Moze li se o elektromobilnosti praviti viceve? Moze, ako covjek misli da je na pravoj strani. To vrijedi za predsjednika Uprave Daimlera, Dietera Zetschea, koji za sebe tvrdi, kao i drugi njemacki proizvodaci automobila, da je obavio svoje zadace u vezi s elektroautom. Shodno tomu je samouvjereno nastupio i na tradicionalnoj konferenciji o elektromobilnosti, pise Deutsche Welle.
Tu ima nesto od poznatog skeca "Dinner for One", koji se tradicionalno prikazuje na Staru godinu, izjavio je on na "eMobility Summit-u" Tagesspiegela u Berlinu. "The same procedure as every year. Bilo bi dobro razmisliti o tomu da se danas odrzi isti govor kao na ranijim konferencijama i vecini vjerojatno nista ne bi bilo cudno." Razlog za to nije mozda ogranicena sposobnost slusatelja nego ograniceni napredak u Njemackoj glede nastojanja da se milijun elektroautomobila dovede na ulice.
Njemacka tek na 11. mjestu
Do 2020. bi trebao biti ostvaren cilj da se njemackim cestama vozi milijun elektroautomobila. To je plan koji su prije pet godina skupa prihvatili politika, industrija i znanost. Ali, trenutno do magicne granice nedostaje 970.000 automobila. Prema analizi konzultantske tvrtke McKinsey Njemacka je po broju prijavljenih elektroautomobila na jedanaestom mjestu, cak iza malih zemalja kao sto su Portugal, Danska ili Norveska.
To nije tako zbog nedostatka ponude, naglasava predsjednik Saveza njemacke automobilske industrije Matthias Wissmann. Njemacka je uz Japan i SAD, po misljenju prakticno svih strucnjaka u svijetu, jedan od vodecih ponudaca elektroautomobila. "Prema McKinseyju mi cak imamo najraznovrsniju ponudu. Trenutno njemacka industrija ima na trzistu 17 modela, a tijekom ove godine pojavit ce se jos 12 novih modela."
Proizvodacima elektroautomobili prejeftini
29 modela njemackih ponudaca imaju u ocima potencijalnih kupaca jednu zajednicku osobinu: oni su preskupi, pogotovo s obzirom na trenutno niske cijene benzina. Prema istrazivanjima kupci su spremni za novi elektroautomobil platiti samo dvije do tri tisuce eura vise nego za obicni auto. A to nije dovoljno. Jedan novi Mercedes B-Klasse s benzinskim motorom moze se dobiti vec od 27.000 eura. Slican model na elektricni pogon stoji 39.000 eura.
Mercedes B-Klasse na elektricni pogon stoji 39.000 eura Ako se uracunaju i troskovi razvitka onda je to premalo i upravo "ekonomski besmisleno", brani se sef Daimlera Zetsche. "Iako ne mogu zaviriti u bilance svih nasih suparnika, siguran sam da kod svih nas to izgleda isto. Mi danas u svakom elektroautu ostavljamo novac, a to ne mozemo ciniti u bilo kojem obujmu."
Premije za kupce i porezne olaksice?
Troskovi ce se smanjiti samo ako se poveca broj prodanih automobila, a to je zacarani krug. Proizvodaci automobila smatraju da je sad na potezu politika. Bez financijske potpore nista se nece pomaknuti, smatra Zetsche. "Ovdje govorimo o premoscivanju, o jasno ogranicenom vremenu u kojem se pokusava nadoknaditi nedostatke koje proizvod jos ima."
Zetsche si moze puno toga zamisliti, pocevsi od poreznih olaksica preko izravnih premija kupcima do masovnog kupovanja elektroautomobila za javne potrebe. "Mislim da to moramo odluciti ako Njemacka zeli prednjaciti." U sadasnjim uvjetima je "potpuno nerealno" ocekivati da ce do 2020. na njemackim cestama biti milijun elektroautomobila.
Politika ne zeli "crnog Petra"
To je jasna poruka koja ne stize do Saveznog ministarstva prometa. CDU-ov politicar i parlamentarni drzavni tajnik u tom ministarstvu Norbert Barthle odbija mogucnost financijskih potpora. Njihov efekt u pravilu brzo splasne i dugorocno nista ne donosi, kaze on. Umjesto toga Savezna vlada nade polaze u veca prava vozaca elektroautomobila u prometu. Tek nedavno je predlozen zakon po kojemu bi za ta vozila bili omoguceni besplatno parkiranje, koristenje trakova za autobuse i druge iznimke. "Ovim zakonom povecavamo mogucnosti za davanje vecih prednosti elektroautomobilima. Njega sada gradovi i opcine moraju iskoristiti na odgovarajuci nacin."
Od proizvodaca automobila Barthle zahtijeva osjetno smanjenje troskova. "Mislim osobito na istrazivanja i razvitak na podrucju baterija i celija." Njemacka je proteklih godina izgubila puno istrazivacke i proizvodne kompetencije. "Njih mora vratiti, nadoknaditi zaostatak. Na tomu svi trebaju raditi." Posebno je vazno razviti bolju bateriju s vecom ucinkovitoscu kako bi auto mogao prijeci vecu udaljenost s jednim punjenjem.
Nema alternative
Cinjenica je da ni politika ni proizvodaci automobila ne mogu opusteno cekati kako ce se elektromobilnost dalje razvijati. Za Daimler, BMW, VW i ostale radi se o tomu da do 2020. kod svojih automobila smanje prosjecno izlucivanje ugljicnog dioksida na najvise 95 grama po kilometru, sto zahtijeva Europska komisija. To mogu postici samo ako budu prodali dovoljan broj elektroautomobila.
Ali, i politika je pod pritiskom. U Njemackoj je autoindustrija previse vazan gospodarski cimbenik, a da bi ga se moglo zapostaviti. U to nade polaze sef Daimlera Zetsche. "Kad se pogleda vanjskotrgovinsku bilancu vidi se da je to uglavnom suficit autoindustrije. To je u Njemackoj svima jasno." Uostalom, industrija i politika razgovaraju. "Vidimo i napredak i vjerujem da cemo na tom podrucju vidjeti daljnje odluke", uvjeren je Zetsche.