Dobre stvari u životu /

Više prava, manje zahvalnosti: kako odgojiti zahvalno i sretno dijete

Image
Foto: Thinkstock

Osjećaj da imaju pravo na sve što požele, veliki je problem među mladima danas, ali moguće ih je od malih nogu podučiti zahvalnosti

9.3.2018.
14:30
Thinkstock
VOYO logo

Čini se da se svaka generacija žali da djeca "ovih dana" imaju puno više prava i manje zahvalnosti nego u prošlim godinama. Ovaj put bi to moglo biti i istina. U današnjoj 'selfie' kulturi, koja često nagrađuje hvalisanje i aroganciju više od ljubaznosti, primjećuju se veliki pad u svakodnevnim izrazima zahvalnosti.

Roditelji često misle da će, ako stalno hvale svoju djecu, to pomoći da razviju karakter i izrastu u sretne ljude. No, ako ih hvalite i za najmanju sitnicu, ispunjavate svaku njihovu potrebu i organizirate svoje živote oko djece, često se događa upravo suprotno. Tada djeca očekuju i da drugi rade sve za njih i ne osjećaju zahvalnost.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Zvuči tako lako... /

Malo je potrebno da djeca izrastu u uspješne ljude: najduže istraživanje u povijesti otkrilo dvije presudne stvari

Image
Zvuči tako lako... /

Malo je potrebno da djeca izrastu u uspješne ljude: najduže istraživanje u povijesti otkrilo dvije presudne stvari

Sve veći broj istraživanja ukazuje na brojne psihološke i društvene prednosti redovnog 'brojanja svojih blagoslova'. Dobra vijest za roditelje: to također sugerira da nikada nije prekasno da djeca nauče suptilne radosti uvažavanja dobrih stvari u životu. Zahvalnost se može naučiti u bilo kojoj dobi, bilo da se izražava kao raspoloženje, društvena emocija ili osobina ličnosti.

Istraživači smatraju da su ljudi s pozitivnim razmišljanjem i ljudi koji ne uzimaju stvari zdravo za gotovo, zahvalni za više stvari u životu, kao što su prijatelji, zdravlje, priroda, radno mjesto - i da intenzivnije osjećaju zahvalnost. Za njih, zahvalnost nije jednokratno "hvala". To je način gledanja na svijet.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U studiji koju je vodio dr. Rosmarin, a objavljena je 2011. u časopisu Journal of Positive Psychology, istraživači su gledali više od 400 odraslih ljudi online, procijenivši njihovu vjersku i opću zahvalnost, vjersku predanost i mentalno i fizičko blagostanje. Istraživači su pronašli, u skladu s prošlim istraživanjima, da je opća zahvalnost povezana s manje anksioznosti, manje depresije i većim blagostanjem. Također su otkrili da je vjerska zahvalnost prema Bogu bila povezana s dodatnim smanjenjem anksioznosti i depresije te povećanjem blagostanja.

Zahvalni adolescenti imaju bolje odnose s vršnjacima, dijelom i zato što ih njihovo pozitivno raspoloženje čini atraktivnijima i simpatičnijima. U studiji objavljenom u časopisu Emotion iz 2015. godine, istraživači su proveli eksperiment s 70 studenata na dodiplomskom studiju. Otkrili su da su poznanici imali veću vjerojatnost da žele ostati u kontaktu s studentom koji je izrazio zahvalnost prema njima (u pisanom obliku) od učenika koji nisu pokazali uvažavanje. Zahvalni učenici se percipiraju kao ljudi s toplijom osobnošću i kao poželjniji prijatelji.

Image
Foto: Thinkstock

(FOTO: Thinkstock)

Roditelji rade sve što mogu da pouče djecu da budu zahvalni, radeći stvari od neprestanog 'prigovaranja' (Jesi li rekao hvala?) do pisanja zahvalnica na poklonima. Stručnjaci međutim upozoravaju da najbolje namjere mogu zapravo postati prepreka za iskreno doživljavanje zahvalnosti. Djeca moraju naučiti kako zahvalno "misliti", a ne samo izgovarati zahvale bez razmišljanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za neke roditelje dobra polazna točka je jednostavno postaviti bolji primjer. Malo ljudi svakodnevno izražavaju zahvalu ili zahvalnost svojim supružnicima ili partneru. 

U društvu koje je postalo toliko rastrgano i gdje je svatko usmjeren samo na sebe, zahvalnost nudi jedan od najboljih načina da se povežemo jedni s drugima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pročitajte još:

Čitaj, prati i komentiraj naše priče i na našoj Facebook stranici Život i stil!

Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo