Pandemija koronavirusa ugasila je industrijsku aktivnost i privremeno spustila razinu onečišćenja u cijelome svijetu, pokazuju snimke satelita Europske svemirske agencije. Jedan je stručnjak čak rekao kako ovaj iznenadni pomak predstavlja "najveći eksperiment dosad" u smislu smanjenja industrijskih emisija.
Očitanja satelita pokazuju da su u proteklih šest tjedana razine dušikova dioksida (NO2) u gradovima i industrijskim klasterima u Aziji i Europi bile znatno niže nego u istom razdoblju prošle godine, piše Guardian.
Dušikov dioksid oslobađa se iz automobilskih motora, elektrana i drugih industrijskih procesa, a smatra se da pogoršava simptome respiratornih bolesti kao što je astma. Iako on sam nije staklenički plin, ovaj zagađivač potječe iz istih aktivnosti i industrijskih sektora koji su odgovorni za velik udio svjetskih emisija ugljika i onih koje pokreću globalno zagrijavanje.
Koliko je izgledna ovakva slika u budućnosti?
Paul Monks, profesor sa Sveučilišta u Leicesteru, predvidio je da ćemo iz ovoga naučiti važne lekcije.
"Sada nehotice provodimo eksperiment najvećih razmjera ikad viđen. Gledamo li upravo ono što bi nam mogla donijeti budućnost ako prijeđemo na gospodarstvo s niskim udjelom ugljika? Ne umanjujem gubitak života uslijed koronavirusa, ali ovo bi nam moglo dati nadu - da vidimo što se može postići", objasnio je.
Monks, bivši predsjednik savjetodavnog odbora za kvalitetu zraka u Velikoj Britaniji, rekao je da bi smanjenje zagađenja zraka moglo donijeti neke zdravstvene koristi, iako je malo vjerojatno da će nadoknaditi gubitak života od bolesti.
Mogu li čestice onečišćenja u zraku biti vektor koji širi Covid-19?
"Čini se posve vjerojatnim da će smanjenje onečišćenja zraka biti korisno osobama u osjetljivim kategorijama, primjerice oboljelima od astme. To bi moglo smanjiti širenje bolesti. Visoka razina onečišćenja zraka pogoršava stanje kod zaraze jer stvara upalu i narušava imunitet", objasnio je.
Poljoprivreda bi, prema njegovim riječima, također mogla profitirati od pandemije jer zagađenje zaustavlja rast biljaka.
Svjetska zdravstvena organizacija opisuje NO2 kao "otrovni plin koji uzrokuje značajnu upalu dišnih putova" u koncentraciji većoj od 200 mikrograma po kubnom metru. Čestice zagađenja mogu prenositi patogene, kao i pogoršati postojeće zdravstvene probleme. WHO sada istražuje mogu li čestice onečišćenja u zraku biti vektor koji širi Covid-19 i čini ga zaraznijim.
Značajan pad razine onečišćenja u Wuhanu
Jedan od najvećih padova razine zagađenja mogao se primijetiti nad Wuhanom, gradom u središnjoj Kini, koji je krajem siječnja stavljen u strogu karantenu. Ovaj grad s 11 milijuna ljudi služi kao glavno prometno središte i dom je stotina tvornica koje isporučuju automobilske i druge dijelove u globalne opskrbne lance.
Prema podacima NASA-e, razina dušikova dioksida u istočnoj i središnjoj Kini sada je između 10 i 30 posto niža nego inače!
'Prodisala' je i Južna Koreja
Razina NO2 također je pala u Južnoj Koreji, koja se dugo borila s visokim emisijama iz velike flote elektrana na ugljen, ali i iz obližnjih industrijskih postrojenja u Kini. Ova zemlja je izbjegla stavljanje čitavih regija u blokadu, ali pomno prati i izolira sumnjive slučajeve koronavirusa.
Razina NO2 u Italiji pala je za 40 posto
Promjene u sjevernoj Italiji posebno su dojmljive jer se dim iz guste skupine tvornica zarobi u Alpama na kraju doline Po, što čini našu susjednu zemlju žarištem onečišćenja u zapadnoj Europi. Otkako je zemlja od 9. ožujka u karanteni, razina NO2 u Milanu i ostalim dijelovima sjeverne Italije pala je za oko 40 posto.
"Ovo je prilično bez presedana", rekao je Vincent-Henri Peuch, direktor Kopernikove službe za atmosferu. "U prošlosti smo vidjeli ovako velike varijacije na jedan dana ili tako nešto zbog vremena. Ali nije bilo utjecaja na emisije koji traje toliko dugo."
Uzrok još nije jasan. Jedna od mogućnosti je usporavanje aktivnosti u industrijskom srcu Italije. Drugi je čimbenik vjerojatno smanjenje cestovnog prometa, koji čini najveći udio emisije dušikova dioksida u Europi.
Peuch dodaje da sateliti sada počinju primati slične signale i u drugim europskim gradovima koji ulaze u karantenu, iako je podatke potrebno proučavati u duljem razdoblju kako bi se potvrdilo da je ovo obrazac.
Hoće li ovo promijeniti svijest naroda u budućnosti?
Premda je Ujedinjeno Kraljevstvo više od tjedan dana zaostajalo za Italijom u smislu širenja bolesti i reakcija vlade, monitori na cesti već pokazuju značajno smanjenu razinu zagađenja u žarištima poput Marylebonea u Londonu.
Cestovni promet čini oko 80 posto emisije dušikovih oksida u Velikoj Britaniji. Prosječan dizelski automobil svakim prijeđenim kilometrom oslobađa 52 miligrama zagađivača u zrak.
"Mislim da će iz ovoga proizaći saznanje - jer smo prisiljeni - da postoji značajan potencijal za promjenu radnih praksi i životnoga stila. To nas u budućnosti izaziva da promislimo trebamo li doista paliti automobil za svaku sitnicu", zaključio je Monks.
Ispričajte nam svoju pozitivnu priču i rado ćemo je objaviti i podijeliti sa stotinama tisuća naših čitatelja. Svoje priče nam šaljite na mail vijesti@portal.net.hr ili nam jednostavno pišite na Facebooku. Zajedno smo u ovome.