Otkrivena plava planeta na kojoj pada tečno staklo (VIDEO)

Gasoviti džin

12.7.2013.

Astronomi su otkrili planetu azurno plave boje koja kruži oko zvezde udaljene 63 svetlosne godine, što je prvi put da su naučnici mogli da ustanove stvarnu boju planete van našeg Sunčevog sistema, izveštavaju Nasa i Evropska svemirska agencija, piše Blic.

Reč je o planeti, nazvanoj HD 189733b, gasovitom džinu, na kojoj duvaju vetrovi brzinom od 7.200 kilometara na sat i vlada dnevna temperatura od 2.000 Farenhajta (1.093 Celzijusa), što znači da je moguće da na njoj, zbog jakih vetrova sa strane, pada tečno staklo.

HD 189733b spada u klasu planeta nazvanih “vrući Jupiteri”. Slične su po veličini gasovitom džinu u našem solarnom sistemu, ali za razliku od Jupitera, one su vrlo blizu svojoj matičnoj zvezdi.

Plava boja ne potiče od refleksije sa okeana, kao što je slučaj na Zemlji, “već zbog maglovite, vetrovima spaljene atmosfere koja sadrži oblake na velikim visinima, prošaranim silikatnim česticama”, obaveštava Nasa.

Silikat koji se kondenzuje u toploti može da formira veoma male kapljice stakla koje svetluca plavom svetlošću, pre nego crvenom.

Nasa je pomoću teleskopa Habl otkrila planetu 2005. godine, ali je tek sada na osnovu njegovih opservacija mogla da utvrdi da je planeta tamno plave boje.

Da bi otkrili boju planete, astronomi su merili koliko svetlosti se reflektuje sa njene površine. Koristili su teleskop Habl kako bi planetu posmatrali pre, za vreme i posle prolaska pored zvezde oko koje kruži. - Videli smo kako svetlost celog sistema pada na plavi deo spektra kada je planeta prolazila iza zvezde. Iz tih podataka, možemo da zaključimo da je planeta plave boje, jer je signal ostao konstantan i u drugim bojama koje smo merili - objašnjava Tom Evans sa Univerziteta Oksford.

Planeta je udaljena samo 4,6 miliona kilometara od zvezde, zbog čega ima sinhronu rotaciju, što znači da je ka matičnoj zvezdi okrenuta uvek jedna strana planete, dok je druga strana uvek u mraku.

//www.youtube.com/embed/LQa476gOIU4?rel=0