "Facebook će biti u mogućnosti da se osloni na bilo koji broj nerealnih odredbama kao što su ove", ističe Nicol.
Na dnu liste je stranica Craigslist s rezultatom od 45 bodova, a to je ujedno i jedina stranica s rezultatom ispod ispod 50 bodova na 100-bodovnoj ljestvici.
"Craigslist može učiniti gotovo bilošto što želi sa sadržajem koji im pošaljete," piše Nicol. Također ova stranica nije transparentna kad je riječ o zahtjevima vlasti za određenim informacijama o njezinim korisnicima. U sporazumu s korisnikom predviđeno je da stranica može u bilo kojem trenutku napraviti izmjene odredbi te izbaciti bilo koga sa servisa bez nekog posebnog razloga. Na kraju krajeva, tu je konačno i bizarna klauzula o "likvidiranoj šteti" koja kaže da, ako ste "kopirali, prikupljali ili distribuirali sadržaje objavljene na Craigslistu," ova stranica od vas može tražiti 25.000 dolara odštete.
Čak i ako ste slučajno objavili nešto u krivoj kategoriji ili označili nešto zastavicom bez posebnog razloga, uvjeti ovog servisa kažu da dugujete Craigslistu 25 dolara. "To je jednostavno suludo", kaže Nicol.
Još jedan problem s mnogim od ovih uvjeta korištenja je taj da vas tjeraju da bilo koju nesuglasicu rješavate putem arbitraže, odnosno da se odreknete svog prava da ove kompanije tužite. Izuzetak od toga su tzv. small-claims sudovi koji imaju ograničenu nadležnost u privatnim građanskim sporovima te nude jeftin, jednostavan i brz način rješavanja sporova bez odvjetnika.
Ipak, ovi potrošački ne-prijateljski uvjeti sve više prevladavaju u svim vrstama ugovora o uslugama, što je vjerojatno razlog zašto se mnogi frustrirani ljudi sve više odlučuju na tužbe protiv velikih online kompanija.